چمدان: رویترز نوشت: قطعاتی از این موزائیک معروف به «دختر کولی» ربوده و به آمریکا قاچاق شده بود. قطعات بازگردانده شده به همراه این موزائیک تقریبا دو هزار ساله در ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

دختر کولی با نگاهی نافذ و موهای ژولیده، نماد شهر «غازیان تپه» در جنوب شرقی ترکیه است. باستان شناسان ترک این موزائیک را 20 سال پیش در جریان حفاری در شهر باستانی «زوگما» پیدا کردند.

باستان شناسان در همان زمان دریافتند که قطعاتی از موزائیک دختر کولی ربوده شده است. قطعات قاچاق شده در دهه 1960 از ترکیه خارج شد و دانشگاه ایالتی «بولینگ گرین» آمریکا این قطعات را خریداری کرد. این قطعات تا سال 2012 به نمایش عموم گذاشته شد.

ترکیه در آن زمان بازگرداندن این قطعات را خواستار شد اما دانشگاه درخواست آنکارا را رد کرد و از ترکیه خواست این قطعات را خریداری کند. این درخواست از سوی ترکیه پذیرفته نشد و پس از بیش از پنج سال مذاکره، توافقی میان دو طرف برای بازگرداندن قطعات منعقد شد.

دختر کولی ترکیه

براساس گزارش ایرنا، شهر باستانی زوگما که در کرانه رود فرات واقع است، در دوره حکومت جانشینان اسکندر و رومیان باستان به اوج شکوفایی رسید اما در جریان جنگ سده سوم پس از میلاد با خاک یکسان شد.
موزائیک 15 مترمربعی دختر کولی، برجسته ترین نماد تاریخ آن زمان به شمار می‌رود.

قطعات بازگردانده شده در موزه موزائیک زوگما در غازیان تپه به نمایش گذاشته شده است.

«مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در مراسم رونمایی از این موزائیک گفت که بازگشت این قطعات به رونق گردشگری در ترکیه و غازیان تپه کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به حائز اهمیت بودن این روز یادآور شد که پس از یک دور طولانی مذاکرات، قطعات به زادگاه خود بازگردانده شده‌اند.
کد خبر 195882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =