چهار انفجار در 100 متری میراث جهانی فیروزآباد | آخرین وضعیت آثار تاریخی و جهانی فیروزآباد پس از انفجار

چمدان: عبدالرضا نصیری اصل با اشاره به زمان انجام این عملیات که قرار بود از ساعت 8:30 تا 11 صبح به طول انجامد گفت: ظاهرا سنگ ناایمن در انفجار اول فرو نریخت و حدود چهار انفجار صورت گرفت تا در نهایت در غروب دوشنبه 26 آذر ماه این سنگ سرنگون شد.

وی اضافه کرد: بیشتر نگرانی‌ها در مورد نقش برجسته تاجگذاری که روبروی محل سنگ خطرساز و در فاصله کمتر از 100 متری آن قرار داشت بود که خوشبختانه با پوشاندن این اثر تاریخی، خسارت ظاهری به آن وارد نشده است.

نصیری اصل ادامه داد: نگرانی‌هایی درباره تخریب گنبدخانه قلعه دختر که در این منطقه قرار گرفته و ثبت میراث جهانی است نیز وجود داشت که بعد از بررسی کلی مشخص شد خسارت مشهودی در این بنا دیده نشده است.

وی اضافه کرد: اگرچه به دلیل انفجارها و موج حاصل از آن، ترک و یا تخریبی در این دو میراث تاریخی مشاهده نشده اما بررسی‌های دقیق‌تر در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با تاکید بر اینکه در حال حاضر خسارت مشهودی در میراث تاریخی این منطقه گزارش نشده اما تبعات این انفجارها در طول زمان مشخص خواهد شد به ایرنا گفت: نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر هستیم که انجام خواهد شد.

آثار تاریخی و جهانی فیروزآباد را بشناسید

کاخ اردشیر بابکان در دوران اردوان پنجم واپسین پادشاه اشکانی به دست اردشیر بابکان بنیادگذار سلسلهٔ ساسانی در سده ۳ میلادی ساخته شد. کاخ اردشیر بابکان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فیروزآباد است.

قلعهٔ دختر فیروزآباد نیز در 6 کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر می‌توان به قلعه رسید. جورجینا هرمان در کتاب تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان می‌نویسد: اردشیر ساسانی احتمالاً این قلعه را در اواخر دوران اشکانیان و زمانی که هنوز بر اردوان پنجم، آخرین شاه دودمان اشکانیان، خروج نکرده بود ساخته‌ است.

شهر گور (اردشیرخوره یا فیروزآباد قدیم) محلی باستانی است در شهرستان فیروزآباد استان فارس. این شهر در اوایل قرن سوم میلادی به دستور اردشیر بابکان بنیاد شد. گور در زمان آبادانی خود، مرکز بخشی از ایالت فارس به نام کوره اردشیرخورّه بود. طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شکل است و به قطر دو کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته‌ است. شهر گور اولین شهر دایره‌ای در ایران و یکی از نخستین شهرهای دایره‌ای در جهان نیز محسوب می‌شود. شهر گور باستانی اکنون متروک مانده و شهر کنونی فیروزآباد در سه کیلومتری آن قرار دارد.
کد خبر 196576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =