چمدان: شامگاه روز چهارشنبه ۲ آذر ۹۶ بنای تاریخی خانه سید‌جواد نائل که در کوچه مسجد مصری در محله طوقچی قرار دارد و مربوط به دوران صفویه است تخریب شد. البته ساختمان داخلی بنا متروکه بود و سه ماه پیش این بنا برای مرمت اضطراری به پیمانکار سپرده شده بود، پیمانکار نیز هفته گذشته داربست‌هایی را برای مرمت این بنا نصب کرده بود.

خانه «سید جواد نائل» گنجینه تزیینات معماری ایران با نقل‌دان گچ‌بری مجوف به سبک عالی قاپو برای انعکاس صدا، مقرنس‌ها، تذهیب‌ها، گچ‌بری‌ها، طاق‌ها و چشمه‌ها و سالن آینه کاری به عنوان یکی از نخستین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی در سال 1354 و به شماره ۱۱۰۲ متعلق به دوره «اوزون حسن» یکی از ترکمانان مغول و فرمانروای دوره آق قویونلوها بود و مدارک موجود قدمت خانه را به دوره پیش از صفوی باز می‌گرداند.

همان خانه‌ای که متعلق به یک تاجر مصری بوده که به اصفهان می‌آید و این بنا را زیر نظر یک معمار اصهانی می‌سازد. شادروان پروفسور آرتور اپهام پوپ - ایران‌شناس و موسس انجمن انجمن فرهنگی ایران و امریکا در اواخر دوره پهلوی در کتاب خود از آن یاد کرده و آن را جزء بناهای منحصر به فرد خوانده بود و شادروان محمد تقی مصطفوی باستان‌شناس هم در خصوص این خانه اظهارنظرهای قابل تأملی کرده بود.

تاجر مصری از همان معمار می‌خواهد تا مسجدی را هم در کنار خانه بسازد که امروز به «مسجد مصری» معروف است و در فهرست آثار ملی قرار دارد. 200 سال پیش خانه تاجر مصری در اختیار خاندان نائل قرار می‌گیرد و خانه به سید جواد نائل شهره می‌شود، خانه خاندانی که افزون بر ارزش خانه می‌افزاید و رد پای هنر اصیل ایرانی را در آن به تصویر می‌کشد چرا که پدربزرگ سید جواد از نقاشان مطرح دوره قاجار است و نامش در هنرایرانی به «سید محمد نائل» ثبت شده است. اما این تنها محسنات این خاندان نیست چرا که پدر بزرگ سید محمد ابراهیم هم به «حاتم طایی» اصفهان شهره بوده است.

پس از رسانه‌ای شدن تخریب خانه نائل که بیش از پنج دانگ از این خانه در مالکیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی بود، اداره میراث اصفهان مدعی شد که همسایگان خانه را تخریب کردند اما تحقیقات رسانه‌ها صحه‌ای بر این ادعا نگذاشت.

پس از این ادعا عکس‌هایی منتشر شد که نشان از تخریب کامل بنا می‌داد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه همسایگان می‌توانند ملک همسایه دیگر را تخریب کنند؟! چند همسایه را در ایران می‌شناسید که بدون اجازه صاحب ملک جرأت تخریب بنا را داشته باشد؟ آن هم ملکی که متعلق به میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است و ملکی دولتی به شمار می‌رود؟ چه توجیهی از سوی شهرداری و میراث فرهنگی برای تخریب این بنا اظهار خواهد شد؟

در حالی که تخریب خانه نائل همچنان در هاله‌ای از ابهام است 10 آذر 96 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان از آغازبه‌کار کارگاه بازسازی خانه تاریخی نائل خبر داد.

فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: با گذشت کمتر از یک هفته از تخریب خانه تاریخی نائل اصفهان در نیمه‌شب پنجشنبه گذشته با اقدامات صورت‌ پذیرفته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، مرمتگران برای بازسازی این خانه تاریخی در محل استقرار یافتند.

سرانجام میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد که این بنا را عین به عین سازی می‌کند! حال تصاویر زیر در چند روز اخیر و پس از گذشت یکسال نشان از هنر عین به عین سازی دارد، کشیدن دیواری با آجر جدید دور بنا بدون هیچ محافظی که پاتوغ خوبی برای گربه‌ها و سگان آواره از سرما است.

[caption id="attachment_197752" align="aligncenter" width="1100"] عین به عین سازی به شیوه اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان[/caption]

















[caption id="attachment_197776" align="aligncenter" width="1100"] خانه نائل پیش از تخریب که هنوز تزیینات معماری فاخر آن مشهود است[/caption]







 

[related-post id="6088"]

[related-post id="6028"]

[related-post id="6214"]

[related-post id="6596"]

[related-post id="6819"]
کد خبر 197751

برچسب‌ها