چمدان: تغییرات در تخت جمشید قرار است در طرحی با نام نورپردازی آغاز شود اگرچه که تنها 25 درصد این تغییرات مربوط به نورپردازی است.

بر اساس اطلاعاتی که علی جیرفتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری در اختیار چمدان گذاشت با توجه به قرارداد شرکت توسعه گردشگری با یک شرکت اتریشی دارای مجوز برای کار در محوطه‌های ثبت جهانی یونسکو، این پروژه در چند فاز اجرایی می‌شود.

در فاز اول این پروژه قرار است که پاک‌سازی سایت از ضایعات بصری و ساختاری انجام شود.

در فاز دوم سناریوی بازدید از تخت‌جمشید تهیه می‌شود و مشخص خواهد شد که گردشگر از کجا وارد محوطه شده و مسیر او به کجا ختم می‌شود.

در بخشی از مسیر داستان تخت‌جمشید روایت خواهد شود که در این روایت داستان، ممکن از صوت و نور هم استفاده شود.

در فاز دیگر از ویدئو مپینگ و لیزر شو استفاده خواهد شد تا بخش‌های تخریب شده تخت جمشید برای گردشگران با نور بازسازی شود تا تصویر ذهنی درستی از تخت جمشید داشته‌ باشند.

در این برنامه برای شب‌های تخت‌جمشید نیز برنامه‌ریزی انجام می‌شود. قسمتی از محوطه نیز برای تجمع گردشگران و پخش فیلم تخت جمشید درنظر گرفته‌خواهد شد.

یکی دیگر از برنامه‌ها ایجاد فروشگاهی برای خرید یادگاری و سوغاتی است. در مراحل نهایی هم برای در حمل‌ونقل گردشگر به تخت‌جمشید تمهیداتی منظم اندیشیده می‌شود.

[caption id="attachment_196469" align="aligncenter" width="600"]تخت جمشید پارسه نورپردازی در تخت جمشید طرح گردشگری تخت جمشید پرسپولیس در فاز اول نورپردازی در تخت جمشید قرار است که پاک‌سازی سایت از ضایعات بصری و ساختاری انجام شود ودر فاز دوم  سناریو بازدید از تخت‌جمشید تهیه می‌شود...[/caption]

در حالی که قرار است این تغییرات در تخت جمشید صورت بگیرد افشین ابراهیمی مدیر پایگاه پژوهشی پاسارگاد نیز به ایرنا گفته است تغییرات در محوطه پاسارگاد نیز در دست اقدام است.

قرار است در پاسارگاد نیز عناصر بر هم زننده آرامش محیطی و منظری حذف شوند تا ظرفیت مناسب‌تری برای بازدید از مجموعه فراهم آید.

همچنین قرار است با مشارکت بخش خصوصی گردشگران در هر بخش از مجموعه آثار تاریخی پاسارگاد مانند آرامگاه کوروش و ... تصاویر مربوط به دوران شکوه این مجموعه را مشاهده می‌کنند.

طرح عینک تور واقعیت مجازی نیز از دیگر برنامه‌هاست. تور مجازی قابلیتی مابین عکس و فیلم را به استفاده کنندگان می‌دهد. وسعت دید در پانورامای ۳۶۰ وسیعتر از عکس است، خروجی این تکنیک همچون فیلم است ولی با این تفاوت که کنترل دوربین در دست مخاطب است و او می‌تواند تصور کند که در فضایی ایستاده است و به هر طرف که بخواهد می‌تواند رو کند، در آن زوم کند و سوژه را با جزئیات بیشتری مشاهده کند.

در ادامه این طرح برخی کارگاه‌های مرمتی برای بازدید گردشگران دایر می‌شود تا بازدیدکنندگان نسبت به اقدام‌های حفاظتی پایگاه آشنا می شوند.

[related-post id="192836"]

[related-post id="194617"]

[related-post id="188183"]

[related-post id="192075"]

[related-post id="185195"]

[related-post id="35057"]
کد خبر 196466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =