چمدان :  موزه‌های جواهرات در دنیا همیشه از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار بوده‌اند. جواهرات به عنوان آثاری به جای مانده از تمدن‌ها و حاکمان دوران کهن یا به عنوان آثاری شاخص از  نظر قیمت و چشم نوازی در دوران معاصر از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند. در این گزارش با برخی موزه‌های جواهر شاخص دنیا و آثار ویژه این موزه‌ها آشنا شوید.

موزه جواهرات ملی ایران

[show_post id="1201"]

موزه جواهرات ملی ایران یا خزانه جواهرات ملی که در ساختمان بانک مرکزی ایران در خیابان فردوسی قرار دارد، گنجینه‌ای از گرانبهاترین جواهرات جهان را در خود جای داده‌است. این خزانه در سال 1339 افتتاح شده‌ و تاکنون محلی برای نگه‌داری و نمایش برخی از گرانبهاترین جواهرات ملی ایران است.

برخی از مهم‌ترین جواهرات موزه جواهرات ملی عبارتند از:

 الماس دریای نور: این الماس 182 قیراطی به نادرشاه افشار تعلق داشته است، ویژگی منحصر به فرد این الماس بزرگ رنگ آن است، صورتی کمرنگ جز نادرترین رنگ‌ها برای یک الماس به حساب می‌آید.

[caption id="attachment_2004" align="aligncenter" width="717"] دریای نور - موزه جواهرات ملی ایران[/caption]

 

جقه نادری: این جقه متعلق به نادرشاه از الماس و زمرد ساخته شده‌ و رضاخان نیز از آن استفاده کرده‌است.

[caption id="attachment_2010" align="aligncenter" width="600"] جقه نادری -  موزه جواهرات ملی[/caption]

 

تخت طاووس: این تخت با طلا و جواهر ساخته شده و خورشید مرصعی در صدر آن قرار گرفته است که به خاطر آن این تخت را ابتدا تخت خورشید می‎‌خواندند اما پس از ازدواج فتحعلیشاه صاحب این تخت با «طاووس تاج الدوله»، این تخت به تخت طاووس مشهور می‌شود.

[caption id="attachment_2017" align="aligncenter" width="1000"] تخت طاووس- موزه جواهرات ملی ایران[/caption]

 

تاج کیانی: این تاج به دستور فتحعلی شاه قاجار از یاقوت و مروارید ساخته شد و پس از ناصرالدین شاه نیز مورد استفاده دیگر شاهان قاجار  قرار گرفت اما پهلوی‌ها تمایلی به استفاده از آن نداشتند.




[caption id="attachment_2025" align="aligncenter" width="766"] تاج کیانی - موزه جواهرات ملی ایران[/caption]

 

تاج پهلوی: این تاج که مورد استفاده رضاخان و محمدرضا پهلوی بوده‌ از طلا، نقره، برلیان، زمرد، یاقوت کبود و مروارید ساخته‌شده است و در مجموع 3380 قطعه الماس در آن به کار رفته است.

[caption id="attachment_2027" align="aligncenter" width="1099"] تاج پهلوی - موزه جواهرات ملی ایران[/caption]

 

کره جواهر نشان: این ماکت کره زمین که به دستور ناصرالدین شاه ساخته می‌شود 51366 قطعه جواهر و 3 کیلوگرم طلا را در خود جای داده‌است. در این ماکت، دریاها با زمرد، خشکی‌ها با یاقوت و آسیای جنوبی، ایران، هنوستان و خط استوا با الماس نشان داده‌ شده‌اند.

[caption id="attachment_2030" align="aligncenter" width="605"] کره جواهر نشان - موزه جواهرات ملی ایران[/caption]

 

موزه لوور

موزه لوور در پاریس از بخش‌های متعددی ایجاد شده که یکی از قسمت‌های آن به جواهرات تعلق دارد. در این قسمت، زیورآلاتی از یونان باستان، روم باستان، جواهرات خاندان سلطنتی فرانسه و الماس 140.50 قیراطی «ریجنت» وجود دارد.

 

[caption id="attachment_1995" align="aligncenter" width="638"] سرویس متعلق به ماری لوییز ملکه فرانسه و همسر ناپلئون - موزه لوور[/caption]

 

[caption id="attachment_1996" align="aligncenter" width="768"] گوشواره - موزه لوور[/caption]

 

[caption id="attachment_1997" align="aligncenter" width="768"] الماس ریجنت - موزه لوور[/caption]

 

[caption id="attachment_1998" align="aligncenter" width="768"] مچ بند طلا متعلق به اواخر دوره برنز - موزه لوور[/caption]

 

[caption id="attachment_2000" align="aligncenter" width="768"] سنجاق - موزه لوور[/caption]

 

موزه متروپلیتن

این موزه که در نیویورک قرار دارد بسیاری از آثار ارزشمند جهان را در  خود جای داده است. بخشی از گنجینه این موزه به زیورآلاتی از رم باستان تعلق دارد. همچنین مجوعه‌ای از زیورآلات ترکمن‌های ایران نیز در این موزه قرار دارد.



 

زیورآلات ترکمنی - موزه متروپولیتن

[caption id="attachment_1992" align="aligncenter" width="455"] زیورآلات ترکمنی - موزه متروپولیتن[/caption]

 

[caption id="attachment_1993" align="aligncenter" width="400"] زیورآلات ترکمنی - موزه متروپولیتن[/caption]

موزه اسمیت سونین

این موزه که در واشنگتن دی سی واقع شده‌است، بزرگترین الماس آبی جهان یعنی الماس امید را در خود جای داده‌ است. این الماس که گفته می‌شود از هندوستان به اروپا برده شده‌، روزگاری به لویی چهاردهم و ماری آنتوانت تعلق داشته‌ و در طی این سال‌ها در میان برخی از متمول‌ترین افراد دنیا جابه جا شده تا در نهایت به این موزه اهدا می‌شود. این الماس اکنون در گردنبندی به طراحی کارتیه جای گرفته‌ است.

[caption id="attachment_1985" align="aligncenter" width="687"] الماس امید بزرگترین الماس آبی دنیا - موزه اسمیت سونین[/caption]

 

[related-post id="1097"]

[related-post id="1510"]

 
کد خبر 1984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =