چمدان:  بازداشت مدیران میراث فرهنگی در یک هفته گذشته در سه استان اتفاق افتاده است و یک مدیر کل استان، دو مدیر شهرستان و سه کارمند در پرونده‌های مختلف بازداشت شده‌اند. اتهامات عجیب این پرونده‌ها از تبانی با حفاران غیرمجاز تا جابجایی آثار تاریخی، سازمان میراث فرهنگی را در یکی از عجیب‌ترین روزهای خود از زمان تاسیس قرار داده است. سازمانی که حالا باید پاسخگوی این باشد که چطور مدیرانش که وظیفه حفاظت از تاریخ، میراث فرهنگی و هویت کشور را دارند با اتهاماتی متناقض با این وظایف بازداشت شده‌اند.

آغاز بازداشت‌ها از هرمزگان

ابتدای مهر ماه خبر بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان و معاون میراث فرهنگی این اداره ابتدا در محافل میراثی پیچید. مدیرکل پر حاشیه‌ای که شنیده شده بود پیش از انتصاب به این سمت هم پرونده‌های قضایی داشته است. با این وجود خرداد امسال او با حکم علی اصغر مونسان به این سمت منصوب شده بود. مونسان در حکم خود از او خواسته بود که رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید را مد نظر قرار دهد. پس از چند غیبت در مراسم‌های میراثی مهر ماه، خبر بازداشت او به همراه چند فرد دیگر در اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان منتشر شد. اتهام مدیرکل هرمزگان و دیگر بازداشت شدگان این اداره به طور قطعی اطلاع رسانی نشده اما برخی این پرونده را مالی می‌دانند. بازداشت مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان در حالی اتفاق افتاد که رسانه‌ها در همان ماه به موضوع مرمت‌های غیر اصولی و عجیب در این استان ورود کرده بودند.

[related-post id="41981"]

[related-post id="46667"]

پرونده پیچیده میراثی‌ها در استان قزوین

8 دی ماه خبر بازداشت سه کارمند اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین منتشر شد. در ساعت‌های اولیه انتشار این خبر در کنار اتهام‌های مالی از اتهام جا به جایی اشیای تاریخی اخباری شنیده شد. محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین روز بعد از انتشار خبر با اعلام اینکه متهمان 6 نفر هستند، گفت: متهمان پرونده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 6 نفر هستند و از ماه‌ها پیش تحت مراقبت دستگاه‌های نظارتی قرار داشتند. چند تن از مسئولان این اداره کل و افراد خارج از این دستگاه که در ارتباط با یکدیگر بودند، با اتهاماتی از قبیل تبانی در معاملات دولتی، تضییع حقوق بیت المال و جعل اسناد دولتی تحت تعقیب قرار گرفتند.

در اتهام‌های اعلامی توسط دادستان به طور مشخص به جابجایی اشیای تاریخی اشاره نشده است. براساس اخبار منتشر شده مدیرکل، معاون اداری و مالی و یکی از کارکنان این دستگاه جزء بازداشت شدگان هستند. پرونده‌ بازداشتی‌های میراث قزوین به سرعت پیچیده‌تر شد و در روزهای بعد هتل خانه تاریخی بهروزی، خانه تاریخی زعیم و کافه کتاب واقع در جنب سردر عالی قاپو پلمپ شدند. با این وجود هنوز مصادیق موارد اتهامی این بازداشت‌شدگان مشخص نشده و پرونده همچنان در مرحله تحقیقات است.

بازداشت دو میراثی دیگر در سمنان

در حالی که خبر بازداشت مدیران میراث فرهنگی قزوین ابتدا رسانه‌ای شد اما پیش از آن یک مدیر شهرستان و یک کارمند اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان بازداشت شده بودند. براساس اعلام حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب استان سمنان اتهام بازداشت شدگان اختلاس و ارتشاست و به منظور مشخص شدن میزان دقیق اختلاس و ارتشا برای آنها حکم بازداشت موقت صادر شده است.

تبانی با حفاران غیرمجاز اتهام مدیر میراث در چهارمحال و بختیاری

افکار عمومی درحالی منتظر شفاف سازی موضع سازمان میراث فرهنگی در بازداشت‌ مدیران میراث بود که خبر بازداشت جدیدی این‌بار از استان چهارمحال و بختیاری منتشر شد. براساس اخبار منتشر شده مدیر میراث یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری به اتهام تبانی با حفاران غیر مجاز بازداشت شده است.

این حجم بازداشت روال اداری است؟

ایراهیم شقاقی مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی روز گذشته به چمدان گفت که این سازمان منتظر است که مرحله تحقیقات این پرونده‌ها به اتمام برسد. اما علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزهایی که اخبار بازداشت مدیران این سازمان پشت سر هم منتشر می‌شود در سفر قشم و سیستان و بلوچستان حضور دارد و تاکنون واکنشی به این اتفاقات نشان نداده است. او پیش از این در واکنش به بازداشت مدیر کل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفته بود: این موضوعات اداری است و در همه دستگاه‌های اجرایی کشور نیز کمابیش پیش می‌آید.

رییس سازمان میراث فرهنگی حالا در معرض این سوال قرار دارد که این حجم بازداشت مدیران میراث فرهنگی در استان‌های مختلف نیز مربوط به موضوعات اداری است. بازداشت‌هایی که اتهامات برخی از آنها مانند تبانی با حفاران یا جابجایی آثار تاریخی در تعارض جدی با مسئولیت این اشخاص بوده است.

همچنان این سوال در سازمان میراث فرهنگی بی پاسخ مانده است که در این پرونده‌ها آیا خسارت و آسیبی به آثار تاریخی زده شده و از این اموال و اماکن که متعلق به همه افراد کشور است چطور سوء استفاده شده است. مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی حالا باید پاسخگوی اتهامات زیرمجموعه‌های خود نیز باشند و این پرونده‌ها را پس از تعیین و تکلیف برای افکار عمومی شفاف کنند.

علی اصغر مونسان همچنین پیش از این گفته بود که هرگاه در هر جایی نیاز به اصلاح باشد ما بلافاصله اصلاح مورد نیاز را انجام می‌دهیم. گفته‌ای که حالا رییس سازمان میراث فرهنگی باید به آن جامه عمل بپوشاند و با برخورد با پرونده‌های این چنینی، موضع این سازمان را در برابر حتی اتهام فساد نیز مشخص کند.
کد خبر 199506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =