چمدان:  آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات تیر ماه امسال پس از اطلاع از در اختیار داشتن مالکیت خانه تاریخی مستوفی الممالک تهران، دستور پیگیری وضعیت این بنای تاریخی رها شده در تهران را داد. بنایی که سال‌ها تحت اختیار شرکت پست از زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات بود اما نه تنها به آن مرمت و رسیدگی نمی‌شد که احاره‌ی آن به گروه‌های فیلمسازی بلای جان این خانه تاریخی شده و سرنوشت عمارت مستوفی‌الممالک را در خطر قرار داده است.

آذری جهرمی پس از صدور دستور خلع ید شرکت پست در این بنای تاریخی، آن را تحت اختیار مجموعه روابط عمومی این وزارتخانه قرار داد تا بنا مرمت و کاربری مناسبی پیدا کند.

وزیر ارتباطات همچنین در جلسه‌ای که برای همفکری کاربری این بنا برگزار شد از مرمت قطعی و فوری این بنا خبر داد و به حاضران اطمینان داد که این بنای تاریخی نه تنها پیش از اتمام دولت که بi زودی مرمت و کاربری مناسبی پیدا خواهد کرد. آذری جهرمی در این نشست اعلام کرد که پیش از رسانه‌ای شدن وضعیت این بنا از وجود چنین بنایی در مجموعه وزارتخانه بی‌اطلاع بوده است.

[related-post id="37834"]

6 ماه از وعده وزارت ارتباطات برای مرمت این بنای تاریخی می‌گذرد و پیگیری‌های چمدان نشان می‌دهد که تا این لحظه هیچ اقدام مرمتی در این بنای ارزشمند تهران رخ نداده و وعده‌های وزیر هنوز اجرایی نشده است.

جمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات درباره وضعیت مرمت این بنا به خبرنگار چمدان گفت: در طول این مدت پژوهش‌ها درباره خانه مستوفی و انتخاب پیمانکار صاحب صلاحیت از طریق ضوابط قانونی انجام شده و به زودی قرارداد مرمت منعقد خواهد شد. برای تعیین کاربری نیز در حال مشورت هستیم.

سرنوشت عمارت مستوفی الممالک

چالش تعیین کاربری خانه مستوفی الممالک | عکس: احسان رستمی‌پور - چمدان

مدتی پس از وعده وزیر ارتباطات، نشستی با حضور فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی در وزارت ارتباطات برگزار شد تا برای مرمت و کاربری این بنای تاریخی همفکری شود.

نشستی که هر چند در زمینه تعیین کاربری نتیجه مشخصی نداشت اما شنیده شده که وزارت ارتباطات در نظر دارد خانه تاریخی مستوفی الممالک را به خانه استارت آپ‌ها تبدیل کند.

این تعیین کاربری در حالی گمانه‌زنی شده که مجموعه وزارت ارتباطات به دلیل در اختیار داشتن موزه پست و تلگراف، قدرت عمل کمتری برای تعیین کاربری موزه‌ای این بنا و باز کردن در آن به روی شهروندان در این زمینه دارد. از سوی دیگر براساس اعلام وزیر ارتباطات، سازمان میراث فرهنگی نیز علاقه‌ای برای در اختیار گرفتن مالکیت این بنای تاریخی ندارد.

خانه مستوفی الممالک که طی سال‌های اخیر مورد بی‌مهری شرکت پست و گروه‌های فیلم‌سازی قرار گرفته یکی از ویژه‌ترین خانه‌های تاریخی تهران است که تاکنون لوکیشن ده‌ها فیلم معروف سینمای ایران بوده است. خانه‌ای که معماری شاخصی دارد و کاربری مناسب گردشگری به آن می‌تواند محله چال حصار را رونق ببخشد.

[caption id="attachment_199957" align="aligncenter" width="1276"]سرنوشت عمارت مستوفی الممالک عکس: احسان رستمی‌پور - چمدان[/caption]

چه کسی خانه نخست وزیر را صورتی کرد؟ 

سال‌ها اجاره این بنای تاریخی به فیلم‌سازان و مرمت نکردن آن آسیب‌های بی‌شماری را بر این بنا تحمیل کرده است. در حالی که این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت و هرگونه تخریب و تغییر در آن پیگیری حقوقی دارد، در یکی از آخرین اجاره‌های این بنا به گروه‌های فیلم‌ساز، ورودی و ستون‌های این بنا به طور عجیبی رنگ آمیزی شده است.

گروه‌ فیلم‌سازی طرف قرارداد با شرکت پست در حالی ستون‌های خانه مستوفی الممالک؛ خانه نخست وزیر 5 دوره ایران را صورتی کرده‌اند که براساس قانون می‌توان آنها را تحت تعقیب قضایی برای تخریب و تعرض به بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار دارد. اقدامی که باید از شرکت پست آغاز و  پرونده آسیب‌های این بنای تاریخی نیز رسیدگی شود.

[caption id="attachment_200241" align="aligncenter" width="1199"]سرنوشت عمارت مستوفی الممالک رنگ کردن غیرقانونی بنای تاریخی مستوفی الممالک | عکس: احسان رستمی‌پور - چمدان[/caption]

[caption id="attachment_200243" align="aligncenter" width="1200"]سرنوشت عمارت مستوفی الممالک رنگ کردن غیرقانونی بنای تاریخی مستوفی الممالک | عکس: احسان رستمی‌پور - چمدان[/caption]

خانه میرزا حسن مستوفی الممالک، نخست وزیر سرشناس و معروف دوره قاجار و پهلوی اول با معماری تلفیقی فرنگی و اتاق پروانه‌هایش در محله چال حصار تهران این روزها چشم انتظار مرمت‌گران است تا غبار و سنگینی سال‌ها بی‌توجهی و خرابکاری گروه‌های فیلم‌برداری از دوشش برداشته شود و این نگین تاریخی در قلب تهران دوباره بدرخشد.
کد خبر 199902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =