چمدان: دو سه روزی است که مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران که به عنوان کارشناس دادگستری تهران قرار بود در پرونده ساخت و سازهای اطراف کاخ گلستان نظر بدهد، از این پرونده استعفا و کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی را شوک زده کرده است. بدین ترتیب هنوز ساخت و سازها ادامه دارد و متوقف نشده است تا دادگاه کارشناس جدید انتخاب کند تا به این پرونده رسیدگی شود.

پس از حضور مونسان به همراه معاون میراث فرهنگی کل کشور در محل ساخت و سازهای اطراف کاخ گلستان در هفته گذشته، اکنون اسناد جدیدی بر این موضوع صحه می‌گذارد که معاونت میراث فرهنگی از ساخت و ساز در اطراف کاخ گلستان مطلع بوده است و این پرسش را پیش می‌آورد که چه اصراری وجود داشت که معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران مقصر جلوه داده شود و شورای فنی تهران همچنان در حاشیه امن باقی بماند؟!

پس از برملا شدن نقش شورای فنی وقت تهران در صدور مجوز ساخت 10/5 متر و دو طبقه زیر زمین در حریم کاخ گلستان آن هم در حالی که ارتفاع مصوب باید حداکثر 7/5 متر و بدون زیر زمین باشد، به یکباره از سوی معاونت میراث فرهنگی بر این موضوع پافشاری شد که شورای فنی صرفاً نقش مشورتی دارد و اگر کسی باید پاسخگو باشد معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران است! این در حالی است که پیش‌تر مشاورین از ملک واقع در ناصر خسرو برداشت هم کرده بودند که این برداشت بر این موضوع صحه می‌گذارد این ملک دو طبقه بود و هرگز هم صد در صد سطح اشغال نداشت و مشخص نیست شورای فنی تهران برچه اساسی چنین مجوزی صادر کرده است؟

حال اسنادی به دست خبرنگار چمدان رسیده که نشان از آن دارد که میراث فرهنگی استان تهران در همان زمان کلیه مکاتبات لازم با معاونت میراث فرهنگی سازمان مرکزی را انجام داده است. این درحالی است که تاکنون معاونت میراث فرهنگی کل کشور مدعی بود اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مقصر است چرا که مصوبه شورای فنی را جهت تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارجاع نداده است.

طبق این اسناد نخستین استعلام پلاک مذکور در ناصرخسرو که در سال 93 انجام شده است با امضای سپیده سیروس نیا (معاون وقت میراث فرهنگی استان تهران) از طرف رجبعلی خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران) است و در آن تأکید شده به دلیل قرارگیری در نزدیکی کاخ گلستان، مطابق وضع موجود (همان دو طبقه) بدون زیرزمین و با نمای همگون املاک مجاور و با تأیید طرح معماری امکان ساخت و ساز وجود دارد.

پس از آن در سال 94 و پس از اعتراض مالک، باز هم میراث تهران به نقشه‌ها ایراد می‌گیرد و باز هم بر همان ضوابط پیشین تأکید می‌کند. چند ماه پس از طرح شکایت دوباره مالک که چرا تنها اجازه ساخت و ساز برای دو طبقه آن هم بدون زیر زمین را دارد، این بار موضوع در اوایل سال 95 در شورای فنی تهران مطرح شده است و شورای فنی هم چنین مجوز شبهناکی را صادر می‌کند اما با این همه میراث تهران برطبق ضوابط، مصوبه شورای فنی تهران را در همان سال 95 به معاونت میراث فرهنگی کل کشور ارسال می‌کند.

در اسناد به دست آمده می‌توان نامه‌ای را دید که صورت جلسه سه ماهه نخست شورای فنی استان تهران در سال 95 در تابستان همان سال از سوی خسروآبادی برای محمد حسن طالبیان ارسال شده و این پرسش مطرح است که چگونه طالبیان مدعی است که نامه‌ای به سازمان ارسال نشده است؟

[caption id="attachment_198228" align="aligncenter" width="581"]اسناد جدید از ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف کاخ گلستان در اسناد به دست آمده می‌توان نامه‌ای را دید که صورت جلسه سه ماهه نخست شورای فنی استان تهران در سال 95 در تابستان همان سال از سوی خسروآبادی برای محمد حسن طالبیان ارسال شده است[/caption]

همچنین نامه‌ای به غلامرضا میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی ارسال شده و در آن تأکید شده که بنا بر آیین نامه شورای فنی استان‌ها که در سال ۹۳ ابلاغ شده است، در آیین نامه شورای فنی بخش «سایر موارد» بند ۲ به قابلیت اجرایی مصوبات شورای فنی پس از اعلام نظر مکتوب به دبیرخانه شورای فنی در ستاد سازمان اشاره شده است.

پیرو دستور معاون میراث فرهنگی کل کشور، صورتجلسه به صورت دوره‌ای جهت بررسی و اعلام نظر از سوی میراث استان تهران برای سازمان ارسال شده اما در نامه تأکید می‌شود که چون تاکنون به استثناء یک مورد پاسخی از سوی سازمان میراث فرهنگی در جهت تایید و یا عدم تایید مصوبات شورای فنی استان تهران دریافت نشده است با توجه به ایراد وارده از سوی نماینده سازمان بازرسی کل کشور نسبت به عدم قابلیت اجرایی مصوبات شورای فنی قبل از تایید سازمان، خسروآبادی در این نامه از میثاقیان درخواست می‌کند تا نتیجه بررسی مصوبات ارسالی جهت اقدام مقتضی به این اداره کل ارسال شود.

[caption id="attachment_198231" align="aligncenter" width="581"]اسناد جدید از ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف کاخ گلستان تصویر نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی درباره تعیین تکلیف مصوبات شورای فنی تهران[/caption]

به گزارش چمدان، به این ترتیب و بر اساس این اسناد هم طالبیان به عنوان معاون میراث فرهنگی و هم غلامرضا میثاقیان مدیر کل وقت دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از مصوبات شورای فنی تهران در سال 95 مطلع بودند اما پرسش اصلی این جا است که چرا طالبیان در روز حضور مونسان در ناصر خسرو و در جمع خبرنگاران هیچ اشاره‌ای به دریافت نامه از سوی معاونت‌های خود نکرده است و چگونه امکان دارد از سال 95 تا 97 معاونت میراث فرهنگی حتی این دغدغه را پیدا نکند که در تنها اثر ثبت جهانی پایتخت چه اتفاقی رخ داده است بویژه آن که طالبیان خود مسوول تهیه پرونده‌های ثبت جهانی است. از سویی چگونه از سال 92 تا کنون و در طول پنج سال معاونت میراث فرهنگی کل کشور ضوابط عرصه و حریم جهانی کاخ گلستان را به میراث استان تهران ابلاغ نکرده است؟

نکته قابل تأمل و تأسف برانگیز آن که در خرداد ماه همان سال غلامرضا میثاقیان مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در نامه‌ای به رجبعلی خسروآبادی و در توضیح نامه او پاسخ می‌دهد: بازگشت به نامه در خصوص مصوبات شورای فنی و بند ۲ قید در زبان «سایر موارد» بدین مضمون که مصوبات شورای فنی استان پس از استعلام و پس از اعلام نظر مکتوب دبیرخانه شورای فنی در ستاد سازمان قابل اجرا خواهد بود. از این رو به استحضار می‌رساند پس از ارسال صورت جلسات ماهانه به ستاد و بررسی آنها چنانچه موارد خاصی مشاهده کردند حتما به صورت کتبی به استان اعلام خواهد شد چنانچه مکاتبه انجام نگردد به منزله تایید ستاد تلقی می‌شود. مراتب جهت استحضار و صدور دستور مقتضی ایفاد می‌شود.

 

[caption id="attachment_198229" align="aligncenter" width="581"]اسناد جدید از ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف کاخ گلستان تصویر پاسخ مدیرکل حفط و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به مدیرکل میراث فرهنگی تهران |چنانچه مکاتبه انجام نگردد به منزله تایید ستاد تلقی می‌شود![/caption]

[related-post id="187413"]

 
کد خبر 198115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =