چمدان: فعالان میراث فرهنگی خبر از دخل و تصرف و تخریب قنات تاریخی «نبادان» که یکی از کهن‌ترین قنات‌های ایران و آبشخور اصلی درخت بی‌همتای سرو ابرکوه است، می‌دهند.

متاسفانه در سه ماه اخیر اداره آب منطقه ابرکوه به دلایل واهی و بدون در نظر گرفتن اهمیت این قنات باستانی به جای لایروبی و حفر پیشکار قنات مجوز حفر چاه برای این قنات صادر کرده و این قنات زنده در طول چند روز به مرز نابودی رسیده است.



در این بین سید مصطفی فاطمی مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در نامه‌ای به شرافت رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه نوشت: «باتوجه به گزارش‌های واصله درخصوص حفر یک حلقه چاه در نزدیکی قنات تاریخی نبادان شهرستان ابرکوه با مجوز اداره منابع آب آن شهرستان و بدون هماهنگی و استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان به اطلاع می‌رساند، قنات تاریخی نبادان از جمله قنات‌های تاریخی و باستانی کهن شهر تاریخی ابرکوه است که در مسیر تاریخی خود از چندین آسیاب و سرداب و باغ و خانه تاریخی و ثبتی عبور کرده و آبشخور اصلی کهن‌ترین درخت تاریخی ایران (سرو ابرکوه) است و هرگونه تغییر و دخل و تصرف در عرصه و محدوه این قنات تاریخی بدون مجوز این اداره کل ممنوع است. لذا ضروری است هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از هرگونه تغییر در ساختار این قنات و آثار تاریخی وابسته به آن اقدام شود.»

 

[caption id="attachment_196051" align="aligncenter" width="651"] متن نامه مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان یزد رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه درباره دخل و تصرف و تخریب قنات تاریخی «نبادان»[/caption]

محمد مهدی جوادیان زاده  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد هم  توضیح داده است که مجوز حفر چاه به عنوان چاه به جای قنات نبادان براساس آراء مراجع قضایی بدوی، تجدیدنظر و همچنین کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی، توسط کمیسیون صدور پروانه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان یزد صادر شده است.

او در عین تأکید بر الزام به قانون و عدم تغییر و دخل و تصرف این قنات تاریخی و پر اهمیت، ضمن اعتراف به کم شدن آب قنات و نه خشک شدن آن، حفر چاه در این قنات تاریخی را قانونی و جایگزینی برای آب رسانی به اراضی کشاورزی ابرکوه و سرو تاریخی این شهر می‌داند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همچنین تأکید کرده است که براساس تواقفات، طی سال‌های گذشته اقدام به صدور مجوز کف شکنی و لایروبی چاه محزوره در پیشکار قنات شده است که به‌رغم اجرای آن با توجه به شرایط سفره‌ آب‌های زیرزمینی و افت شدید تراز آب، کارشناسان قنات و دادگستری بر عدم امکان احیا قنات را تایید کردند.

او مدعی است از آنجا که مالکان درخواست مکرری در راستای تأمین آب و احیای اراضی داشتند با طی شدن مراحل اداری و کاهش فاحش آبدهی قنات و بر اساس ماده 11 آیین نامه اجرایی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب، نیازی به استعلام از میراث فرهنگی نیست. در عین حال ساختمان و سازه قنات به صورت تاریخی حفظ شده است و از راهروی آن جهت انتقال آب چاه به جای قنات به اراضی کشاورزی آن استفاده می‌شود که برای حفظ میراث سرو کهن ابرکوه و اراضی قنات نبادان نیز حائز اهمیت است. چنانکه چاه به جای قنات حفر نشود، آبی برای اراضی قدیم نبادان نخواهد ماند و سرو کهن ابرکوه نیز خشک و از بین می‌رود.. بنابراین حفر چاه به جای قنات نبادان نه تنها باعث خشک شدن سرو ابرکوه نمی شود که عاملی برای احیا و زندهنگهداشتن آن خواهد بود.

در پایان این نامه تأکید شده است: به منظور جلوگیری از خشک شدن سرو ابرکوه لازم است اداره کل میراث فرهنگی یزد از توسعه ساخت و سازها و همچنین تغییر کاربری باغ‌های اطراف سرو از کشاورزی به مسکونی و تجاری که عامل اصلی خشک شدن سرو کهنسال است، ممانعت کند زیرا زیشه سرو در محدوده وسیعی گسترده شده و آبیاری اراضی کشاورزی اطراف سرو و آب برگشتی این اراضی عامل پایداری و زنده بودن سرو ابرکوه است

 

[caption id="attachment_196083" align="aligncenter" width="1120"] واکنش رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه به نامه مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان یزد درباره دخل و تصرف و تخریب قنات تاریخی «نبادان»[/caption]





[related-post id="38276"]

[related-post id="192537"]
کد خبر 196049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =