چمدان: با افزایش قیمت ارز در ایران، در ماه‌های اخیر تعداد شهروندان ایرانی که برای خرید ملک به گرجستان سفر کرده‌اند افزایش یافته است البته این آمار در مورد برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز بالاست.

براساس قوانین گرجستان، اتباع خارجی می‌توانند با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا اقامت کوتاه مدت (یک ساله) این کشور را دریافت کنند که این اقامت در پایان دوره قابل تمدید است. از این رو 6 بار تمدید متوالی اقامت یک ساله گرجستان از طریق خرید ملک، می‌تواند به گرفتن اقامت دائم این کشور منتهی شود. این قانون شامل زمین‌های بایر و کشاورزی نمی‌شود.

این امتیاز باعث شده که ایرانیان زیادی برای کسب اقامت از طریق خرید ملک در گرجستان اقدام کنند. البته در این باره آمار دقیقی در دست نیست.

دو شهر تفلیس و باتومی بیش از دیگر شهرهای گرجستان از استقبال خریدان ایرانی خانه برخوردار بوده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشورمان در این زمینه می‌گوید: پس از آن تجربه تلخ باز هم در یکی دو سال اخیر به ویژه در سال جاری شاهد آن بودیم که باز هم تقاضا برای خرید ملک در شهرهای مختلف ترکیه و اخیرا گرجستان و حتی قبرس به طور چشمگیری افزایش یافته است.

خسروی تاکید کرد: متاسفانه اخیرا تبلیغات برای خرید خانه در گرجستان افزایش یافته است و بسیاری از ایرانی‌ها دارایی‌های خود برای خرید ملک را به این کشور منتقل کردند که بتوانند با خرید ملک اقامت گرجستان را دریافت کنند اما پس از اینکه تعداد واحدهای قابل توجهی ملک به ایرانی‌ها فروخته شد اعلام کردند که خرید ملک معیار اعطای اقامت نیست و در این میان سود کلانی نصیب دلالان شد و ایرانی‌های مالباخته امروز با مشکل برگرداندن پول‌های سرگردان خود مواجه هستند.

[related-post id="195332"]

نگرانی کمیسیون اروپا از افزایش تقاضای پناهندگی شهروندان گرجستان

نکته قابل توجه این است که در حالی که ایرانی‌ها به سمت خرید ملک و اقامت در گرجستان تمایل پیدا کرده‌اند پایگاه خبری رپورت به نقل از کمیسیون اروپا خبر داده است: در نیمه اول سال 2018 میلادی، 9 هزار و 680 تن از شهروندان گرجستان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کردند.

کمیسیون اروپا به آمار دیگری از تقاضای پناهندگی شهروندان گرجرستان اشاره کرده و آورده است: در نیمه اول سال گذشته میلادی چهار هزار و 770 شهروند گرجستانی از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده بودند.

بنا به گزارش کمیسیون اروپا، بخش اعظم شهروندان گرجستان یعنی 2 هزار و 905 نفر از فرانسه درخواست پناهندگی کرده‌اند. همچنین 2 هزار 700 نفر از آلمان، 595 نفر از یونان، 530 نفر از ایتالیا و 405 نفر هم از اسپانیا تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

کمیسیون اروپا در رابطه با افزایش موارد تقاضای پناهندگی از گرجستان ابراز نگرانی کرده است.

ماموکا باختادزه نخست وزیر گرجستان، فقر و بیکاری همراه با نقض تمامیت ارضی گرجستان را از مشکلات عمده این کشور عنوان کرد.

شهروندان گرجستان از سال 2017 میلادی می‌توانند بدون گرفتن ویزا به 26 کشور عضو اتحادیه اروپا (بدون اجازه کار) سفر کنند.

هشدار وزیر کشور آلمان ؛ رژیم بدون ویزا برای گرجستانی‌ها در خطر ابطال است

وزیر کشور آلمان درباره سوء استفاده شهروندان گرچستان از رژیم لغو روادید کشورشان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه آلمان بارها در مورد سوء استفاده اتباع گرجستان از مقررات لغو روادید با اتحادیه اروپا هشدار داده و اعلام کرده‌اند که رژیم بودن ویزا برای گرجستان می‌تواند با خطر ابطال مواجه شود.

آلمان در سال جاری صدها تن از شهروندان گرجستانی بخاطر درخواست پناهندگی و نقض مقررات بدون ویزا اخراج کرده است.

[related-post id="185127"]
کد خبر 196958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =