چمدان: مالکی ساختمانی چهار طبقه در حریم درجه یک سازه‌های آبی شوشتر و در قسمت غرب این اثر ثبت جهانی برخلاف ضوابط حریم ساخته است.

این مالک از ابتدا بدون گرفتن پروانه ساخت اقدام به احداث این ساختمان می‌کند. پس از ساختن طبقه دوم، اداره میراث فرهنگی نامه می‌نویسد و اخطار می‌دهد که مالک حق ساخت با ارتفاع بیش از 7/5 متر را طبق ضوابط حریم ندارد.

حتی شهرداری از میراث فرهنگی استعلام می‌کند و باز هم میراث فرهنگی بر ارتفاع 7/5 متر تأکید می‌کند اما مالک نه تنها ساخت و ساز را متوقف نمی‌کند بلکه ارتفاع ساختمان را به چهار طبقه افزایش می‌دهد.

ظاهراً مالک قرار بوده پس از اتمام کار خلافی این اقدامش را به شهرداری پرداخت کند.

پس از ساخت چهار طبقه باز هم شهرداری از میراث فرهنگی استعلام می‌کند و باز هم همین پاسخ را بر اساس ضوابط حریم و طرح تفصیلی دریافت می‌کند.

شهرداری در نهایت پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می‌دهد که کمیسیون ساخت را تأیید می‌کند آن هم در حالی که مطابق ضوابط حریم 7/5 متر و مطابق طرح تفصیلی 8 متر ارتفاع قانونی است اما مالک اقدام به ساخت ملکی چهار طبقه به ارتفاع دوازده و نیم متر به جای ارتفاع 7/5 متر و دو طبقه می‌کند.

حالا همه چیز بستگی به رأی قاضی پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب دارد که چه رأیی در خصوص این تخطی از ضوابط برای مالک، شهرداری و کمیسیون ماده 100 صادر می‌کند که خلاف ضوابط طرح تفصیلی و ضوابط حریم اقدام کرده‌اند.

از آنجا که شوشتر شهر کوچکی است، رأی دادگاه تأثیر بسزایی در حفظ بقایای بافت تاریخی خواهد داشت چرا که در صورت احداث بنایی بیش از ارتفاع حریم و خلاف ضوابط این اقدام فتح‌بابی خواهد شد تا دیگران هم دست به چنین اقدامی بزنند و بقایای بافت تاریخی را از بین خواهند برد.

حال باید منتظر ماند و دید قاضی در خصوص این خطرات احتمالی چه تصمیمی می‌گیرد و با متخلفان چه برخوردی می‌کند.

بافت تاریخی شوشتر ۱۴۳ هکتاری در جوار سازه‌های آبی شوشتر که ثبت جهانی است، قرار می‌گیرد و به تبع آن حفظ منظر فرهنگی و بافت تاریخی این شهر باید در پیوست این اقدامات قرار گیرد.

حریم بافت تاریخی شوشتر حریم بافت تاریخی شوشتر

حریم بافت تاریخی شوشتر

[related-post id="199685"]
کد خبر 199864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =