چمدان : امروزه بسیاری از ایستگاه‌های مترو در جهان محتوی آثار هنری و تزیینات منحصربه‌فردی هستند که آن‌ها را به یکی از جاذبه‌های شهرگردی تبدیل کرده‌اند اما شاید بتوان ایستگاه متروی سِردیکای دوم در شهر صوفیه را سرآمد تمام این ایستگاه‌های دیدنی شناخت زیرا این ایستگاه میزبان موزه آثار باستانی و سایت باستان‌شناختی است و مسافرانی که به این ایستگاه می‌آیند به‌جای بیلبوردهای تبلیغاتی، روی سکوی ایستگاه با جعبه‌های شیشه‌ای زیبایی روبه‌رو می‌شوند که اشیای ماقبل‌تاریخ و مصنوعات باستانی را که درطول حفر تونل‌های مترو‌ در این شهر جمع‌آوری شده‌اند به نمایش گذاشته‌اند.

کوزه‌های به‌جامانده از عصر نوسنگی و سرستون‌های دوره کلاسیک که در این ایستگاه نگهداری می‌شوند فقط بخشی از گذشته صوفیه را به تصویر می‌کشند. اما این موزه‌گردی به سکوها محدود نمی‌شود بلکه شهروندان وقتی از پله‌برقی‌های ایستگاه بالا می‌آیند می‌توانند از تماشا و راه‌رفتن در خیابان‌های صوفیه امپراتوری رم لذت ببرند.

حدود سال 29 پیش‌از میلاد صوفیه به تصرف امپراتوری رم درآمد و «سِردیکا» نام گرفت. امروزه «مجموعه باستان‌شناسی سردیکا» بازمانده‌های مرمت‌شده ویرانه‌های صوفیه رُمی است که به‌اندازه موزه ملی باستان‌شناسی بلغارستان محتوی آثار دوره امپراتوری است.

آثاری که در مجموعه باستان‌شناسی سردیکا وجود دارد در طول حفاری‌های تونل خطوط این مترو بین سال‌های 2010 و 2012 کشف شد.

حفاری تونل‌های مترو در بسیاری از شهرهای اروپا اغلب به کشف‌های جالب باستان‌شناختی منجر می‌شود که کشف 3 هزار و 300 اسکلت در خطوط جدید متروی کراس‌ریل لندن در سال 2015 و بقایای عصر نوسنگی با قدمت 6 هزار سال هنگام حفاری تونل‌های خط جدید مترو در مرکز استانبول در سال 2017 از تازه‌ترین نمونه‌های این کشف‌ها است.

[related-post id="3178"]

 















کد خبر 19668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =