چمدان: محمد هرمزی عضور شورای شهر هرمز و رئیس کمیسیون گردشگری این شورا در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در ارتباط با  ذهنیت مردم بومی جزیره هرمز نسبت به گردشگران غیر بومی که به این جزیره سفر می‌کنند گفت: مردم بومی جزیره هرمز بسیار از ورود گردشگر استقبال می‌کنند و بخشی از درآمد‌زایی، معیشت و اشتغال آن‌ها از طریق ورود گردشگران است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه این حق مردم هرمز و جامعه بومی است که از ورود گردشگر منتفع شوند، اظهار کرد: برخی حتی گاهی برای تبلیغ و برندسازی برای خودشان دست به ایجاد فستیوال‌های هنری یا برنامه‌های هنری در جزیره هرمز می‌زنند تا در کنار آن مجوز برای تاسیسات گردشگری و فعالیت‌های گردشگری خودشان بگیرند که این مساله مورد استقبال مردم هرمز نیست.

او با اشاره به اینکه برخی از فعالیت‌های هنری تعریف شده در هرمز خلاف اصول زیست محیطی است، اظهار کرد: برای نمونه ایجاد فرش خاکی یا ساخت فرش با سنگریزه می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند به اضافه اینکه چشم انداز و هدف این نوع فعالیت‌ها چندان مشخص نیست و ما بیشتر گمان می‌‌کنیم این کار برای برندسازی شخصی و تبلیغات است چرا که می‌توانند این گونه فعالیت‌ها را در ساحل جزایر بزرگتر یا ساحل بندرعباس انجام دهند که وسعت و تاب آوری زیست محیطی بیشتری دارند.

[caption id="attachment_197203" align="aligncenter" width="1024"]جزیره هرمز فرش خاکی جزیره هرمز ساحل جزیره هرمز[/caption]

هرمزی افزود: گاهی نیز این فعالیت‌ها با فرهنگ بومی ما سازگاری چندانی ندارد، مثلا ایجاد فرش با طرح داماهی؛ در حالی که داماهی افسانه بومی جزیره هرمز نیست. از سوی دیگر ما معتقدیم هر فعالیتی باید در راستای توسعه پایدار باشد و هدف آن نیز مشخص شود.

این عضو شورای شهر هرمز در ادامه با اشاره به برخی ساخت و سازها در در این جزیره گفت: در ورودی اسکله مسافربری جزیره هرمز یکی از آثار تاریخی این جزیره یعنی خانه جری پولاک قرار دارد که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده‌است. متاسفانه در حریم این اثر یک کافه ساخته شده‌ است.

او ادامه داد: جالب این است که این کافه در ورودی اسکه و حریم این اثر است اما کانکس فروش بلیت برای این اسکله را در مسیر دیگری و با فاصله از اسکله قرار داده‌اند که برای گردشگران مشکلاتی را ایجاد کرده و گاهی سبب می‌شود گردشگران به خاطر طی این مسافت و خرید بلیت از شناور جا بمانند.

به گزارش چمدان، خانه جری پولاک یکی از آثار تاریخی جزیره هرمز و متعلق به دورهٔ پهلوی است. این خانه توسط جری پولاک هنرمند چک‌تبار که در هرمز زندگی می‌کرد، ساخته شده‌است.

خانه جری پولاک که با شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌ چندین بار تاکنون مرمت شده است.
کد خبر 197195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =