چمدان: فروشگاه‌های خیابان میرزای شیرازی در آستانه سال نو میلادی، کریسمس را در تهران نیز به نمایش گذاشته‌اند و حال و هوای خاصی به این خیابان بخشیده‌اند. خیابان میرزای شیرازی و محله کریمخان از قدیم یکی از مراکز مهم آرامنه تهران بوده‌اند. در این خیابان فروشگاه‌های مختلفی توسط آرامنه مدیریت می‌شود.


این روزها آرامنه و مسیحی‎های ایران در حال خرید لوازم کریسمس و برگزاری سال نو هستند و پوسترها نیز خبر از جشن‌های مختلف می‌دهند. بابانوئل‌ها با لباس‌های سرخ‌شان حسابی پشت ویترین‌ها خودنمایی می‌کنند و هر چند هوای تهران هنوز خیلی زمستانی نشده اما روی کاج‌ها و در ویترین مغازه‌های خیابان میرزای شیرازی برف در حال بارش است.

تزیینات، عروسک‎ها و هدایای سال نو و کریسمس حسابی مغازه‌ها را پر کرده و خریداران بسیاری به مغازه‌ها برای جور کردن تزیینات خود سرک می‌‎کشند. خیابان پر از بابانوئل عروسکی، تزیینی، شیشه‌ای و کوچک و بزرگ است. سر و کله بابا نوئل‌های واقعی نیز در این خیابان پیدا شده است.

با وجود اینکه آرامنه ایران، کریسمس را 6 ژانویه گرامی می‌دارند اما مغازه‌های این خیابان که تبدیل به تنها مراکز خرید کریسمس در تهران برای مسیحیان شده‌اند، تزیینات کریسمس را همزمان با سراسر دنیا برپا می‌کنند.

این خیابان دو هفته در هر سال فضای خاصی را برای تهرانی‌ها رقم می‌زند؛ تجربه همزیستی ادیان و فرهنگ‌های مختلف در قلب تهران میلیونی ...

این فضا در حالی در تهران و مناطق ارامنه برخی شهرهای ایران حاکم است که امام جمعه شهرستان مرزی بندر آستارا در نماز جمعه گذشته از مسئولان خواست با فروشندگان درخت کریسمس و بابانوئل برخورد شود.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا در خطبه‎های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه در مصلی آستارا گفت: برخی واحدهای صنفی در آستانه سال نو میلادی کالاهای نمادین مسیحیت نظیر درخت کریسمس و بابانوئل می‌فروشند و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در چارچوب قانون باید با آنها برخورد کند.

به گزارش چمدان، شهروندان مسیحی طبق قانون اساسی از اقلیت‌های دینی هستند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آئین خود عمل می‌کنند.

تصاویری از فضای کریسمس در تهران را ببینید:





کریسمس در تهران

کریسمس در تهران



کریسمس در تهران



کریسمس در تهران

کریسمس در تهران

کریسمس در تهران

کریسمس در تهران

کریسمس در تهران







کریسمس در تهران

 

 
کد خبر 196756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =