چمدان: بندر کنگ یکی از شهرهایی است که طرح مطالعاتی احیای بافت تاریخی انجام شده و طرح آن در شورای عالی معماری کشور به عنوان یک طرح ویژه تصویب شده است. در حال حاضر شهرداری کنگ واقع در استان هرمزگان در حال مرمت و احیا بافت تاریخی این شهر است.

چندی پیش خبری در فضای مجازی به این مضمون منتشر شد: «بنای تاریخی منطقه مغ شیخ در بندر کنگ (شش کیلومتری بندر لنگه) استان هرمزگان تخریب شد. این بنای تاریخی که پیشتر به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شده است متعلق به دوره قاجار بوده و طبق اخبار رسیده گویا شهرداری به منظور ساخت پلاژ دست به تخریب این اثر تاریخی زده است.»

شیوا آراسته مشاور بافت در بخش معماری طرح ویژه کنگ ضمن اشتباه خواندن این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان توضیح داد: نخست آن که پلاژ بانوان درست در منطقه‌ای روبروی این مسجد و با فاصله چند کیلومتری آن در شرق شهر قرار دارد. دوم آن که طرح مرمت و احیا مجموعه فرهنگی سلطان العلما تهیه شده و بزودی اجرا می‌شود.



او تشریح کرد: هدف از این طرح بازسازی مسجد، خانه، باغ و آب انبارهای سلطان العلما است که شهرداری احیا آن را به عهده دارد و پس از بازسازی در اختیار مردم شهر قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: از مسجد تنها یک دیواره آن باقی مانده بود، این در حالی است که قدمت بنا بیش از پهلوی دوم نیست. خوشبختانه ما برای بازسازی بنا توانستیم معمار آن را که اکنون بیش از 80 سال دارد، پیدا کنیم تا به کمک او بار دیگر این مسجد را بازسازی و احیا کنیم و در کنار آن با احیا باغ و آب انبارها و ... یک مجموعه فرهنگی خوب برای مردم شهر تهیه کنیم.

این استاد دانشگاه و دانش آموخته دکترای معماری ادامه داد: ما حتی برای ساخت منارهای شبیه مناره قدیمی مسجد، تمام اسناد تاریخی دهه 30 و 40 را بررسی کردیم تا با توجه به اندازه سایه روی زمین در عکس‌ها، ارتفاع مناره را محاسبه کنیم.











[caption id="attachment_199392" align="aligncenter" width="1100"] پلاژ بانوان با رنگ قرمز و مسجد سلطان العلما با رنگ آبی مشخص شده است[/caption]

[caption id="attachment_199397" align="aligncenter" width="1100"] طرح بازسازی مجموعه فرهنگی سلطان العلما[/caption]



[caption id="attachment_199406" align="aligncenter" width="1100"] طرح سه بعدی احیا مجموعه فرهنگی سلطان العلما[/caption]

 

 
کد خبر 199383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =