چمدان: از میدان تجریش که وارد خیابان نیاوران می‌شوید بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در  انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) قرار دارد. این پارک یکی از زیباترین پارک‌های تهران است که آمیزه‌ای از طبیعت سرسخت و جلوه‌هایی از هنر معاصر و سبزه و گل‌های خوشبو را در خود دارد. از شمال به کوه کُلَکچال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال محدود است.

از ویژگی‌های این‌ پارک، دریاچه، آبشار مجاور و آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. همچنین این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَکچال قرار دارد. پارک جمشیدیه در نخستین نگاه، پارکی است که طبیعت سنگی، گل‌های خوشبو، زمزمه جویبارها، دستاوردهای هنر پیکره سازان امروزین (معاصر)، تکنولوژی جدید، صدای آبشار و آرامش را یک جا در خود دارد.


باغ جمشیدیه با سنگ‌های کوه ساخته شده است. ورود به پارک جمشیدیه یادآور کوچه باغ‌های گذشته تهران است. در راه سربالایی بلند و زیبایی تا قله پارک و در کنار پله‌های سنگی، تخت‌های چوبی جاسازی شده است تا مردم بتواند زیر چنارهای کهن بنشینند و دمی تازه کنند.

باغ جمشیدیه که ۱۲ هکتار یا ۱۲۰٬۰۰۰ متر مربع پهنه آن است آمیزه‌ای است از طبیعت سرکش با سنت باغسازی ایرانی. پارک جمشیدیه یادآور باغ فین کاشان است و همان زیبایی و تبارمندی و آرامش باغ کهن فین داراست.

آلاچیق‌های کوچک و بزرگ در کنار تخته سنگ‌ها و آب روانی که از بلندی‌های «کُلک چال» سرچشمه می‌گیرد و آبشاروار در پارک می‌ریزد ساخته شده است. برکه‌ای کم ژرفا که اردک‌ها و قوهای زیبایی در آن شناورند، گوشه دیگر از هنر باغسازی ایرانی را نشان می‌دهند.

به گزارش چمدان، حال صبح امروز 25 آذر  یکی از رسانه‌ها در شبکه مجازی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: اراضی متعلق به بوستان جمشیدیه که در تراز بیشتر از ۱۸۰۰ متر نیز واقع شده است توسط يك نهاد از پلاک مادر تفکیک شده و به اشخاص واگذار شده است. این املاک واقع در پهنه حفاظت ویژه فضای سبز قرار گرفته و مملو از درخت است.

اما علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش قسمتی از پارک جمشیدیه گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم و چنین چیزی صحت ندارد.

وی افزود: بخش شمالی پارک جمشیدیه جزو اراضی ملی است و قابل تصرف و فروش نیست. بر اساس قانون ارتفاعات بالای 1800 متر قابل فروش نیست و قسمت شمالی پارک جمشیدیه نیز در ارتفاعات بالای 1800 متر قرار دارد و باید تبدیل به فضای سبز شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: در دامنه جنوبی البرز توسعه فضای سبز را در دستور کار قرار داده‌ایم و به زودی اقدامات آن انجام می‌شود.



مختاری تاکید کرد: هیچ فرد و ارگانی نمی‌تواند در ارتفاعات بالای 1800 متر ساخت و ساز و یا فروش این اراضی را داشته باشد.

به گزارش چمدان، اگرچه دیوار کوهستانی شمالی‌ترین نقطه پایتخت مثل سدی در برابر خروج آلودگی هوا از این شهر قد علم کرده و آسمان آن نقطه را به تیرگی کشانده، در عوض پارک جمشیدیه در خطی مجاور و موازی با همان کوهستان، مثل ریه‌ای سبز عمل می‌کند. صدها درخت در این پارک از خانواده نارون، چنار، تبریزی و... این کارخانه اکسیژن‌سازی در شمال شهر را فعال کرده است.

بوستان جمشیدیه پس از بوستان ملت دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیرتهرانی معرفی می‌کند. (نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری)

 

[caption id="attachment_195789" align="aligncenter" width="885"] نمایی از پارک زیبای جمشیدیه ... | این پارک دومین پارکی است که هر تهرانی آن را به یک مهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند[/caption]

چرا جمشیدیه؟

املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو - از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار - سند خورده بود. در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام مهندس جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است؛ مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به همسر پهلوی دوم بخشید.

در ابتدا قرار بود که بنای یک سرای سالمندان در آن طرح‌ریزی شود تا آنهایی که سن و سالی از آنها گذشته یاد روزگاران قدیم را بین همسالان و در فضایی سرشار از آرامش و هوای خنک، زنده نگهدارند اما این تصمیم هرگز رنگ اجرا به خود نگرفت و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت.

سال ۱۳۵۶ این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و این پارک در شمالی‌ترین نقطه پایتخت و در انتهای یک سربالایی تند و تیز که با کوهستان مخلوط شده است طی چند سال به یکی از جاذبه‌های گردشگری مبدل شد و نامش هنوز بر سر زبان‌هاست.

[caption id="attachment_195786" align="aligncenter" width="800"] افتتاحیه پارک جمشیدیه[/caption]

فردوسی در مجاورت جمشیدیه

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس ۲ بار رنگ بازسازی به خود دید. سال ۷۴ با خودش ارمغانی برای جاذبه‌های گردشگری این بوستان آورد و ‌۱۶‌هکتار به وسعت آن افزوده شد. منتهی مسوولان وقت صلاح را در این دیدند که این تکه الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه با نام فردوسی مزین شود.

فرزند پارک جمشیدیه یا همین بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن خرج شد، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است. تخته سنگ‌های تغییر شکل یافته که حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کند و در سراسر این بوستان چیده شده‌اند آنقدر گیرایی دارند که نگاه‌ها را به سوی خود بکشند و از یاد گردشگران و تماشاگران ببرند که ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات سنگی و بی‌جان بالا آمده‌اند.

بعد از این همه پله و یک دل سیر تماشا کردن باغ وحش سنگی، نوبت گشت و گذار در دشتی نقلی می‌‌رسد که در همه جای آن سنگ‌چین‌هایی وجود دارد که خبر از چرای دام می‌دهد و این خود موضوعی است جالب توجه توریست‌ها که چطور در نزدیکی یکی از مدرن‌ترین محله‌های شهر هنوز هم می‌شود ردی از چوپان و نی و گوسفندچرانی دید.

[caption id="attachment_195788" align="aligncenter" width="1100"] بزهای مرحوم مش اسماعیل در پارک جمشیدیه | توکل اسماعیلی مشهور به «مش اسماعیل» از هنرمندان مطرح مجسمه‌ساز ایران کار خود را از سال ۱۳۴۲ در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شروع و با حمایت و راهنمایی اساتید و در رأس همه پرویز تناولی و مسئولین وقت کشور به موفقیت‌های جهانی دست یافت | وی که از جمله هنرمندان خود‌آموخته ایران است در آثارش از مضامین عامیانه، اسطوره‌های آشنای ایرانی و کاراکترهای روزمره در زندگی اجتماعی اطرافش الهام گرفته است[/caption]

گونه های گیاهی و جانوری

زیست‌شناسان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که ۶۰ گونه پرنده در شاخ و برگ درختان پارک جمشیدیه آشیانه ساخته یا در فضای آن در رفت و آمدند. اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس جزو گونه‌های گیاهی و نمازخانه، نگارستان جمشیدیه، آمفی تاتر، برکه، آلاچیق،قفس پرندگان، تندیس‌های متعدد با مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی، رستوران، آبنما و سرویس بهداشتی جزو امکانات آن است. از ویژگیهای منحصر به فرد این بوستان وجود کفپوش‌های سنگی ناهمواری است که طبیعت بوستان‌های جنگلی را تداعی می‌کند.

 

[caption id="attachment_195783" align="aligncenter" width="1100"] بلبل خرما در پارک جمشیدیه[/caption]

 

پارک جمشیدیه روی نقشه اگر نیازتان شد ...

کد خبر 195760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =