چمدان: جندق ۲۳۰ كيلومتر از مركز شهرستان نائين و ۳۷۰ كيلومتر از مركز استان اصفهان فاصله دارد. قلعه جندق، قلعه تاریخی است که در شهر جندق واقع شده است و قدمتش به دوران ایلخانی و ساسانی برمی‌گردد. مساحت قلعه 1/5 هکتار است و هنوز هم در جای جای این قلعه بزرگ افرادی ساکن هستند. با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن می‌توانید از خانه‌های قلعه، مسجد، حسینیه، حمام و همچنین خانه‌ شاعر معروف کشورمان یغما جندقی دیدن کنید.

قلعه جندق که با وجود قدمتش و عوامل طبیعی تخریب کننده هنوز سرپاست، در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. برخی اعتقاد دارند که این قلعه زندان انوشیروان بوده است اما بافت و بزرگی آن این فرضیه را تا حدودی رد کرده است.

[caption id="attachment_196983" align="aligncenter" width="764"] عکس: سعید فلاح‌فر[/caption]

قلعه انوشيروان يكي از بزرگترين قلعه‌هاي تاريخي كشور به شمار مي‌رود كه از يك چهار ديواري كه در هر گوشه آن برجي دارد، تشكيل شده است. اين قلعه تاريخي و ديدنی داراي دروازه‌اي است كه خود دو برج به ارتفاع ۲۲ متر كه به سمت شرق باز مي‌شود دارد.

قلعه انوشيروان با معماری منحصر به فرد خود در ميان بافت تاريخي جندق واقع شده و داراي ويژگي‌هاي خاصي است. اگر در ميانه فصل تابستان كه گرمترين هوا در جندق است از قلعه انوشيروان بگذريد هوای مطبوع و خنكي را تجربه خواهيد كرد و اگر در فصل زمستان در كوچه‌های قلعه قدم بزنيد هواي نسبتاً گرمی را تجربه خواهيد كرد.

اين قلعه دارای خانه‌های بسيار زيبا و قديمي است كه هنوز هم مردم جندق در آن ساكن هستند اما با وجود ويژگی‌هاي منحصر به فرد آن در حال تخریب است.

در قلعه انوشيروان مسجد جامع جندق و خانه تاريخي يغماي جندقی شاعر و مديحه‌سراي ايران قرار دارد.

مسجد جامع جندق از سال ۹۶۰ هجري قمري محل تجمع مؤمنان بوده است و دارای ميدانی است كه هم اكنون در ماه محرم از آن براي عزاداري سالار شهيدان امام حسين(ع) استفاده می‌شود.

در بين خانه‌هاي قلعه انوشيروان منزل يغماي جندقي دارای معماری خاصي است. اين خانه تاريخي دارای يك شاه نشين زيبا است كه با توجه مسئولان مي‌تواند يكی از جاذبه‌های گردشگری جندق باشد.

به گزارش چمدان، حال یکی از فعالان میراث فرهنگی جندق می‌گوید: ««قلعۀ جندق» در سال ۱۳۹۳ و «مسجد جامع و حسینۀ قلعۀ جندق» در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. تخریب بخشی از حسینیۀ قلعه و بافت مجاور آن در سال ۱۳۹۳ و تخریبِ بخشی از بافت تاریخی مجاور مسجد جامع قلعۀ جندق که این روزها شاهد بودیم یادآوری دو مورد از قانون مصوب میراث فرهنگی در مورد تخریب آثار ثبت شدۀ ملی را ضروری می‌سازد. هرچند که تخریب با اطلاع ادارۀ میراث فرهنگی خور و بیابانک باشد که خود متولی حفاظت است. به قول یغمای جندقی:

ما خراب از می و خمخانه ز می آبادست | ناصح از باده سخن کن که نصیحت باد است
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من | آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

ماده 558: هر کس به تمام يا قسمتی از ابنيه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی ـ تاريخی يا مذهبی که در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيده است، يا تزئينات، ملحقات، تاسيسات، اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در امـاکن مذکور، که مستقلاً نيز واجد حيثيت فرهنگی ـ تاريخی يا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از يک الی ده سال محکوم می‌شود.

ماده 560: هرکس بدون اجازه از سازمان ميراث فرهنگی کشور يا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حريم آثار فرهنگی ـ تاريخی مذکور در اين ماده مبادرت به عملياتی نمايد که سبب تزلزل بنيان آنها شود، يا در نتيجه آن عمليات به آثار و بناهای مذکور خرابی يا لطمه وارد آيد، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از يک تا سه سال محکوم می‌شود.»









[caption id="attachment_196990" align="aligncenter" width="500"] مسجد جامع جندق[/caption]
کد خبر 196978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =