حذف برون‌سپاری در پژوهشگاه میراث فرهنگی تا اطلاع ثانوی

چمدان: در آئین اختتامیه هفته پژوهش که توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد، بهروز عمرانی - سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - با بیان این‌که پژوهش‌های کاربردی باید به موضوع چالش‌های پیشروی کشور مانند "بحران آب" بپردازد به نشست‌های پژوهشکده مردم شناسی با محوریت موضوعات «دانش بومی»، «مدیریت منابع آبی»، «عوامل تاثیرگذار در خشکسالی قنات‌ها در شرق کشور» و «آبیاری سنتی در کشور» اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد پژوهش‌های این پژوهشگاه هدف‌گذاری درست و مناسبی داشته است.

ایده‌های خلاقانه با حفظ اصالت در هنرهای سنتی

وی همچنین از پژوهشکده هنرهای سنتی خواست ایده‌های خلاقانه را در کنار موضوع حفظ اصالت در هنرهای سنتی مورد توجه قرار دهند و افزود: خلاقیت‌ها در طول دوره تاریخی و اسلامی از سوی کارگاه‌های مورد حمایت دولت‌ها اجرا می‌شد که در آن کارگاه‌ها الگوی استاد و شاگردی مورد توجه بوده است.

توانمند سازی میراث در برابر زلزله دغدغه جدی در کشور

او با بیان این‌که پژوهشکده هنرهای سنتی باید با مستندسازی هنرهای سنتی در زمینه الگوسازی قدم‌های جدی در حوزه صنایع دستی و اشتغال‌زایی بردارد، افزود: بحث توانمندی سازی میراث فرهنگی و شهرها در برابر زلزله که در دستور پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی – تاریخی قرار دارد به نوعی دغدغه جدی در کل کشور است و یک مقوله کاربردی محسوب می شود.

عمرانی در ادامه بر لزوم توجه به مباحث مطالعاتی در پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه مانند باستان‌شناسی، مردم شناسی و حفاظت و مرمت تاکید کرد و با تشریح همکاری و هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به استعلام و گرفتن الویت‌ها از معاونت‌های سازمان اشاره کرد.

سقف اعتباری برای مطالعات طرح‌های موظفی حذف شد

وی از برداشته شدن سقف اعتباری برای مطالعات طرح‌های موظفی منطبق با الویت‌های سازمان متبوع در حوزه هزینه‌های جاری خبر داد و با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های مقطع دکتری طرف تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مراکز علمی و دانشگاهی گفت: با این کار بخشی از نیازهای مطالعاتی که در حوزه دانشی پژوهشگاه نیست، تامین خواهد شد.

امیدوار برای اختصاص ردیف اعتباری مشخص برای ایران‌شناسی دربرنامه ششم

وی با بیان این‌که مقدمات طرح بنیاد نخبگان درباره اعزام دوره سربازی و امریه نخبگان در مقطع دکتری به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است و ادامه داد: مطالعات انجام شده در حوزه ایران‌فرهنگی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد این پژوهشگاه به مقوله الویت‌ها، کاربردی بودن و هماهنگی با چالش‌های کشور توجه داشته است که امیدواریم بتوانیم ردیف خاص اعتباری را برای سال‌های آینده در طول برنامه ششم لحاظ کنیم.

او افزود: تکلیف مشترک پژوهشگاه با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با موضوع ماده ۱۰۰ بند «ب» برنامه ششم در رابطه با جنگل‌های شمال ، شمال غرب و سواحل شمال و جنوب در دستور کار قرار گرفته است.

پژوهشِ کاربری، ویژگی پژوهش‌های میراث فرهنگی

سید احمد محیط طباطبایی مشاور سرپرست پژوهشگاه در صحبت‌هایی  مخاطب اصلی موزه‌ها را کودکان و نوجوانان دانست و افزود: مخاطب اصلی فعالیت‌های میراث فرهنگی نسل آینده است. آینده برای افرادی که به میراث فرهنگی اهمیت می‌دهند مهم است و آنهایی که اعتباری برای میراث فرهنگی قائل نیستند آینده‌ی، کودکان و نوجوانان را بدون ارزش می‌شمارند .

او وظیفه اصلی میراث فرهنگی را پاسخ به آینده عنوان کرد و افزود: شاید در ذهن حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی اعم از مرمت، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی جدا از هم باشند ولی در عمل همه یکی‌ هستند.

وی با اشاره به شکل‌گیری پژوهشگاه میراث فرهنگی در بدنه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همه‌ی فعالیت‌های این نهاد، را پژوهشی دانست و گفت:اگر چه تشکیلات اداری این دو نهاد را جدا کرده ولی شواهدی از همکاری این دو با هم وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت‌ها در یک راستا هستند .

او به همین دلیل پژوهشِ کاربری را ویژگی پژوهش‌های میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: هیچ کاری در حوزه میراث فرهنگی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه پژوهشی پشت سرآن باشد. گردشگری و صنایع دستی نیز به عنوان یک حوزه‌ی میان بخشی در فضای میراث فرهنگی عمل می‌کند که اگر می‌خواهند موفق باشند چاره‌ای جز رجوع به گذشته ، ارزش‌ها و فرهنگ‌های کشور ندارند.

«میراث‌فرهنگی و دفاع مقدس»، از دلایل پیروزی ایران در جنگ با عراق

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در همایش «میراث فرهنگی و دفاع مقدس»،  یکی از دلایل پیروزی ایران در جنگ با عراق را بازگشت نیروی مسلح به حوزه میراث فرهنگی نظامی‌گری دانست و گفت:ایرانی‌ها به دلیل زندگی عشایری‌شان از زمان پارتی‌ها شیوه خاص دفاعی داشته‌اند که تا زمان جنگ‌های قفقاز ادامه داشته و البته بعد از آن به مدل اروپایی شبیه و قابل پیش بینی شد .

او با تأکید بر این نکته که نباید به صورت بخشی به موضوعات نگاه کرد و ادامه داد: هر پدیده علمی که در پژوهشگاه دنبال می‌شود امری فرابخشی است و نتایج آن مترتب بسیاری از پاسخ‌های اجتماعی و اقتصادی است.

حفظ هویت شهری امروز نتیجه تغییر نگاه نسبت به میراث است

او پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را کاربردی ترین پژوهشگاه در کشور دانست و اظهار کرد: نگاه به میراث فرهنگی راهگشاست و قطعا یکی از وظایفی که از دهه ۷۰ تا به الان در این حوزه به آن پرداخته شده تغییر طرز تلقی در حوزه مدیران، مردم، کارشناسان نسبت به موضوع میراث فرهنگی است و اگر امروز در برخی امور نظیر حفظ هویت شهری وضعیت بهتری وجود دارد نتیجه همین تغییر نگاه است.

وی گفت: وظیفه اصلی ما که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می کنیم ایجاد همین تغییر نگاه است زیرا که در اینصورت نتایج و شواهد آن را در  حوزه اقتصاد ، سیاست بیبنیم .

او در ادامه با بیان اینکه به نگاه برخی حوزه گردشگری تنها به دلیل ایجاد شغل و درآمد مهم است بیان کرد: گردشگری برای حفظ تعادل اجتماعی در کشور و ایجاد وفاق ملی بر اساس شناخت فرهنگی خیلی مهم است چون بدون گردشگری وفاق ملی ضعیف و همزیستی بین المللی ضعف دارد.

اگر پول هم نباشد باید از گردشگری حمایت کرد

رئیس ایکوم ایران تاکید کرد: گردشگری از لحاظ اقتصادی ارزش اولیه نیست، چون اگر پول هم نداشته باشد باید آن را حمایت کرد .

او در ادامه با بیان این نکته که حوزه فعالیت پژوهشگاه تنها خود این حوزه نیست گفت :پژوهشکده‌ها نباید تنها به ارایه گزارش عملکرد اکتفا کنند بلکه باید همه‌ی فعالیت‌های این حوزه را در داخل و خارج کشور بررسی و نتایج را اعلام کنند.فعالیت پژوهشگران پژوهشگاه زمانی مفید است که در نتیجه آن فعالیت‌های گسترده‌تری صورت گرفته باشد .

پژوهشگاه میراث، مغز متفکر سازمان میراث فرهنگی

به گفته وی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نه تنها مغز متفکر سازمان بلکه در اصل رصد کننده فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی در داخل و خارج کشور نسبت به موضوع میراث فرهنگی ایران است.
کد خبر 197035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =