چمدان: برنامه پایش از شبکه یک سیما با اجرای «کیاداود اسفندیاری» با محوریت اقتصادی پخش می‌شود. در بخشی از این برنامه به معرفی کسب و کارهای نوآورانه پرداخته شده و برای آن پلتفرم مشارکت در نظر گرفته می‌شود. همچنین در این برنامه صاحبان کسب و کارهای خلاق، نیازهای خود را برای جذب سرمایه یا زیرساخت‌های اجرایی اعلام می‌کنند.

هر چند تریبون دادن به کسب و کارهای نو برای طرح ایده و جذب سرمایه اتفاق قابل توجه و ارزشمند در رسانه ملی است اما در برنامه 27 آذر ماه پایش اتفاق عجیبی رخ می‌دهد.

در بخش معرفی ایده‌های نوآورانه این برنامه و به عنوان اولین فرد خلاق، از ایده‌های یک شرکت حوزه گردشگری ریلی نام برده می‌شود و علیرضا دشتی به عنوان صاحب این ایده به توضیح تورهای گردشگری با راه آهن می‌پردازد. حتی در این بخش به جذب نمایندگی فروش این شرکت اشاره می‌شود.

[caption id="attachment_197742" align="aligncenter" width="1440"] علیرضا دشتی و کیا داود اسفندیاری مجری برنامه پایش | برنامه پایش 27 آذر ماه | شبکه یک صدا و سیما[/caption]

در حالی ایده تورهای ریلی در این قسمت برنامه پایش به عنوان ایده‌ نوآورانه مطرح می‌شود که حدود سه سال است چندین شرکت گردشگری در زمینه برگزاری تورهای گردشگری ریلی فعال هستند و حتی پیش از موافقت‌های شرکت راه آهن با چنین تورهایی، برخی از مسیرها را به خاطر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ریل راه آهن با اتوبوس طی می‌کردند.

این شرکت که در برنامه پایش به عنوان ایده خلاقانه‌اش (!) صاحب تریبون شده بود در وبسایت خود نیز موضوع تورهای ریلی را به گونه‌ای مطرح کرده که گویا برگزاری این تورها ایده آنهاست و پیش از این هرگز چنین تورهایی برگزار نشده است.

«کیاداود اسفندیاری» در این برنامه به عنوان مجری سوال‌های زیادی از صاحب ایده می‌پرسد و خود را نا آگاه از این ایده نشان می‌دهد و سوال‌ها را تا حدود قیمت و ایده‌پردازی بیشتر در این باره پیش می‌برد.

تا این بخش برنامه شاید فقط کپی بودن ایده‌ تورهای ریلی تعجب‌برانگیز باشد اما موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانید در سایت این شرکت مثلا نوآور (!) از «کیاداود اسفندیاری» مجری این برنامه به عنوان یکی از فعالان و ایده پردازان این شرکت نام برده شده و جزئیات سوابق وی هم مورد تاکید قرار گرفته است. در واقع مجری برنامه پایش از برنامه و تریبونی که صدا و سیما در اختیارش گذاشته است بهره برداری شخصی می‌کند و به معرفی شرکتی به عنوان شرکت خلاق و ایده‌پرداز می‌پردازد که در آن فعال است و فعالیتی را به عنوان ایده جدید معرفی می‌کند که بدون هیچ گونه خلاقیتی در حوزه گردشگری تنها کپی از سایر شرکت‌های موجود است.

[caption id="attachment_197744" align="aligncenter" width="571"] اسم مجری پایش در بخش ایده‌پردازان شرکت مذکور دیده می‌شود. این صفحه سایت مذکور پیش از این برنامه پایش ناگهان از سایت حذف می‌شود ...[/caption]

بررسی‌های چمدان نشان می‌دهد که احتمالا نام «کیا داود اسفندیاری» مجری برنامه پایش پیش از حضور یکی از ایده‌پردازان این شرکت در این برنامه شبکه یک تلویزیون از وب سایت شرکت مذکور حذف شده و تنها نام علیرضا دشتی مهمان برنامه پایش در وب سایت و در بخش ایده‌پردازان باقی می‌ماند. این در حالی است که نام مجری برنامه پایش پیش از این برنامه تلویزیونی در سایت مذکور وجود داشته و چمدان تصویری از آن را منتشر کرده است.

به گزارش چمدان، علاوه بر اینکه در برنامه پایش 27 آذر ماه هیچ اشاره‌ای به نقش «کیاداود اسفندیاری» مجری برنامه پایش در این شرکت گردشگری نمی‌شود نام او از سایت شرکت نیز حذف شده است. با این وجود در بخش‌های دیگر سایت این شرکت همچنان ردپای این مجری وجود دارد. به عنوان مثال در بخش نحوه تشکیل این شرکت در سایت نوشته شده است: «ترکیب ذهن خلاق یک مجری - خبرنگار و مدیر اجرایی در حوزه حمل نقل ریلی کشور... به خلق ایده گردشگری با اسنفاده از خطوط راه آهن سراسر کشور منجر شد.» تصویر این بخش از سایت مذکور نیز توسط چمدان منتشر شده است.

[caption id="attachment_198173" align="aligncenter" width="1139"] همانطور که در تصویر می‌بینید نام مجری پایش از سایت پیش از برنامه تبلیغی برای این شرکت از تریبون صدا و سیما حذف می‌شود و تنها نام علیرضا رشیدی باقی می‌ماند ...[/caption]

[caption id="attachment_198172" align="aligncenter" width="1080"] با وجود اینکه نام مجری برنامه پایش به عنوان یکی از عوامل این شرکت خلاق (!) در حوزه گردشگری از سایت حذف شده است در بخش‌های دیگر سایت همچنان ردپای او دیده می‌شود | در بخش نحوه تشکیل این شرکت نوشته شده است: ترکیب ذهن خلاق یک مجری - خبرنگار و مدیر اجرایی در حوزه حمل نقل ریلی کشور ... [/caption]

حضور افراد مختلف در سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری و راه‌اندازی کسب و کارهای خلاقانه و حتی غیرخلاقانه در صورتی که منجر به رونق گردشگری شود منعی ندارد و هیچ انتقادی بر آن وارد نیست اما سوء استفاده از موقعیت و رقابت غیرعادلانه آن هم به صورت کاملا مخفیانه و تلاش برای فریب مردم به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

مجری برنامه پایش در حالی که خود یکی از عوامل شرکتی (غیرخلاقانه) در حوزه گردشگری است با حذف نام خود از سایت شرکت مذکور، پیش از برنامه تلویزیونی و اختصاص تریبونی از صدا و سیما برای معرفی و تبلیغ آن دست به اقدامی عجیب و غیرقابل پذیرش می‌زند. حتی در صورتی که او هزینه تبلیغ شرکتش در تلویزیون را هم به صدا و سیما داده باشد باز هم حذف نامش از سایت شرکت و عدم معرفی خود به عنوان یکی از عوامل این شرکت در برنامه تلویزیونی نوعی فریب مخاطب تلقی می‌شود.

توجه به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری باعث جذب برخی سلبریتی‌ها و مجریان تلویزیونی به این بخش شده است. اتفاقی که باعث شده این افراد بدون در نظر گرفتن زمینه‌های مشابه و فعالیت دیگر شرکت‌های حاضر در گردشگری از موقعیت و شهرت اجتماعی خود در معرفی بیشتر پروژه‌ها به عنوان ایده‌های نو و خلاقانه استفاده کنند. هر چند این اتفاق نیز در صورتی که منجر به رونق گردشگری شود، منعی ندارد اما مشکل اینجاست که این فعالیت‌ها به شکل چراغ خاموش و پنهان انجام می‌شود و مجریان و سلبریتی‌های درگیر در آن ضمن تبلیغ آنها، رابطه سرمایه گذاری خود با این پروژه‌ها را برای افکار عمومی توضیح نمی‌دهند.

در ویدیوی زیر بخش کامل مربوط به این شرکت در برنامه پایش 27 آذر ماه را ببینید:
کد خبر 197737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =