رئیس سازمان محیط‌ زیست: از جزیره هرمز خاک صادر می‌کنند ؛ فروش با تخریب تفاوتی ندارد | عضو شورای شهر هرمز: «داماهی»؛ افسانه بومی هرمز نیست

چمدان: عیسی کلانتری گفت: گزارشی به من دادند که از جزیره هرمز خاک صادر می‌کنند. برخی دست‌اندرکاران بخش غیرخصوصی در این کار فعالیت می‌کنند. ما به دنبال این هستیم که اگر این اتفاق می‌افتد، جلوی آن گرفته شود.

وی تاکید کرد: صادرات خاک نباید اصلاً صورت بگیرد، البته خاک داخل گلدان شرایط متفاوتی دارد.

عیسی کلانتری در بیست و سومین همایش ملی منطقه‌ای انجمن متخصقان محیط زیست ایران و سیردهمین جشنواره توسعه سبز نیز گفت: تخریب با دزدی خاک فرقی نمی‌کند، 51 میلیارد متر مکعب اب را از زیر زمین به روی زمین می‌آوریم که با این کار سالانه حدود 51 میلیون تن نمک وارد سطح زمین می‌کنیم. این تخریب‌ها را چه کسانی می‌بینند؟

وی به وضعیت شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: شمال کشور در زباله مدفون شده است. تقریبا در هیچ رودخانه‌ای تا زمانی که به دریا برسد هیچ اثری از موجودات زنده دیده نمی‌شود. امروزه بزرگترین رودخانه‌ها حتی کارون با آب به دریا نمی‌رسد بلکه تماما فاضلاب است.

محمد هرمزی رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر هرمز نیز پیش از این در گفت‌وگو با چمدان نسبت به فعالیت‌های بی‌ضابطه در این منطقه انتقاد کرده و گفته بود: برخی از فعالیت‌های هنری تعریف شده در هرمز خلاف اصول زیست محیطی است. برای نمونه ایجاد فرش خاکی یا ساخت فرش با سنگریزه می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند به اضافه اینکه چشم انداز و هدف این نوع فعالیت‌ها چندان مشخص نیست و ما بیشتر گمان می‌‌کنیم این کار برای برندسازی شخصی و تبلیغات است چرا که می‌توانند این گونه فعالیت‌ها را در ساحل جزایر بزرگتر یا ساحل بندرعباس انجام دهند که وسعت و تاب آوری زیست محیطی بیشتری دارند.

وی افزود: گاهی نیز این فعالیت‌ها با فرهنگ بومی ما سازگاری چندانی ندارد، مثلا ایجاد فرش با طرح داماهی؛ در حالی که داماهی افسانه بومی جزیره هرمز نیست. از سوی دیگر ما معتقدیم هر فعالیتی باید در راستای توسعه پایدار باشد و هدف آن نیز مشخص شود.

[related-post id="197195"]
کد خبر 197637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =