چمدان: سال 2018 وبگاه‌های خدمات سفر حدود 580 میلیون مشتری را در سراسر جهان جذب کردند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم در سال 2019 با رشدی 8.7 درصدی به بیش‌ از 690 میلیون مشتری برسد و حدود 380 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. یکی از بخش‌های مهم این خدمات، ارائه‌دهندگان آنلاین خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی است که با سرعت بالایی روبه‌رشد هستند.

صنعت هتلداری تابع مقررات و قوانین بین‌المللی استانداردی است که به‌صورت بالقوه و بالفعل ایمنی و امنیت مسافر را تامین می‌کنند. اما تامین امنیت و ایمنی خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی نیاز به سیاستگذاری‌های خاصی دارد که بخشی از آن را دولت‌ها و شهرداری‌ها و بخش دیگر را درگاه‌های اینترنتی ارائه‌دهنده این خدمات ارائه می‌دهند. همکاری این درگاه‌ها به‌ عنوان بخش خصوصی با دولت‌ها می‌تواند به جلب رضایت مشتریان این قبیل خدمات منجر شود.

استقبال صنعت گردشگری از سفرهای هوشمند

صنعت گردشگری در حال‌ حاضر ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در دنیا و ۷ درصد از تجارت جهانی را ارائه می‌دهد. در ۶ سال بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۱۰، در شرایطی که بیشتر صنایع با ضرر مواجه بودند تعداد بین‌المللی گردشگران با حدود ۴درصد رشد جهانی مواجه بود.

همچنین با وجود اینکه اتحادیه‌ اروپا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ با بحران اقتصادی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کرد صنعت گردشگری و به‌ ویژه بخش‌های خدماتی این صنعت در کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا رشد متوسط سالانه 0.9 درصد را در کارنامه ثبت کردند.

همین‌ مسئله از توانایی‌های بالقوه رشد اقتصادی در بخش گردشگری حکایت می‌کند. این صنعت، ۳۰ درصد از مشاغل خدماتی جهان را در اختیار دارد و به‌ ازای هر ۳۰ گردشگر جدیدی که به مقصدی خاص می‌روند یک شغل جدید در آن مقصد شکل می‌گیرد. این حوزه، علاوه‌ بر اینکه فرصت‌های شغلی جدیدی را برای افراد با مهارت بالای حرفه‌ای فراهم می‌کند، در ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران با مهارت پایین، افراد زیر ۱۸ سال، مهاجران و زنانی که به‌ سبب مسئولیت‌های خانوادگی مشاغل نیم‌وقت را ترجیح می‌دهند هم نقشی کلیدی ایفا می‌کند.
سال 2018 وبگاه‌های خدمات سفر حدود 580 میلیون مشتری را در سراسر جهان جذب کردند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم در سال 2019 با رشدی 8.7 درصدی به بیش‌از 690 میلیون مشتری برسد و حدود 380 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. یکی از بخش‌های مهم این خدمات، ارائه‌دهندگان آنلاین خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی است که با سرعت بالایی روبه‌رشد هستند

یکی از اتفاق‌های حائز اهمیتی که به رشد این صنعت در قرن بیست‌ویکم کمک فزاینده‌ای کرده توسعه مفهوم «سفر هوشمند» (Smart Travel) است. فرآیندی که به‌لطف زیرساخت‌های وب و اپلیکشن‌های ویژه سفر، امکان خرید بلیت‌های هواپیما و قطار و رزرو هتل، B&B، اقامتگاه بومگردی و خانه‌مسافرها را به‌ صورت آنلاین فراهم می‌کند.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین مسائل استفاده از فناوری‌های خدماتی آنلاینِ سفر، اطمینان‌ یافتن از امنیت و ایمنی این درگاه‌های اینترنتی و اپلیکشن‌های سامانه‌های موبایل است.

در شرایطی‌که شاید خرید بلیت هواپیما و قطار و رزرو هتل به اطمینان از امنیت درگاه‌های مالی و صحت خرید میان مشتری و ارائه‌دهنده خدمات محدود شود، در مورد اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌مسافرها وضعیت کمی فرق می‌کند زیرا هم میزبان که محل زندگی شخصی‌اش را در اختیار گردشگر می‌گذارد باید از هویت مهمان آسوده‌خاطر باشد و هم گردشگر باید مطمئن باشد که ایمنی جانی و مالی‌اش در خانه‌ یا اتاقی که رزرو کرده است حفظ می‌شود.

در این‌ میان وبگاه یا اپلیکشنی که این نوع خدمات آنلاین را ارائه می‌دهد به‌ عنوان میانجی وظیفه دارد با استفاده از شیوه‌هایی استاندارد، اطمینان، ایمنی و امنیت مهمان و میزبان را تامین و تایید کند.



خدمات میزبانی

قدمت خدمات میزبانی به نیمه قرن بیستم و به آغاز عصر توسعه صنعت گردشگری باز می‌گردد؛ سال 1949 یک دانشجوی دانمارکی به‌نام باب لویتویله با هدف توسعه جنبشی صلح‌‌طلب در نخستین سال‌های پس‌ از جنگ جهانی دوم، اولین سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی ارائه‌دهنده خدمات میزبانی را با نام «سِرواس اینتر‌نشنال» تاسیس کرد. در زبان اسپرانتو Servas «ما به صلح خدمت می‌کنیم» معنی می‌دهد و به‌ همین‌ علت، این سازمان مردم‌نهاد از سال 1973 به سازمان ملل متحد پیوست و امروزه فقط خدمات سفر و میزبانی با اهداف صلح بین‌المللی ارائه می‌دهد.

بزرگ‌ترین درگاه‌های خدمات میزبانی و سفر در جهان

در آگوست 2008 موسسه‌ ایر.بی.ان.بی (Airbnb) در سانفرانسیکوی آمریکا تاسیس شد و به‌ فاصله یک‌دهه به شهرتی جهانی رسید.

اگر درگاه هلندی booking.com با حدود 28 میلیون‌ و 900 هزار مکان اقامتی شامل حدود 145 هزار مقصد در 229 کشور، ارائه خدمات به 43 زبان و برخورداری از 198 دفتر در 70 کشور جهان، پس‌ از 23 سال فعالیت اکنون بهترین کلان‌جست‌وجوگر سفر در جهان است، ایر.بی.ان.بی با بیش‌ از 100 میلیون کاربر و بیش‌از 5 میلیون مکان اقامتی در 81 هزار شهر در 191 کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات میزبانی جهان شناخته می‌شود.

به‌ طور کلی، یکی از عوامل توسعه استارتاپ‌های اینترنتی، جلب رضایت مشتریان است و وبگاه‌هایی مثل booking.com و Airbnb هم این قاعده مستثنی نیستند. اما چنین توسعه‌ای چگونه به‌دست می‌آید: با تامین امنیت مشتریان (مهمان / میزبان).

شیوه‌های جلب اطمینان در ایر.بی.ان.بی

این درگاه ارائه‌دهنده خدمات میزبانی برای کسب اطمینان از هویت مشتریان، تمام موارد خطر مرتبط با هر رزرو روی ایر.بی.ان.بی را قبل‌ از تایید رزرو، بر پایه سازوکار تحلیل پیشگویانه بررسی می‌کند. تحلیل پیشگویانه مبتنی بر طیف گسترده‌ای از شیوه‌های آماری از جمله مدلسازی، یادگیری ماشینی و داده‌کاوی است و این قدرت را دارد که حقایق رایج را برای پیشگویی‌کردن درمورد آینده و‌ حوادث نامعلوم تحلیل کند.

ایر.بی.ان.بی باکمک این شیوه داده‌کاوی، صدها نشانه‌ای را که می‌توانند به شناسایی و کنترل فعالیت‌های مشکوک منجر شوند بررسی می‌کند.
ایر.بی.ان.بی با بیش‌از 100 میلیون کاربر و بیش‌از 5 میلیون مکان اقامتی در 81 هزار شهر در 191 کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات میزبانی جهان شناخته می‌شود

در مرحله بعد، ایر.بی.ان.بی هویت تمام افرادی را که در این وبگاه ثبت‌نام می‌کنند شامل میزبان و مهمان در سطح جهانی بررسی می‌کند که در فهرست سیاه بین‌المللی و مرتبط با تروریسم نباشند. در مورد مهمانان و میزبانان مقیم آمریکا این وبگاه، سوابق جزایی مشتریان را هم کنترل می‌کند.

همچنین، این درگاه ارائه‌دهنده خدمات میزبانی، کارگاه‌هایی آموزشی درباره امنیت را با کمک کارشناسان محلی برای میزبانان برگزار می‌کند و اطلاعات مهم محلی مرتبط با شرایط میزبانی را به آنها عرضه می‌کند.

همچنین تمام میزبان‌های علاقه‌مند می‌تواند از این وبگاه سامانه‌ هشدار برای دود سیگار و منوکسیدکربن رایگان برای خانه‌‌شان دریافت کند. این سامانه‌ها به آنها کمک می‌کند از خطرهای مرتبط با آتش‌سوزی و مسمومیت‌های گاز پیشگیری کنند.

مجوزهای دولتی ؛ شرط اول میزبانی

تابستان امسال قانون جدیدی در ژاپن تصویب شد که برمبنای آن مالکان اقامتگاه‌ها و خانه‌‌مسافرهای اجاره کوتاه‌مدت، قبل‌از اینکه خدمات اقامتی خودشان را روی وبگاه‌های آمریکایی و اروپایی از جمله booking.com و Airbnb عرضه کنند باید به دولت اطلاع دهند و نوع خدمتشان را ثبت کنند.

اما این فقط ژاپن نیست که قوانین و مقرراتی از این دست برای سامان‌دهی خانه‌مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی تدوین کرده است. در حال‌ حاضر، در بسیاری از کشورها این مقررات در سطح کشوری یا شهرداری‌ها وجود دارد. بنابراین سیاستگذاری‌ ایر.بی.ان.بی بر این نکته تاکید می‌کند که پیش‌ از ارائه درخواست ارائه خانه‌مسافر، علاقه‌مندان باید از قوانین محلی مربوط به شرایط میزبانی آگاه شوند.

در واقع در بسیاری از شهرهای جهان قوانین خاصی برای میزبانی کوتاه‌مدت وجود دارد و در این شهرها لازم است افراد مجوزها و لایسنس‌های لازم را پیش‌ از انتشار اعلامیه و درخواست میزبانی دریافت کنند.

از آنجا که کسب اطلاعات برای مردمی که خواهان عرضه خانه‌مسافر هستند ممکن است دشوار باشد، ایر.بی.ان.بی از مدیریت‌های شهری تمام شهرهایی که امکان ارائه خدمات این وبگاه در آنها میسر است، مقررات مورد نیاز را دریافت کرده‌ و آنها را در اختیار درخواست‌کنندگان میزبانی قرار داده است. به‌ این‌ ترتیب، کاربران می‌توانند روی این وبگاه با مراجعه به بخش «مقررات شهر شما»، از این مقررات آگاه شوند و نسبت به کسب مدارک مورد نیاز اقدام کنند. تهیه این مجوزها می‌تواند به خانه‌مسافرها جنبه قانونی دهد و به جلب اطمینان بیشتر گردشگران منجر شود.
در حال‌ حاضر در بسیاری از کشورها مقرراتی در سطح کشوری یا شهرداری‌ها وجود دارد. بنابراین سیاستگذاری‌ ایر.بی.ان.بی بر این نکته تاکید می‌کند که پیش‌از ارائه درخواست میزبانی، علاقه‌مندان باید از قوانین محلی مربوط به شرایط میزبانی آگاه شوند و پیش‌ از انتشار آگهی خانه‌مسافر نسبت به دریافت مجوزهای دولتی لازم اقدام کنند

در بعضی مناطق، Airbnb هزینه مالیات اقامت براساس مقررات داخلی کشورها و شهرها را محاسبه می‌کند تا کل هزینه‌های اجاره خانه‌مسافرها هم برای مسافر و هم برای میزبان شفاف شود.

گزارش‌های مردمی

یکی از فاکتورهای مهمی که می‌تواند در حفظ امنیت و ایمنی مسافران و میزبانان نقش کلیدی ایفا کند، گزارش‌هایی است که کاربران به ایر.بی.ان.بی ارائه می‌کنند. به‌ طوری‌ که گزارش‌های مربوط به سرقت، تخریب‌گرایی (وندالیسم)، اخاذی و زورگیری، قلدری (بولیسم)، ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، نقض حریم‌ شخصی، برخوردهای فیزیکی (شامل هر نوع از خشونت‌‌های ضرب و جرحی و تعرض‌های جنسی) سبب می‌شود که به‌ سرعت ایر.بی.ان.بی موضوع را بررسی کند و پس‌ از تایید، سابقه کاربر خطاکار (میزبان یا مهمان) را برای همیشه ذخیره و عضویت او را لغو کند.
کد خبر 200346

برچسب‌ها