چمدان: اگرچه ماجرای ساخت هتل آسمان شیراز در نزدیکی ارگ کریمخانی و مخدوش شدن حریم منظری این اثر مهم تاریخی به سال‌ها قبل بر می‌گردد اما سال گذشته انتشار عکسی از علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محوطه ارگ کریمخانی حاشیه‌های بسیار درست کرد.

در این عکس تصویر هتل آسمان در حال ساخت که حریم منظری را از داخل محوطه خراب کرده بود حذف شده بود.

ارگ کریمخانی، شیراز، هتل آسمان

 

اکنون پس از گذشت بیش از یک سال علی اصغر مونسان دوباره به شیراز سفر کرد و از جانب خبرنگاران در مورد وضعیت هتل آسمان مورد سوال قرار گرفت.

او در پاسخ گفت: با توجه به اینکه این بنا یک هتل است و برای ساخت مجوز داشته تلاش می‌کنیم با گفت و گو این مساله حل شود اما اگر کاربری بنا شخصی بود جدی‌تر برخورد می‌کردیم.

این اظهار نظر با توجه به اینکه هتل آسمان کسب و کار شخصی یک نفر است بدعتی جدید در مقابله با تخلفات این حوزه ایجاد می‌کند که بسیار خطرناک است چراکه بر اساس قانون حتی برای کارهای عامل المنفعه هم نباید به آثار تاریخی آسیب رساند.
با توجه به اینکه هتل آسمان یک هتل است و برای ساخت مجوز داشته تلاش می‌کنیم با گفت و گو این مساله حل شود اما اگر کاربری بنا شخصی بود جدی تر برخورد می‌کردیم.

چرا جلوگیری از تعرض به حریم ارگ کریمخانی مهم است؟

بی‌شک حفظ آثار تاریخی در کشوری مانند ایران که از پیشنیه بسیاری برخوردار است، برای حفظ هویت، حفظ دستاوردهای علمی و هنری در طی هزاران سال، حافظه تاریخی، نگهداری از کالبد فیزیکی که وقایع تاریخی در آن رخ داده و ... بسیار مهم است و این حفظ اثر تنها مرتبط با خود آن اثر نیست بلکه باید حریم آن نیز حفظ شود.

در درجه بعدی نیز رعایت نکردن این ضوابط که نهادهای بین‌المللی به عنوان یک استاندارد برای حفظ میراث فرهنگی تعیین کرده‌اند از ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو جلوگیری می‌کند.

این درحالی است که مجموعه زندیه در شیراز مجموعه بسیار مهمی است که می تواند در فهرست آثار جهانی جای بگیرد و محروم شدن این اثر از این موقعیت تنها به خاطر 3 طبقه اضافی از هتل آسمان شبیه به یک فاجعه است.

[caption id="attachment_195724" align="aligncenter" width="1002"]هتل آسمان، ارگ کریمخانی، شیراز از این پس همه ناچارند بادگیر ارگ کریمخانی و همینطور برج و باروهای آن را با پس زمینه‌ای از هتل آسمان نگاه کنند | عکس: آیسان زرفام[/caption]

 

تا کنون چه اتفاقاتی برای هتل آسمان افتاده‌ است؟

ابتدا گفته می‌شد که این هتل قرار است در 14 طبقه ساخته شود اما بعد مشخص شد که این هتل مجوز ساخت 18 طبقه از شهرداری را دارد که موجب اعتراض سازمان میراث فرهنگی شد و شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 94 نیز دستور به تخریب 4 طبقه از آن را داد.

در همان سال یک طبقه از هتل آسمان تخریب شد اما سه طبقه دیگر بر جای خود ماند و مالکان در مراجع قضایی مجوزهای لازم را دریافت کردند در حالی که مساله آن به عنوان یک عامل مخدوش کننده حریم منظری همچنان بر جای ماند و مسولان میراث فرهنگی نتوانستند در این زمینه راه به جایی ببرند.

اکنون نیز ظاهرا با صحبت‌های اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی به نظر می‌آید زور یک برج تازه ساز با مالک خصوصی بیشتر است از یک سازمان عریض و طویل که وظیفه حفاظت از هویت تاریخی یک ملت را داد.

[related-post id="170"]
کد خبر 195708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =