چمدان: اسبی از نژاد خوب، بلند بالا و یراق‌شده و آماده تا هر لحظه‌ای که لازم بود برای فرار یا کمک‌رسانی حرکت کند؛ این اسب نتیجه کشف جدیدی است که در کاوش‌های منطقه شمالی محوطه باستان‌شناختی شهر پمپی در خلیج ناپل ایتالیا به‌دست آمد.

ماسیمو اوزانا، مدیر این پارک باستان‌شناختی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیا (آنسا) می‌گوید: «این بخش از پارک اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا غنی از ساختمان‌های زیبایی ازجمله ویلای میستری است. میستری از فرماندهان و نظامیان ارشد شهر بوده است. این ساختمان مملو از نقاشی‌های دیواری و تراس‌های مجللی است که به خلیج ناپل چشم‌انداز دارند.»

اوزانا توضیح می‌دهد: «سال 2019 دو میلیون یورو بودجه به این پارک اختصاص خواهد یافت که بخشی از آن صرف تحقیقات باستان‌شناختی و بخشی از آن صرف کاوش‌ها می‌شود و بنابراین به‌ زودی کل منطقه شمالی شهر کاوش و برای بازدید عموم باز خواهد شد.»

در کاوش اخیر این محوطه، اسکلت سنگ‌شده اسب کهری کشف شده که همراه با دو یا سه اسب دیگر نژاد خالص هنوز به اصطبل بسته شده است.

اما از بین اسب‌های کشف‌شده در کاوش این اصطبل فقط این اسب یراق دارد و آماده‌باش است که در تاریک‌ترین ساعات فوران سال 79 میلادی آتشفشان وزوویو به کمک به شهروندان پمپی بشتابد یا جان فرمانده‌اش را نجات دهد.

براساس مستندات و روایات تاریخی، صبح روز ۲۴ آگوست سال ۷۹ میلادی یا به روایتی دیگر در دوره بین آگوست و نوامبر سال ۷۹ آتشفشان وزوویو فوران سهمگینی را آغاز کرد. از ساعت ۱۰ از شدت فوران گدازه‌های آتشفشان کاسته شد اما باران خاکسترها تا ۴ روز بعد هم ادامه داشت و سرانجام حادثه پایان یافت؛ شهر پمپی زیر حدود ۶ متر از مواد آتشفشانی مدفون شد و فقط بقایایی از ستون‌ها و بخش‌های فوقانی ساختمان‌ها در سطح زمین نمایان ماند. امروزه، این شهر باستانی به دلیل مردمانی سنگی که از آن‌زمان تاکنون باقی‌مانده‌اند شهرت جهانی دارد.





















[related-post id="3421"]

[related-post id="37695"]

[related-post id="35932"]
کد خبر 197714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =