چمدان: شهر رشت در شمال ایران و در استان گیلان به شهر باران معروف است.

رشت از شهرهای پیشرو ایران محسوب می‌شود و علاوه بر آنکه جزء نخستین شهرهایی در ایران است که بانک، کتابخانه ملی، شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری  و... را دارا شده، چهره‌های برجسته‌ای در زمینه علم و هنر همانند محمد معین، پروفسور سمیعی، هوشنگ ابتهاج و... ار اهالی این شهر هستند.

12 دی ماه روزی که به فرمان شاه تهماسب صفوی شهر رشت به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان گیلان انتخاب شد در تقویم به نام روز رشت نامگذاری شده است.

رشت یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران است چرا که رشت تنها شهر ایران است که به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده‌ است. غذاهای محلی استان گیلان و شهر رشت همانند ترش کباب، باقالاقاتق، میرزاقاسمی، جوجه ترش، کباب ترش، ترش تره و ... به همراه چاشنی‌ها مختلف و ویژه بسیار متنوع، شاخص و محبوب هستند.

[caption id="attachment_199539" align="aligncenter" width="642"]شهر باران عذاهای رشت[/caption]

علاوه بر گردشگری خوراک رشت از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نیز شاخص است.

[related-post id="16967"]

میدان شهرداری در رشت که قدمت بناهای شاخص آن به دوره پهلوی باز می‌گردد در فهرست میراث ملی ثبت شده‌ است بناهای ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران و خانه آوانسیان در این میدان قرار گرفته‌اند.

[caption id="attachment_199541" align="aligncenter" width="1024"]شهر باران میدان شهرداری رشت[/caption]

سبزه میدان در نزدیکی میدان شهرداری نیز میدانی قدیمی‌تر از شهرداری است که در آن فضای سبز، تندیس مفاخر رشت و ... قرار دارد.

[caption id="attachment_199542" align="aligncenter" width="1024"]سبزه میدان رشت شهر باران سبزه میدان رشت[/caption]

بازار سنتی رشت در بافت قدیم این شهر علاوه بر انکه دارای چهارسوق‌ها و کاروانسراهای متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف است، جلوه‌ای از فرهنگ خوراک و فرهنگ فولکلور این شهر به حساب می‌آید علاوه بر اینکه هم نشینی سبزی‌ها، میوه‌ها و محصولات دیگر رشت تصویر چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.

مسجد جامع رشت که قدمت آن به زمان فتحعلی شاه باز می‌گردد نیز در نزدیکی بازار رشت قرار دارد.

[caption id="attachment_199547" align="aligncenter" width="1000"]رشت بازار رشت بازار رشت | عکس: علیرضا فراهانی - باشگاه خبرنگاران[/caption]

چگونه به رشت برویم؟

فرودگاه سردار جنگل در رشت، در بلوار ولیعصر (عج) و 7 کیلومتری مسیر رشت به انزلی قرار گرفته و در سال 1347 افتتاح شده‌ است.

راه آهن رشت نیز به صورت رسمی افتتاح شده و به زودی خط قزوین به رشت مشغول به کار خواهد شد.

پایانه اتوبوسرانی بین شهری رشت نیز در میدان گیل واقع شده‌ است.

کجا اقامت کنیم؟

رشت مهمانپذیر و هتل‌ها متعددی با درجات کیفی متفاوت تا 5 ستاره دارد.

در رشت اقامتگاه بوم‌گردی نیز وجود دارد که اغلب در خارج از شهر هستند اما فاصله کمی با رشت دارند.
کد خبر 199532

برچسب‌ها