واکنش باستان‌شناسان به ادعای نماینده شوش | ۵۴۰ میلیون تومان کجا رفت؟ | امکان مطالعات ژئوفیزیک در زیرگذر شوش نبوده است | میراث فرهنگی به ابهامات پاسخ دهد

چمدان: سید راضی نوری نماینده شوش در خطبه‌های نماز جمعه 14 دی ماه سخنانی را در خصوص زیرگذر شوش مطرح کرد. از جمله این که داشتن زیرگذر حق عمومی و مطالبه عمومی مردم شوش است.

او گفت که مراکز ذی ربط از میراث استعلام کتبی کردند و حتی به میراث گفته شد برای اثبات وجود آثار گمانه‌زنی کند. شهرداری هم 40 میلیون تومان هزینه کرد که بیایند و مطالعات ژئوفیزیک و ژئومغناطیسی انجام بدهند، آثاری نبود اگر هم باشد در حد سفال است!

این نماینده ادامه داد: این در حالی است که به لحاظ قانونی اگر آنجا گورستان  باشد یا...کار متوقف می‌شد باز هم مماشات کردیم و استعلام گرفتیم قریب یک سال پاسخی به استعلام داده نشد و به لحاظ قانونی اگر دستگاه اجرایی از سازمان میراث فرهنگی یا محیط زیست یا هر سازمان و نهاد دیگری استعلام گرفت و آنها پس از 2 الی 3 ماه پاسخگوی نامه نباشد از نظر قانونی به معنای تصدیق انجام آن پروژه است.

سیدراضی نوری گفت: ما و مردم شوش یکسال صبرکردیم، یکسال اخلاق‌مداری و مماشات کردیم اما بیش از این تحمل نداریم. ما به میراث فرهنگی احترام می‌گذاریم حتی ‌از پژوهشگاه میراث فرهنگی خواستیم که در محل مستقر شود، نمونه برداری کند اگر چیزی کشف شد در معرض دید مردم بگذارد اگرنه زیرگذر عبور کند.

او تاکید کرد: 500 میلیون تومان هم استانداری تأمین اعتبار کرد برای گمانه‌زنی اگر فعالیت باستان‌شناسی انجام دادند و چیزی بود باید اعلام می‌کردند، اگر انجام ندادند باز هم تخلف است. در هر دو صورت تخلف است.

حال این پرسش‌های اساسی بنا به ادعای نماینده مردم شوش مطرح است که آیا به استعلام‌ها پاسخ داده نشده است؟ این استعلام از چه کسانی صورت گرفته و علت این تعلل چه بوده است؟ دوم آیا به راستی مطالعات ژئوفیزیک انجام شده است؟ ماحصل این مطالعات چه بوده است؟ آیا مجموعه استانداری 500 میلیون تومان پرداخت کرده است. در این صورت نتایج حاصله چه بوده است.

به گزارش چمدان، در آخرین مورد که چند ماه پیش مسأله زیرگذر شوش پیش آمد و با مخالفت صریح جامعه باستان‌شناسی مواجه شد و وزیر راه و شهرسازی و معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی خواستار توقف عبور زیرگذر شدند، باستان‌شناسان به دلیل هوار شدن پل روگذر پیش از هرگونه طرح مطالعاتی و پیوست فرهنگی توسط شهرداری، امکان گمانه‌زنی در آن منطقه نداشتند. بنابراین استدلال اینکه اینجا عرصه ملی است و ملاک عمل در سرتاسر کشور عرصه و حریم ملی است و این استدلال که اگر هر دو طرف پل آثار باشد قطعا در محل پل که اکنون شهرداری خواهان عبور زیرگذر از آن است هم آثاری وجود دارد اقدام به گمانه‌زنی کردند و نتیجه آن که آثاری هم کشف شد. اما آیا مجموعه شهرداری و استانداری پولی پرداخت کرده‌اند و مطالعات ژئوفیزیک انجام شده است؟

[caption id="attachment_200792" align="aligncenter" width="660"] کوروش محمدخانی[/caption]

کوروش محمدخانی دانش آموخته دکتری باستان‌شناسی از فرانسه و مدرس دانشگاه که به همراه تیمش در مجموعه باستان‌شناسی فعالیت ژئوفیزیک انجام می‌دهند در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان می‌گوید: من در جریان هستم که آقایان مهدی امیدفر و لقمان احمدزاده شوهانی باستان‌شناسی که اقدام به گمانه‌زنی کردند به ترتیب دو میلیون تومان و یک میلیون تومان از جیب هزینه کرده‌اند و پولی هم تا کنون دریافت نکرده‌اند. این پول‌ها وجود خارجی ندارد و فقط روی کاغذ است.

این باستان‌‌شناس در مورد بحث بررسی ژئوفیزیک در زیرگذر شوش می‌افزاید: در سال 1395 شهرداری شوش از معاونت میراث کشور خواسته بود که متخصصی را برای بررسی ژئوفیزیک به شوش بفرستند. معاونت میراث کشور از من خواست با هماهنگی شهرداری شوش برای ارزیابی این بررسی به شوش بروم.

او افزود: من یک روز با دعوت شهرداری شوش به آنجا رفتم و ارزیابی را انجام دادم و دیدم که امکان بررسی ژئوفیزیک در آنجا وجود ندارد و گزارش عدم امکان بررسی ژئوفیزیک در زیرگذر را به معاونت میراث کشور و پژوهشکده باستان شناسی کشور دادم.

کوروش محمدخانی اضافه کرد: پاییز پارسال نیز شرکتی به پژوهشگاه میراث فرهنگی مدعی شد که می‌تواند این کار را انجام دهد. پژوهشگاه از من استعلام کرد و من دلایلم برای نپذیرفتن این اقدام را به صورت کارشناسی اعلام کردم. پژوهشگاه هم قضیه مطالعات را منتفی دانست. هیچ قراردادی بسته نشد که کاری انجام شود چون اصلاً آنجا امکان مطالعات ژئو فیزیک نیست.

اما چرا نمی‌توان این مطالعات را برای زیرگذر شوش انجام داد آن هم در حالی که پژوهشگاه سال‌هاست از این روش که در جهان مورد تأیید است، بهره می‌برد.

محمدخانی به چمدان در این باره توضیح می‌دهد: در این محدوده آلودگی ژئوفیزیکی بسیار زیادی وجود دارد. وجود فلزات فراوان در خود پل و در اطراف به دلیل وجود مغازه‌ها و ساختمان‌ها باعث ایجاد نویز بسیار شدیدی می‌شود و بنابراین روش مغناطیسی که یکی از روش‌های ژئوفیزیک است جواب نمی‌دهد. روش‌های دیگر همانند ژئوالکتریک به دلیل وجود آسفالت و عدم امکان استفاده از الکترودها برای ارسال جریان الکتریکی قابل استفاده نیست.

وی درخصوص قرارداد 500 میلیونی پژوهشگاه هم می‌گوید: تا آنجا که شنیده‌ام در سال گذشته برآورد هزینه انجام کاوش از سوی پژوهشگاه حدود 535 میلیون تومان بوده است اما این مبلغ به هیچ باستان‌شناسی تعلق نگرفت و تامین اعتباری نشده است. موضوع را باید از بخش معاونت مالی- اداری پژوهشگاه پیگیری کنید.

او هم مانند باقی باستان‌شناسان معتقد است که وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی متخصص به موضوع ورود پیدا کند و متخصصان آن یک تصمیم علمی، کارشناسی درست بگیرند. شهر باستانی شوش نه در ایران که در تمام جهان بسیار مهم است. بنابراین تنها مرجع تصمیم‌گیرنده درست مراکز تخصصی هستند.

نظر کارشناسان میراث فرهنگی کاملاً مشخص است. عرصه ملی شوش بسیار بیشتر از عرصه جهانی است و ملاک عمل هم عرصه ملی است. حتی فرض محال در این محدوده اثر هم نباشد آیا مسوولان شهری مجازند در تخت جمشید، پاسارگاد، نقش جهان، تخت سلیمان، چغازنبیل و... جاده بکشند؟

به گزارش چمدان، حال با توجه به این که نه پژوهشگاه مطالعات ژئوفیزیک انجام داده و نه تیم کوروش محمدخانی چنین اقدامی کرده است، صحبت از 40 میلیون تومان به چه معنا است؟

چه کسانی با چه انگیزه ای چنین اطلاعات اشتباهی را به نماینده شوش منتقل کرده‌اند؟ از سویی جستجوی خبرنگار چمدان از پژوهشکده باستانشناسی و پژوهشگاه باستان شناسی به اینجا ختم شده است که هیچ مبلغی از 500 میلیون تومان را دریافت نکرده‌اند. همچنین بنا به اطلاعات واصله میراث فرهنگی استان هم از این 500 میلیون ادعایی تنها 100 میلیون دریافت کرده که آن هم هزینه کارگران پایگاه شوش شده و اساساً باستان‌شناسان مبلغی دریافت نکرده‌اند.

باز این پرسش مطرح است که 400 میلیون تومان ادعایی باقی مانده از 500 میلیون تومان آیا اصلاً پرداخت شده است؟ یا این خبر هم مانند مطالعات ژئوفیزیک با مبلغ 40 میلیون تومان اشتباه است؟

در این صورت انگیزه ارسال چنین خبرهای اشتباهی به مقاماتی همچون امام جمعه و نماینده مجلس چیست؟ این در حالی است که برخی خبرها حکایت از انجام مطالعات خاک از سوی شهرداری برای میراث فرهنگی استان دارد که باید صحت و سقم ماجرا بررسی شود و مشخص شود آیا این آزمایش انجام شده و اگر انجام شده دلیل علمی و تخصصی آن چه بوده است؟

و در پایان به نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی کل کشور، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، پایگاه شوش، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی باید اعاده حیثیت کنند.

اگر مبلغی پرداخت شده به صورت شفاف اعلام شود، اگر پرداخت نشده آن هم به صورت شفاف اعلام شود و در صورتی که این اطلاعات اشتباه است بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و مراکز ذی ربط پیگیری کنند که چه کسانی درصدد خدشه‌دار کردن حیثیت میراث فرهنگی مملکت هستند و اطلاعات اشتباه و مغرضانه به مسوولان شوش می‌دهند؟ اگر هم مدیر یا مسوول یا کارمندی در میراث فرهنگی خوزستان و... تخلف کرده است سریعا به پرونده رسیدگی شود.

همچنین سازمان میراث فرهنگی پاسخگو باشد که چرا بنا به ادعای نماینده شوش به استعلام‌ها پاسخی داده نشده است؟ یا اگر پاسخ داده شده به طور شفاف در رسانه‌ها اطلاع رسانی شود.

[related-post id="200636"]
کد خبر 200790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =