قلعه اژدها پیکر، بنایی به جای مانده از یک قلعه بزرگ بر فراز تپه‌ای در شهرستان لارستان استان فارس است. قدمت اولیه برخی آثار به جای مانده در این قلعه به دوره ساسانیان نسبت داده می‌شود اما بی‌شک در دوره‌های مختلف ابن قلعه بازسازی شده به طوری که تا حدود 100 سال پیش نیز قابل سکونت بوده است و مردم در آن زندگی‌ می‌کردند.

در کنار قلعه اژدها پیکر، بنایی قرار گرفته‌ که به قبر مادر نادرشاه افشار معروف است، اگرچه سند تاریخی در مورد آن وجود ندارد و در برخی روایات عنوان شده که اصلا قبری در این بنا نیست و فقط یک بنای یادبود است که برای مادر نادرشاه ساخته‌ شده‌ است.

قلعه اژدها پیکر لار به دلیل مکان خاص احداثش بر کل شهر لار و راه‌های ارتباطی پیرامون منطقه اشراف داشته و از این نظر هم دارای اهمیت است. این قلعه از سه بخش دیوارسنگی محاطی، قلعه بالایی و قلعه میانی تشکیل شده‌ است.
 

قلعه اژدها پیکر

قلعه اژدها پیکر در لار[/caption]

در تپه مجاور قلعه اژدها پیکر لار قلعه دیگری قرار دارد. در دره میان دو تپه رودی در جریان بوده که بقایای سد ساخته شده روی آن همچنان دیده‌ می‌شود. استحکامات و تأسیسات داخلی این سد چنان محکم و استوار بوده‌ است که در قدیم آن را طلسم کیانی می‌نامیدند.

در قلعه اژدها پیکر یک چاه سنگی معروف هم وجود دارد که در مورد آن افسانه‌ها و قصه‌هایی در میان مردم بومی گفته‌ می‌شود.

در غرب شهر شیراز قلعه دیگری با همین نام وجود داشته که نباید آن را با قلعه اژدها پیکر لار اشتباه گرفت.
 

قلعه اژدها پیکر

بنای معروف به مقبره مادر نارشاه در نزدیکی قلعه اژدها پیکر[/caption]

کد خبر 199101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =