چمدان: کلیسا توما در تهران کلیسای انجیلی پروتستان و متعلق به آشوریان است. این کلیسا با بنایی مدرن در سال 1338 ساخته شده و طراح آن معمار آشوری معروف داوید اوشانا است.

کلیسا توما در خیابان کارگر شمالی، خیابان خسروی، شماره ۱۵۷ واقع شده است. معماری خاص این بنا آن را در میان دیگر کلیساهایی که در تهران وجود دارد شاخص می‌کند.

نمای بیرونی کلیسا توما شبیه یک ذوزنفه است که دو ضلع آن برجسته شده و در طرف دیگر بر فراز ساختمان یک صلیب بزرگ به چشم می‌خورد.

این صلیب در امتداد نواری برجسته‌ است از که از پایین نمای بیرونی کلیسا توما به صورت عمودی تا پشت بام ادامه دارد و سه رنگ پرچم ایران بر روی آن خودنمایی می‌کند.

نورگیرهای این ساختمان نیز به صورت اشکال نامنظم هندسی روی نمای بیرونی ساختمان کلیسا توما به چشم می‌خورند. کلیسا توما دو درب دارد و مساحت آن 28 متر در 5/12 متر است. محراب کلیسا توما در بخش جنوبی کلیسا قرار دارد.

نام این کلیسا برگرفته از توما یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) است که در کتاب مقدس مسیحیان نام او به عنوان حواری آورده شده که در ابتدا به زنده شدن مجدد حضرت عیسی (ع) شک می‌کند اما سپس با دیدن و لمس زخم دست حضرت مسیح به این واقعه (بر اساس باور مسیحیان) یقین پیدا می‌کند.

[caption id="attachment_196349" align="aligncenter" width="798"]ناباوری توماس قدیس زنده شدن دوباره عیسی مسیح (ع) تابلو «ناباوری توماس قدیس» اثر کاراواجو | این تابلو بر اساس باور مسیحیان زنده شدن دوباره حضرت مسیح (ع) را نشان می‌ دهدف، توما حواری مسیح این بازگشت را باور نداشته تا آنکه دستش را در زخم بدن مسیح می‌برد تا زنده شدن دوباره مسیح را باور کند.[/caption]

آیت الله مکارم شیرازی در پایگاه اطلاع رسانی خود در پاسخ به این سوال که « آیا حضرت عیسی (ع) پس از مرگ دوباره زنده شد؟» پاسخ داده‌اند:

«مسیحیان معتقدند: پس از آنکه عیسی (ع) در روز جمعه بر بالای صلیب جان باخت. او را در قبری که از سنگ تراشیده شده بود گذاشتند و سنگی بر روی قبر غلتاندند. صبح یکشنبه، وقت طلوع آفتاب، مریم مجدلیه و مریم (س) مادر عیسی (ع)، برای تدهین وی با حنوط بر سر قبر حاضر شدند اما با تعجب قبر را خالی یافتند. عیسی (ع) از قبر برخاسته، دوباره زنده شده بود. رستاخیز جسمانی عیسی (ع) مصادف با عید فِصح (پساخ، پسخ) یهودیان است. عیسی (ع) پس از رستاخیز، چهل روز در زمین ماند و در این مدت گاه با رسولان ملاقات هایی کرد. چهل روز پس از رستاخیز، عیسی (ع) به آسمان صعود کرد تا به دست راست خداوند پدر، جلوس کند.
در الهیات مسیحی،ایمانبه عیسی مسیح (ع) در مقام پسر خدا به مسئله ی رستاخیز جسمانی او بستگی کامل دارد. در این مورد دو عقیده ی مختلف مطرح شده است که کلیسا آن را تایید نمی کند. متالهان لیبرال و نوارتدوکس با انکار رستاخیز جسمانی مسیح چنین مطرح می کنند که او پس از مرگ، از حیاتی ابدی برخوردار شد، نه اینکه رستاخیز جسمانی داشته باشد. برخی دیگر نیز اصولاً مرگ او را انکار می کنند. به عقیده ی آنان، مسیح بر صلیب بیهوش شده بود و باد سرد و بوی عطریات کفن باعث شد که به هوش آید. اما در تعالیم کتاب مقدس، رستاخیز مسیح جسمانی بود. پس از رستاخیز، شاگردانش او را شناختند و حتی جای میخ ها را در بدن او مشاهده کردند. در این زندگی نوین مرگ بر وی تسلطی نداشت، بدنش در معرض فساد قرار نمی گرفت، به خواب و خوراک نیازمند نبود و می توانست از درهای بسته عبور کند.
پس از صعود، مسیح به دست راست خدای پدر نشست.در نشستن مسیح به دست راست خداوند، انتصاب او به عنوان راس بدن (کلیسا) هم وجود دارد.وی در آن زمان رهبری کارهای کلیسا را به عهده گرفت و رئیس کاهنان شد. و فرشتگان و روسا و صاحبان قدرت همه تابع او شدند.از نتایج صعود او به دست راست خدا آن است که او اکنون نه فقط در آسمان، بلکه روحاً در همه جا حاضر است.»
آیت الله مکارم شیرازی همچنین در مورد نظر اسلام در ارتباط با این سوال که «عروج و بازگشت حضرت عیسی (ع) در منابع اسلامی چگونه بیان شده است؟»
پاسخ داده‌اند:
«برخلاف کتاب مقدس، قرآن و روایات اسلامی مصلوب شدن عیسی (ع) را تایید نمی کنند. بر اساس منابع اسلام، خداوند رسول خود را قبل از عملی شدن توطئه قتل وی به آسمان برده است»

معمار آشوری توما

داوید اوشانا، معمار، طراح اتومبیل، نقاش و موزیسین آشوری و ایرانی، طراح کلیسای توما در سال  ۱۳۰۸ در کرمانشاه به دنیا آمد.

اوشانا دانش‌آموخته دبیرستان البرز و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

او در کارنامه خود به غیر از کلیسا توما بناهای دیگری همانند پروژه شهرسازی پالایشگاه بندرعباس و اراک، پرورشگاه کرمانشاه و... را نیز دارد.

[caption id="attachment_195997" align="aligncenter" width="1000"]کلیسا توما کلیساهای تهران کلیسا توما | عکس: محسن قزل‌سوفلو | آژانس عکس تهران[/caption]

[caption id="attachment_195998" align="aligncenter" width="1000"]کلیسا توما کلیساهای تهران کلیسا توما | عکس: محسن قزل‌سوفلو | آژانس عکس تهران[/caption]

[caption id="attachment_195999" align="aligncenter" width="1000"]کلیسا توما کلیساهای تهران کلیسا توما | عکس: محسن قزل‌سوفلو | آژانس عکس تهران[/caption]

[caption id="attachment_196000" align="aligncenter" width="1000"]کلیسا توما کلیساهای تهران کلیسا توما | عکس: محسن قزل‌سوفلو | آژانس عکس تهران[/caption]

[caption id="attachment_196001" align="aligncenter" width="640"]کلیسا توما کلیساهای تهران  کلیسا توما[/caption]

[related-post id="42133"]

[related-post id="9339"]
کد خبر 195985

برچسب‌ها