چمدان: هوشمند‌کردن شهرها فواید بسیار زیادی هم برای شهروندان و هم برای گردشگران به‌همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به مدیریت بهتر خدمات، مبارزه با مشکلات رایجی چون ترافیک سنگین، بهبود کیفیت محیط‌زیست با کاهش هدر رفت انرژی، جمع‌آوری بهینه‌تر داده‌ها از شهروندان باهدف خدمت‌رسانی بهتر به آنها، بهبود ارتباط میان شهروندان و شهرداری‌ها، صرفه‌جویی در مصرف پول در ارائه خدمات و ایجاد ارتباط موثرتر بین مردم و دولت اشاره کرد.

10 نمونه از بهترین شهرهای هوشمند موجود در جهان در سال 2018

وین │ شکی نیست که وین، پایتخت اتریش را می‌توان قابل‌سکونت‌ترین شهر جهان در سال 2018 نامید. عوامل بسیاری چون آموزش و ثبات سیاسی در این مسئله نقش کلیدی ایفا می‌کنند. عامل دیگر، ایمنی این شهر است. در حقیقت، فناوری در این شهر هوشمند به مدیریت بهتر مشخصه‌های امنیت کمک کرده است.

وین همچنین از بسیاری دیگر از شهرها سبزتر است و شهرداری آن قصد دارد تا سال 2020 بیش‌از 300 هزار صفحه خورشیدی را در این شهر نصب کند.



 

سنگاپور│ پایتخت کشور سنگاپور هم دست‌کمی از وین ندارد به‌ طوری‌ که این شهر با وجود جمعیت به‌ شدت متراکم اجازه نداده است تا منابع موجودش تحت فشار قرار گیرند. سنگاپور می‌خواهد با کمک استارتاپ‌ها به ایده‌های نوآوری به‌ویژه در حوزه سلامت دست یابد. مزیت سنگاپور در این است که می‌تواند به‌سرعت سیاستگذاری‌های جدیدی برای سازگارشدن با فناوری‌های پیشرفته ایجاد کند. این درحالی‌است که کشورهای دیگر برای سازگار شدن با فناوری‌ها نیاز به تغییر قوانین دارند که این‌ کار مستلزم زمان است.



 

لندن│ پایتخت انگلستان می‌تواند از این نظر که توانسته 47 درصد از شهر را به فضاهای سبز تبدیل کند به خودش ببالد. این شهر هوشمند پیشگام در استفاده از مزایای محیط‌زیست است و هرچند هنوز در حال آماده‌سازی از قدرت اینترنت اشیا است، اما موفق شده خدمات حمل‌ونقل‌عمومی، پارک‌کردن و مالیات را به‌صورت هوشمند ارائه دهد. همچنین تعداد نقاط مجهز به وای‌فای در این شهر بسیار بیشتر از دیگر شهرهای اروپا است.



 

بارسلونا│ باوجود درصد بالای شهروندان سالمند در بارسلونا، این شهر اسپانیا به‌ خوبی توانسته است خودش را با زندگی امروزی سازگار کند و از خدماتی چون پارکینگ هوشمند و سیستم‌های کنترل ترافیک هوشمند بهره‌مند شود. همچنین، از آنجاکه این شهر نور آفتاب بسیار خوبی در اختیار دارد جنبش استفاده از انرژی خورشیدی را راه‌اندازی کرده است.



 

سانفرانسیکو│ این شهر آمریکایی تا چند سال قبل به کمک بسیار زیادی برای حل مشکل ترافیک نیاز داشت و دولت محلی راه‌حل مبارزه با این معضل را در فناوری هوشمند یافت. به‌طوری‌که امروزه شهروندان این شهر می‌توانند از مزایای یافتن نقاط پرترافیک شهر و همچنین پارکینگ هوشمند استفاده کنند.



 

اسلو│ پایتخت نروژ فقط یک شهر ساده هوشمند نیست بلکه این شهر توانسته توسعه پایدار را در تمام طرح‌هایش پیاده کند. برای مثال، لامپ‌های ال‌ای‌دی و حسگرهای نصب‌شده در شهر با نور روز و شب سازگار شده‌اند و این‌گونه این تا حد بسیار زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری شده است. این شهر با استفاده از شیوه کنترل خودروها برپایه شماره پلاک آنها در راه مبارزه با مشکل ترافیک گام برداشته است.



 

نیویورک│ این شهر آمریکا به‌ لطف عملی‌کردن برخی ایده‌های نوآورانه عنوان هوشمندترین شهر را در سال 2017 به‌دست آورد. نمایشگرهای هوشمند که با هدف کاهش شکاف دیجیتالی در جای‌جای شهر نصب شده‌اند به تمام شهروندان اجازه داده‌اند که از اینترنت رایگان استفاده کنند. مرکز تحلیل داده‌های آی‌بی‌ام هم در این شهر راه‌حل‌های خوبی برای کاهش ترافیک و یافتن آسان جای پارک به شهروندان عرضه می‌کند.



 

آمستردام│ پایتخت هلند هم که در سال 2016 توانست جایزه پایتخت نوآور اروپا را به‌دست آورد یکی دیگر از شهرهای هوشمند جهان است. دولت دیجیتال به شهروندان آمستردام خدمات مورد نیازشان را ارائه می‌دهد. همچنین جنبش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و اداری / تجاری هم از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده است.



 

توکیو │ بازی‌های المپیک 2020 توکیو یکی از انگیزه‌های مهم پایتخت ژاپن برای این است که بیش‌ از گذشته دوستدار محیط‌زیست شود. به‌همین‌علت این شهر درحال اجرایی‌کردن طرح کاشت یک‌میلیون درخت است. توکیو همچنین دوستدار کاربر است. به‌طوری‌که گردشگران و شهروندان در هر نقطه شهر می‌توانند از نقاط مجهز به وای‌فای استفاده کنند و خدمات پارکنیگ هوشمند بهره‌مند شوند.



 

استکهلم│ هدف منحصربه‌فرد پایتخت سوئد بهبود سطح آموزش از طریق شیوه‌های هوشمندی چون تجهیز وای‌فای در تمام مدارس و همچنین ارتقای پشتیبانی‌های مدیریتی هوشمند است. در حال‌ حاضر مدارس استکهلم به 30 هزار تبلت و 45 هزار رایانه مجهز شده‌اند.



[related-post id="194673"]

[related-post id="109873"]

[related-post id="73128"]

[related-post id="59814"]

[related-post id="185543"]
کد خبر 200658

برچسب‌ها