چمدان: رحیم ولایتی سرپرست هیات باستان شناسی دانشگاه تهران در آذربایجان شرقی امروز «سه شنبه » با اعلام این خبر گفت : فصل دوم کاوش باستان شناسی  قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان با هدف آزاد سازی دیوارها وبرج مدور جبهه شمال غربی این سازه بزرگ معماری شمال غرب کشور در ضلع شمال غربی آن انجام شد  .

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران افزود :در این فصل هیات باستان شناسی دانشگاه تهران با استفاده از نقشه توپوگرافی محوطه ، 7 ترانشه 10× 10 در ضلع شمال غربی قلعه تعیین ، و حفاری بر اساس طرح ارائه شده از سوی پژوهشکده باستان شناسی صورت گرفت .

این باستان شناس حاصل کاوش این فصل را پاکسازی کامل دیوار شمالی قلعه  ومعماری برج مدور شمال غرب قلعه دانست و گفت:  با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه وکندی کار  عملیات کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تمدید و انجام شد .

وی از مهمترین یافته های سفالی این کاوش را ظرف شکسته فقاع(گلابی شکل ) ایلخانی با تزئینات سنگ فیروزه منطقه دانست .

ولایتی گفت :هیات باستان شناسی دانشگاه تهران در فصل اول در تپه قلعه بزرگ شهر تاریخی اوجان ( قبه تپه اشرف آباد- بستان آباد )  در تابستان 1396 پنج ترانشه را  در ابعاد 10 × 10 متر در گوشه شمال غربی حصار قلعه وبر روی برجستگی گوشه شمال غربی تپه حفاری وکاوش کرد .

او با بیان اینکه در فصل نخست ،کاوش در ترانشه هایI و IIدر وسعت کل فضای ترانشه انجام گرفت تصریح کرد :  در ترانشه های III و IVکاوش تنها در نیمی از محدوده یعنی 5 ×10 متری از بخش جنوبی ترانشه  انجام شد.

ولایتی تصریح کرد :در ترانشه V نیز با توجه به اتمام مهلت قانونی  مجوز کاوش و محدودیت زمانی به منظور مشخص کردن ارتباط برج مدور با سازه های جنوبی تنها نواری دو متری از شمال این ترانشه مورد کاوش قرار گرفت و با مشخص شدن یک دیوار سنگی در جهت شمالی- جنوبی که برج مدور به آن منتهی می شد، کاوش در این  ترانشه نیز متوقف شد.

به گفته این باستان شناس ،  در نتیجه کاوش در این ترانشه ها در فصل نخست یک مجموعه معماری متشکل از برج مدور و دیوارهای بیرونی بنایی بزرگ  قلعه یا ارگ جکومتی نمایان شد.

کد خبر 200622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =