چمدان: اردیبهشت امسال (سال 1397) خبر رسید که شهردار تبریز در پی تلاش فعالان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب خانه تاریخی سومین شهردار تبریز اعلام کرده است این نهاد در راستای عمل به وظیفه خود مبنی بر حفظ و حراست از میراث گذشتگان، خانه تاریخی و قدیمی ارفع الملک جلیلی بانی عمارت میدان ساعت و رئیس بلدیه این شهر در 80 سال پیش را خریداری و احیا می‌کند.

اما اینک در روزهای نخستین دی ماه 97 خبر می‌رسد که سقف این خانه تاریخی در محله منصور فرو ریخت و این بنا در خطر نابودی کامل قرار گرفت.

این خانه تاریخی و زیبا روزگاری به دلیل عظمت و زیبایی معماری سردر سنگی‌اش معروف عام و خاص شد. از سویی به دلیل زندگی حسینقلی جلیلی شخصیتی فرهیخته و برآمده از دل انقلاب مشروطه که دو دوره مدیریت شهر تبریز را به دست گرفت و خوش درخشید محل آمد و شد بزرگان و فرهیختگان شهر تبریز بود.

جالب آن که در سال 92 تفنگ قدیمی حاج ارفع الملک جلیلی توسط خانواده آن مرحوم به موزه شهرداری تبریز اهدا شد.

عمارت شهرداري تبريز در سال 1314 خورشيدی در محل گورستان متروک و مخروبه کوي نوبر با نظارت مهندسان آلماني در زمان رياست شهرداري حاج ارفع الملک جليلي بنا شده است. اين ساختمان داراي يک برج ساعت چهار صفحه‌اي است که با طنين موزون زنگ‌هايش هر 15 دقيقه يک بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبريز مي‌رساند.

نماي خارجي تالار شهرداري تبريز از سنگ تراشيده بوده و نقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان‌هاي کشور آلمان قبل از جنگ جهاني دوم مطابقت دارد.

اين بنا وسط شهر تبريز و در ميداني موسوم به ميدان ساعت واقع شده و در حال حاضر به موزه‌اي به نام موزه شهر و شهرداري شده است.



به گزارش چمدان، حسینقلی جلیلی معروف به ارفع‌ الملک در تبریز متولد شد اما اطلاعی از تاریخ آغاز حیات وی در دست نیست.

وی در مرداد ماه ۱۳۱۳ همزمان با وقوع سیل ویرانگر به‌ عنوان شهردار تبریز انتخاب شد و با ساخت مسیل مهرانه رود، تبریز را برای همیشه از تهدید سیل نجات داد.

سد تبریز با همت والای این انسان پاک سرشت و همیاری مردم تبریز در کوتاهترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه (کمتر از یک میلیون تومان) به طول ۱۲ کیلومتر از شرق به غرب تبریز ساخته شد و با بهره‌گیری از ابتدایی‌ترین وسایل ممکن، این کار عظیم اتفاق افتاد.

[caption id="attachment_197627" align="aligncenter" width="300"] شادروان ارفع الملک جلیلی[/caption]

جلیلی علاوه بر این کار مهم به‌ عنوان بانی عمارت شهرداری نیز شناخته شده و نکته جالب اینجاست که این عمارت ارزشمند با صرفه‌جویی از اعتبار پروژه مهرانه‌رود و با مبلغی در حدود ۱۲۵ هزار تومان احداث شده است. وی با هزینه شخصی خود از انگلستان ساعتی خریداری و آن را بر بالای برج عمارت نصب کرد.

ارفع‌ الملک ۲ مرتبه در سال‌های ۱۲۹۷ و ۱۳۱۳ هجری‌شمسی به ریاست بلدیه (شهرداری) تبریز انتخاب شد و خدمات ماندگار و قابل توجهی انجام داد و در دوران مشروطیت به صف مشروطه‌خواهان پیوست.

تأسیس دارالتربیه و دارالمجانین از دیگر کارهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه وی بود که به این ترتیب کودکان بی‌سرپرست و افراد دارای معلولیت ذهنی را در زیر سقف آن پناه داد. همچنین از دیگر اقدامات مهم او می‌توان به تعطیل کردن روزهای جمعه اشاره کرد چرا که فعالیت‌های اجتماعی تا آن زمان در همه روزهای هفته رسماً دایر بود.

جلیلی در سال ۱۳۱۸ هجری‌شمسی چشم از جهان فروبست و پس از تشییع شایسته طبق وصیتش به کربلا منتقل و در جوار بارگاه حضرت امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.







کد خبر 197625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =