چمدان: حق تصویب هرگونه تعریض، بازگشایی، تغییر نقش معابر در بافت تاریخی که طبق مصوبه شورای عالی سال 30 شهریور ماه سال 93 با طرح جامع شهر «مغایرت اساسی» داشته باشد در استان‌ها وجود ندارد و باید اسناد و مدارک به وزارت راه و شهرسازی ارسال تا شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم‌گیری شود.

«مغایرت اساسی» اصطلاحی در طرح‌های جامع و تفصیلی است که وقتی چنین مغایرتی وجود داشته باشد کمیسیون ماده 5 شهر حق قانونی تصویب طرح را ندارد و فقط شورای عالی معماری و شهرسازی که خود تصویب کننده طرح جامع و تفصیلی شهر بوده می‌تواند اظهار نظر کند.

حال خبر می‌رسد که شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص گذر آقا نجفی در اصفهان معتقد به وجود « مغایرت اساسی» است.

[caption id="attachment_198920" align="aligncenter" width="1100"] شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص گذر آقا نجفی در اصفهان و در حریم نقش جهان معتقد به وجود «مغایرت اساسی» است[/caption]

پس از گسترش دامنه اعتراضات کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی در رابطه با احداث گذرآقا نجفی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان  توضیح داده است: «پس از آغاز احداث این گذر از چند سال قبل، با اعتراض شدید اداره کل میراث فرهنگی استان از ۳۶ متر عرض این خیابان به ۱۴متر تقلیل یافت. با این حال اداره کل میراث فرهنگی حتی با احداث گذر با عرض 14 متر نیز مخالفت کرد که آن هم علی رغم تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان به سبب مخالفت میراث فرهنگی تحت عنوان مغایرت اساسی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع داده شده است. با این حال در چند روز گذشته به جهت ادامه کار احداث گذر، تخریب‌هایی در مسیر این گذر بر اساس نظر کمیسیون ماده 5 صورت گرفت که این اداره کل بلافاصله پس از آگاهی از ادامه کار جلوگیری کرد و ادامه روند کار منوط به نظر شورای عالی شهرسازی کشور است.»

به گزارش چمدان، با شرح آنچه گفته شد چند پرسش‌‌  اساسی مطرح می‌شود؟

1- اگر احداث این گذر خلاف قانون است چرا مسوولان میراث فرهنگی استان اصفهان با تقلیل گذر از 36 متر عرض به 14 متر موافقت کردند؟

2- چرا در میراث فرهنگی اصفهان دست روی دست گذاشتند و شروع مجدد پروژه را در سه ماه پیش اعلام نکردند؟ این سکوت نشانگر چیست؟

3 - چرا وقتی علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رییس جمهور دو ماه پیش به اصفهان سفر کرد یک نفر از مسوولان میراث فرهنگی استان اصفهان به او نگفت چه اتفاقی در این خیابان در حال وقوع است و چرا وی را پشت مسجد شیخ لطف‌الله نبردند تا عمق فاجعه را ببیند؟ این در حالی است که مونسان از میدان نقش جهان و گنبد شیخ الله بازدید و مرمت کاشیکاری گنبد را تأیید کرد.

4 - طالبیان معاون میراث فرهنگی بارها به اصفهان سفر کرده است ؛ چرا کسی از اتفاقات گذر آقا نجفی به او نگفته یا او را به محل وقوع چنین پروژه‌ای نبرده‌اند؟

5 - چرا گزارشی در این خصوص به تهران ارسال نمی‌شود. چرا معاونت میراث فرهنگی در جریان شروع تخریب‌های جدید قرار نمی‌گیرد.

به گزارش چمدان، در این میان جمعی از فعالان و استادان و دانشجویان و علاقه مندان میراث فرهنگی کشور در پویش مردمی #نه_به_گذرآقانجفی در نامه‌ای خطاب به معاون وزیر راه و شهرسازی هشدار داده‌اند که سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از سال 1391 پروژه‌ای را تحت عنوان «خیابان آقا نورالله نجفی» در دستور کار خود قرار داد.

این خیابان که قرار است از فاصله 50 متری شرق میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله بگذرد، به صورت L مانند، خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل کرده و حریم درجه یک میدان نقش جهان را نقض خواهد کرد و موجب تخریب بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله و بناهای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی شده این بافت تاریخی می‌شود.

همچنین این اقدام ثبت مجموعه میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو را نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

 



به گزارش چمدان، تا انتهای سال 1392، هشتاد درصد مسیر خیابان توسط شهرداری تملک شده و حدود یک سوم از مسیر خیابان به صورت مخفیانه آزادسازی و بناهای آن تخریب شده و متاسفانه اداره میراث فرهنگی استان اصفهان نه تنها مخالفتی نکرده بلکه توافقاتی نیز با سازمان نوسازی انجام داده و تنها بر سر عرض خیابان با شهرداری اختلاف نظر داشته است.

در اسفندماه 1392 پس از اطلاع‌رسانی به محمدحسن طالبیان معاونت میراث فرهنگی کل کشور او پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام داد و سرانجام این پروژه در همان سال متوقف شد. هر چند واضح بود این توقف دایمی نخواهد بود و شهرداری اصفهان از انجام آن منصرف نخواهد شد.

پس از گذشت چهار سال و نیم، متاسفانه شهرداری در پاییز 1397 عملیات تخریب را علی رغم شکایت سازمان میراث فرهنگی کشور از سر گرفته و حتی بخش‌هایی از خیابان را جهت آسفالت کشی، زیرسازی کرده است. اداره میراث فرهنگی اصفهان هم به روال همیشه سکوت اختیار کرده و حتی گزارشی از اقدامات اخیر را به سازمان میراث فرهنگی کل کشور ارائه نکرده است.

فعالان و استادان و دانشجویان و علاقه مندان میراث فرهنگی کشور اعلام کردند که تحرکات اخیر تاکنون به اطلاع معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی (دکتر محمدسعید ایزدی)، معاون میراث فرهنگی کشور (دکتر محمدحسن طالبیان) و مدیران تابعه او شامل مدیر کل دفتر حفظ و احیا (مهندس هادی احمدی)، مدیر کل دفتر امور پایگاه‌ها (مهندس فرهاد عزیزی)، مدیر کل ثبت آثار (دکتر فرهاد نظری)، سرپرست بافت‌های تاریخی (مهندس طوسی) و مدیر پایگاه میدان نقش جهان (دکتر فریبا خطابخش) رسیده و پیگیری‌هایی جهت جلوگیری از تخریب‌های بیشتر در جریان است.

اما آنچه مسلم است اگر اقدامی فوری، همه جانبه و در سطح کلان مدیریتی صورت نگیرد، فاجعه تخریب حمام خسروآقا با ابعاد بیشتر و تبعات بسیار بدتری در شهر اصفهان تکرار خواهد شد و ثبت جهانی میدان نقش جهان در خطر جدی قرار خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که یونسکو در جریان برج جهان نما که 800 متر با میدان فاصله داشت و تنها دو طبقه‌اش از داخل میدان مشاهده می‌شد تهدید به خروج از ثبت کرد و شهرداری مجبور به تخریب طبقات شد. پس در این مورد که خیابان در 50 متری میدان کشیده خواهد شد، قطعا یونسکو برخورد جدی‌تری خواهد داشت و احتمال خروج میدان نقش جهان از ثبت جهانی بیشتر از مورد برج جهان نما خواهد بود.

[caption id="attachment_198933" align="aligncenter" width="303"] مسیر خیابان آقا نورالله نجفی در حریم میدان نقش جهان اصفهان[/caption]

[caption id="attachment_198935" align="aligncenter" width="1100"] عکس هوایی سال 1397 | Google Earth[/caption]

[caption id="attachment_198939" align="aligncenter" width="664"] عکس هوایی سال 1397 | Google Earth[/caption]

[caption id="attachment_198940" align="aligncenter" width="1100"] تخریب‌ها و آزادسازی‌های جدید | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[caption id="attachment_198943" align="aligncenter" width="1100"] زیرسازی و آماده‌سازی جهت آسفالت‌کشی | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[caption id="attachment_198944" align="aligncenter" width="1100"] تخریب‌ها و آزادسازی‌های جدید | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[caption id="attachment_198945" align="aligncenter" width="1100"] تخریب‌ها و آزادسازی‌های جدید | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[caption id="attachment_198946" align="aligncenter" width="1100"] تخریب‌ها و آزادسازی‌های جدید | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[caption id="attachment_198948" align="aligncenter" width="1100"] تخریب‌ها و آزادسازی‌های جدید | تاریخ عکس: 3 آذرماه 1397[/caption]

[related-post id="198865"]

 

 
کد خبر 198917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =