رده‌بندی قدرت پاسپورت کشورهای دنیا در ۲۰۱۹؛ ژاپن اول شد | ایرانی‌ها به کدام کشورها بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی می‌توانند سفر کنند؟

موسسه هِنلی و شرکا از ۱۴ سال قبل، همه‌ ساله با بررسی داده‌های دریافتی از انجمن‌ بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) شاخص گذرنامه فهرستی را با عنوان «شاخص گذرنامه هنلی» منتشر می‌کند و این رده‌بندی کنار «شاخص گذرنامه» یکی از منابعی است که قدرت گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور را بررسی می‌کند.

چمدان : در رتبه‌بندی جدید شاخص گذرنامه هنلی، ژاپن با دسترسی به ۱۹۰ کشور (از نوع بدون روادید، روادید فرودگاهی و روادید الکترونیکی) در سکوی نخست ایستاد و توانست عنوان قدرتمندترین گذرنامه جهان را در سال ۲۰۱۹ به‌دست آورد.

بعد از ژاپن، سنگاپور و کره‌جنوبی با دسترسی به ۱۸۹ کشور در رتبه دوم، فرانسه و آلمان با دسترسی به ۱۸۸ کشور در رتبه سوم، فنلاند، دانمارک، ایتالیا و سوئد با دسترسی به ۱۸۷ کشور در رتبه چهارم و لوگزامبورگ و اسپانیا با دسترسی به ۱۸۶ کشور در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.

جدول کشورهای با قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان در رده‌بندی شاخص گذرنامه هنلی سال ۲۰۱۹

رتبه دسترسی گذرنامه کشور
۱ ۱۹۰ ژاپن
۲ ۱۸۹ سنگاپور، کره‌جنوبی
۳ ۱۸۸ فرانسه، آلمان
۴ ۱۸۷ فنلاند، دانمارک، ایتالیا، سوئد
۵ ۱۸۶ لوگزامبورگ، اسپانیا
۶ ۱۸۵ اتریش، هلند، نروژ، پرتغال، سوییس، انگلیس، آمریکا
۷ ۱۸۴ بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند
۸ ۱۸۳ جمهوری چک
۹ ۱۸۲ مالتا
۱۰ ۱۸۱ استرالیا، ایسلند، نیوزلند


 

جدول کشورهای با ضعیف‌ترین گذرنامه‌های جهان در رده‌بندی شاخص گذرنامه هنلی سال ۲۰۱۹

رتبه دسترسی گذرنامه کشور
۹۵ ۴۳ کنگو، سریلانکا
۹۶ ۴۲ اتیوپی، ایران، کره‌شمالی
۹۷ ۴۱ بنگلادش، لبنان، لیبی، سودان جنوبی
۹۸ ۴۰ نپال
۹۹ ۳۹ فلسطین، سودان
۱۰۰ ۳۸ اریتره
۱۰۱ ۳۷ یمن
۱۰۲ ۳۳ پاکستان
۱۰۳ ۳۲ سومالی، سوریه
۱۰۴ ۳۰ عراق، افغانستان


 

جایگاه ایران

سال ۲۰۱۸ ایران با دسترسی به ۴۳ کشور در رتبه ۹۸ قرار داشت که امسال با حذف صربستان از کشورهای با دسترسی بدون ویزا برای ایران، قدرت گذرنامه کشورمان در رده‌بندی سال ۲۰۱۹ با دسترسی ۴۲ کشور شامل ۱۱ کشور بدون ویزا و ۳۱ کشور با ویزای فرودگاهی همراه با اتیوپی و کره‌شمالی در رتبه ۹۶ این جدول قرار گرفته است.

این درحالی‌است که در رده‌بندی سال ۲۰۱۷، شهروندان ایرانی به ۳۸ کشور دسترسی داشتند و در این دوره ایران در رتبه ۹۵ قرار گرفت.

یک‌ دهه قبل، در سال ۲۰۰۸ ایران با دسترسی به ۲۵ کشور در رتبه ۸۷ ایستاده بود. این مقایسه نشان می‌دهد که هرچند رتبه ایران به‌دلیل قدرتمندترشدن گذرنامه سایر کشورهای جهان درطول یک دهه از رتبه ۸۷ به ۹۶ تنزل کرده است اما دسترسی بدون روادید یا روادید فرودگاهی برای شهروندان ایرانی با ۱۷ پله بهبود به کشورهای بیشتری امکان‌پذیر شده است.

درت گذرنامه کشورمان در رده‌بندی سال 2019 با دسترسی 42 کشور شامل 11 کشور بدون ویزا و 31 کشور با ویزای فرودگاهی همراه با اتیوپی و کره‌شمالی در رتبه 96 این جدول قرار گرفته است

قدرت گذرنامه کشورمان در رده‌بندی سال 2019 با دسترسی 42 کشور شامل 11 کشور بدون ویزا و 31 کشور با ویزای فرودگاهی همراه با اتیوپی و کره‌شمالی در رتبه 96 این جدول قرار گرفته است| ایرانی‌ها برای سفر به کشورهای ستاره‌دار در تصویر فوق باید ویزای فرودگاهی دریافت کنند ... | کشورهای بدون ستاره‌ در تصویر بالا مقاصدی هستند که ایرانی‌ها برای سفر به آنجا نیاز به ویزا ندارند

 
ایرانی‌ها برای سفر به کشورهایی زیر نیاز به ویزا ندارند: 

۱- مالزی

۲- دومنکن

۳- گرجستان

۴- ترکیه

۵- ارمنستان

۶- ونزوئلا

۷- اکوادور

۸- هاییتی

۹- میکرونزی

۱۰- جزیره کوک (اقیانوسیه)

۱۱- نیووی (ملقب به صخره پلی‌نزی)

 
ایرانی‌ها برای سفر به کشورهایی زیر ویزای فرودگاهی باید دریافت کنند:

۱- کامبوج

۲- ماکائو

۳- مالدیو

۴- سریلانکا

۵- نپال

۶- تیمور شرقی

۷- بنین

۸- جزایر کیپ‌ورد

۹- جزایر کومورس

۱۰- جیبوتی

۱۱- گینه بیسائو

۱۲- کنیا

۱۳- ماداگاسکار

۱۴- موریتانی

۱۵- موزامبیک

۱۶- روآندا

۱۷- سیشل

۱۸- سومالی

۱۹- تانزانیا

۲۰- توگو

۲۱- اوگاندا

۲۲- زیمباوه

۲۳- جزایر پالائو

۲۴- ساموآ

۲۵- تووالو

۲۶- بولیوی

۲۷- آذربایجان

۲۸- لبنان

۲۹- عمان

۳۰- قطر

۳۱- سوریه

کد خبر 200832

برچسب‌ها