چمدان: علیرضا ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی امروز دوشنبه 26 آذر ماه با اعلام این خبر گفت: «مجموعه تاریخی بازار اراک دارای عناصر متعدد و ارزشمندی است که هر کدام یک مسیر به بالا بردن حس تعلق شهروندان اضافه می‌کند مسیری که در شرایط امروز اجتماعی یک عنصر بسیار مهم و حیاتی است چراکه تشویش فرهنگی موجود در جامعه یک خطر مزمن و مخرب است که باید به هر وسیله آن را کنترل کرد. در این دهلیز، کاراترین امتیاز، عناصر تاریخی است که می‌تواند بر نقاط مشترک افراد جامعه متمرکز شود و یکی از حلال‌های مشکلات عدیده اجتماعی باشد.»

ایزدی افزود: «این بانک که با نام بانک شاهی به ثبت ملی رسیده و متاسفانه در سال‌های گذشته بیشترین حجم تخریب و تهدید را پست سر گذاشته به زودی از محل اعتبارات بهسازی بافت‌های تاریخی وزارت راه و شهرسازی تملک می‌شود تا پس از انجام مراحل قانونی تملک، مرمت اصولی ان در اسرع وقت انجام گیرد.»

او در خصوص این بنا گفت: «این بانک برای اطمینان از سودآوری، شعب خود را در مراکز صرافی ایران تأسیس می‌کرده و هیچگاه بیش از ۲۵ شعبه نداشت که یکی از این شعب همین بانک اراک است. در این اثر نمونه‌ای از معماری غربی مشهود است که ترکیبی از معماری غربی-ایرانی است. این نوع معماری در سبک نئوکلاسیک جای می‌گیرد. از ویژگی‌های بارز نئوکلاسیک که در این بنا نمود پیدا کرده، بام شیب‌دار با پوشش شیروانی، تاکید بر تقسیم بندی عمودی در نما، تزئینات با احتیاط و خلاصه بکار رفته، استفاده از سنتوری در ورودی است. همچنین یکی از تکنیک‌های به کار رفته در بنا سقف کاذب است که ترکیبی از رابیتس بندی چوبی با پوشش گچی، جهت بدست آوردن سطحی صاف زیر شیروانی است.»

این بانک با مالک خصوص در گذر چهارم (گذر لوطی هاشم) بازار تاریخی اراک قرار دارد و متعلق به دوره پهلوی اول است.

[related-post id="4460"]

کد خبر 196034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =