چمدان: پس از رسانه‌ای شدن ساخت و ساز‌های غیر مجاز در حریم تنها اثر ثبت جهانی تهران، کاخ گلستان، این پرسش پیش آمد که اعضای وقت شورای فنی تهران در سال 95 که شامل کیانوش تکلو (معاون حقوقی وقت میراث فرهنگی استان تهران)، علیرضا قلی نژاد پیربازاری (معاون فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی)، اسکندر مختاری (عضو ایکوموس ایران)، سید احمد محیط طباطبایی (مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی)، سپیده سیروس نیا (معاون پیشین میراث فرهنگی استان تهران) و رجبعلی خسرو آبادی (مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان تهران) چگونه تن به امضای ساخت و سازی در خیابان ناصر خسرو به ارتفاع 10/5 متر داده‌اند در حالی که طبق برداشت مشاور جلوی این بنا که متعلق به رستوران جوان بوده کلاً دو طبقه بوده و پشت آن هم حیاط بوده است اما به یمن تشخیص اعضای شورای فنی تهران که حتی کاوش‌های باستان‌شناسی هم در محل صورت نگرفته مجوز دو طبقه زیر زمین و 10/5 متر ارتفاع با سطح اشغال صد درصد صادر شده است؟! آن هم در حالی که مالک به بخشی از املاک کاخ گلستان هم تعرض کرده در حالی که بازار ثبت ملی است و صدور مجوز زیر زمین غیر قانونی است! و از آن حیرت‌انگیز تر آن که ساخت و ساز در اطراف حریم کاخ گلستان تنها با ارتفاع 7/5 متر مجاز است.

پیش‌تر رسانه‌ای شدن موضوع صدور مجوز تخریب سرای سیگارچی و ساخت ارتفاع 10/5 متر و دو سه طبقه زیر زمین و کریدوری به مترو از سوی شورای فنی تهران سبب شد تا علی اصغر مونسان دستور توقف هرگونه اقدامی در این زمینه از سوی میراث تهران را صادر کند.

او که دو ماه پیش و حوالی 14 مهرماه در توییتی نوشت: «قاطعانه اعلام می‌کنم هرگونه اقدامی در محدوده عرصه، حریم و حریم منظری اثر جهانی کاخ گلستان و پهنه بازار نباید بدون رعایت ضوابط ملی و جهانی این اثر انجام شود.» دیروز پس از آن که در حاشیه مراسم هفته پژوهش از سوی خبرنگاران مطلع شد همچنان ساخت و ساز اطراف کاخ گلستان تداوم دارد، تصمیم گرفت که شخصاً از ساخت و ساز اطراف کاخ گلستان در خیابان ناصر خسرو با حضور شقاقی معاون حقوقی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، هادی احمدی مدیر محوطه‌ها و بناها و بافت تاریخی سازمان میراث فرهنگی همچنین دلاور بزرگ نیا و محسن شیخ الاسلامی مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان تهران و نصررتی مدیر کاخ گلستان بازدید کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با اعتراض نسبت به ساخت و سازهای اطراف کاخ از طالبیان و بزرگ‌نیا این پرسش را مطرح کرد که در حال حاضر ارتفاع چقدر صادر شده که با توضیح بزرگ‌نیا که عدد 10.5 متر را مطرح کرد، مونسان گفت: اینجا عرصه‌ و حریم کاخ گلستان است، بالاترین حد مجاز ساخت و ساز بازگشت به شرایط پیشین است، یک طبقه جلو و دو طبقه پشت که شورای فنی سازمان میراث فرهنگی (نه شورای فنی استان) باید آن را تأیید کند کهبزرگ نیا مدیرکل فعلی استان تهران توضیح داد پرونده در زمان خود به شورای فنی سازمان میراث ارجاع داده نشده است.

مونسان هم تأکید کرد حتی اگر شورای فنی و مدیر اداره کل استان تهران ارتفاع کنونی (10/5 متر) را امضا کرده باشد، تخلف است.

در این بین خبرنگار چمدان این موضوع را خطاب به مونسان عنوان کرد که طبق شواهد شورای فنی وقت تهران تخلف محرز انجام داده و حتی گفته می‌شود که مبالغ کلانی برای این امضاها جابه‌جا شده که البته اسنادی در دست نیست از این رو قابل پیگیری هم نیست. اما آیا با توجه به تأکید دولت و شخص شما نسبت به مبارزه با فساد این پرونده پیگیری می‌شود؟


مونسان با انتقاد از شهرداری که دستور توقف این پروژه را صادر نکرده است گفت: درنهایت حکم توقف برای این عملیات گرفته خواهد شد و تنها خسارت مادی بیشتری به مالک وارد خواهد شد. ساخت و ساز اینچنینی خلاف قواعد و ضوابط میراث فرهنگی است و جرم و کیفر آن هم مشخص است.

معاون رییس جمهور هم پاسخ داد: در این خصوص چیزی نمی‌دانم و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد. زود قضاوت نکنید. دستور رسیدگی صادر شده است و در جایی که تخلف شده باشد، قطعا رسیدگی می‌کنیم. اکنون هم پرونده توقف ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان به دادسرای ناحیه 12 ارسال شده تا تخلف‌ها برطرف شوند و ساخت‌وساز طبق قانون و با توجه به ضوابط میراث‌فرهنگی اتفاق بیفتد.

او همچنین تأکید کرد که یکشنبه 25 آذر با عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان‌تهران صحبت می‌کند تا این پرونده را مورد بررسی قرار دهند و حکم توقف موقت صادر شود. به من گفته بودند این پروژه متوقف است اما امروز می‌بینم هنوز درحال کار هستند.

مونسان با انتقاد از شهرداری که دستور توقف این پروژه را صادر نکرده است گفت: درنهایت حکم توقف برای این عملیات گرفته خواهد شد و تنها خسارت مادی بیشتری به مالک وارد خواهد شد. ساخت و ساز اینچنینی خلاف قواعد و ضوابط میراث فرهنگی است و جرم و کیفر آن هم مشخص است.

در لابه لای صحبت‌های مونسان چنین به نظر می‌رسید که به وی به گونه‌ای اطلاع داده شده که ساخت و سازها مربوط به مدیریت فعلی اداره کل میراث فرهنگی است.

او که در حین صحبت با رسانه‌ها از معاون میراث فرهنگی کل کشور و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران هم مشاوره می‌گرفت و متوجه شد که صدور مجوزها مربوط به سال 95 است گفت:موضوع ارائه مجوز به ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان به سال 95 بازمی‌گردد و شورای فنی اداره کل استان‌تهران و شهرداری این مجوز را صادر کرده‌اند و هر دوی آنها کار درستی انجام ندادند. اگر تخلف در حوزه میراث اتفاق افتاده باشد ما باید پاسخگو باشیم و اگر شهرداری تخلف کرده باشد باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

او با تأکید بر اینکه این بنا نباید در حریم کاخ گلستان ساخته می‌شد گفت: حدود یک‌هفته است از تداوم این ساخت‌وساز غیرمجاز مطلع شده‌ و باید ضوابط رعایت شود.

به گزارش چمدان، حال این پرسش مطرح است چرا رییس سازمان میراث فرهنگی را از تداوم ساخت و سازها مطلع نکرده بودند؟ چرا از نقش شورای فنی تهران و اعضای آن سخنی به میان نیامده است؟ و چرا مونسان دچار این شبهه شده بود که اتفاقات در دوره مدیریت چند ماهه مدیر فعلی رخ داده و نه در سال‌های گذشته؟ و از سوی دیگر چرا برخی در پی تطهیر اعضای شورای فنی تهران هستند که این شورای صرفاً مشورتی بوده و باید فقط  معاون و رییس میراث وقت استان تهران پاسخگو باشند؟

مونسان همچنین به تعرض به زمین کاخ گلستان و ارتفاع خارج از ضوابط اشاره کرد و هر دو این موارد را غیرقانونی دانست و بر پیگیری ماجرا از سوی معاون حقوقی سازمان و اخذ حکم توقف ساخت و سازها تأکید کرد.



خبرنگار چمدان هم این موضوع را مطرح کرد که در حال حاضر مالک بنا به بخشی از ملک کاخ گلستان که متعلق به همه ملت ایران است تعرض کرده و آن را به تصرف خود درآورده است. چگونه چنین اقدامی در بی خبری مسوولان کاخ و میراث صورت گرفته است و چه اقدمی صورت خواهد گرفت؟ که مونسان از طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور درخواست کرد تا در این زمینه پاسخگو باشد.

محمد حسن طالبیان هم توضیح داد: صاحب ملک هنگامی که حفاری زیرزمین را آغاز کرد و به بخشی از ملک کاخ گلستان تعرض کرد با زیر پا گذاشتن قوانین تخلفات بیشتری را انجام داد. اخیراً مسوولان کاخ گلستان و کارشناسان در اسناد کاخ گلستان‌ فیش‌هایی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد بخشی از این ملک در اختیار کاخ گلستان بوده اما مالک به ما می‌گوید سند شش‌دانگ دارد. ما خواستار سند شدیم اما تا کنون به ما سندی  تحویل نداده است.

هرگونه اقدامی در سرای سیگارچی کاملاً منتفی شده است. در خصوص ساختمان تکیه دولت هم نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده تا شهرداری از صدور هرگونه پروانه‌ای خودداری کند تا پرونده در سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی دقیق قرار گیرد

در این بین طالبیان بر این موضوع تأکید کرد که ارتفاع 13/5 متر خلاف ضوابط است و مجوز برای 10/5 متر بوده است که خبرنگار چمدان اظهار کرد: طبق برداشت مشاور این ملک تنها دو طبقه ارتفاع داشته و پشت آن حیاط بوده اما اکنون صد در صد سطح اشغال دارد و مجوز 10/5 متر هم از سوی شورای فنی صادر شده است. مگر اینجا در حریم بلافصل کاخ گلستان نیست و نباید ارتفاع مجاز 7/5 متر باشد که طالبیان هم بر این موضوع صحه گذاشت و گفت باید ارتفاع 7/5 متر باشد.

آمار متناقض مطرح شده برای ارتفاع سبب شد که مونسان پیگیر حضور نمایندگان شهرداری شود که از آنجا که این نماینده شهرداری منطقه 12 هم در محل حضور داشت، اعلام کرد: ارتفاع کنونی ۱۱ متر و ۱۵ سانتی‌متر است در صورتی که مجوز برای 10/5 متر بوده است.

البته وقتی که مونسان اخطار داد که «همین هم خلاف است.» نماینده شهرداری منطقه 12 توضیح داد که قرار است به سرعت پایه‌های بالاتر از ارتفاع مجاز برش خورده و ۶۵ سانتی‌متر آن پایین‌تر آورده شود.

این بار مونسان این پرسش را مطرح کرد که چرا ناظر شهرداری اجازه داده، ارتفاع تا این مقدار بالا برود؟! که پاسخ معنادار نماینده شهرداری قابل تأمل بود چرا که او اظهار کرد: این میزان ارتفاع به نسبت به مجوزهای صادر شده از سوی میراث فرهنگی استان تهران یعنی هیچ تخلفی نشده است که مونسان بار دیگر تأکید کرد در همین شرایط حدود سه متر تخلف شده است.

در این بین طالبیان بار دیگر بدون اشاره به تخلف شورای فنی استان تهران، میراث فرهنگی استان تهران در سال 95 را متخلف اصلی دانست که باید مصوبه شورای فنی استان را به سازمان مرکزی ارجاع می‌داد که چنین نکرده است.

معاون میراث فرهنگی کل کشور تأکید کرد که به کمک معاون حقوقی سازمان به دادگاه شکایت کرده‌ایم و باید این ارتفاع حداقل به 8 متر کاهش یابد. در این خصوص معاون و مدیرکل وقت میراث فرهنگی تهران تخلف کرده‌اند.


او همچنین به خبرنگار چمدان در خصوص سرای سیگارچی و ملک تکیه دولت که به جای بانک تجارت ساخته خواهد شد و آن هم ارتفاع 10/5 متر و دو طبقه زیر زمین خواهد داشت، گفت: هرگونه اقدامی در سرای سیگارچی کاملاً منتفی شده است. در خصوص ساختمان تکیه دولت هم نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده تا شهرداری از صدور هرگونه پروانه‌ای خودداری کند تا پرونده در سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش چمدان، هر چند مونسان مانند موارد مشابه به محض اطلاع از تخلفات در حوزه میراث فرهنگی به آن ورود پیدا کرد و حتی یک ماه پیش در خصوص سرای سیگارچی و ساخت و سازهای اطراف کاخ گلستان اعلام نظر صریح و توییت کرد اما به نظر می رسد تلاش های آشکار و نهانی صورت گرفته تا او از تداوم ساخت و سازها و نقش شورای فنی وقت تهران در سال 95 در صدور مجوزها مطلع نباشد و حتی شیطنتها به سمت و سویی گسیل داده شده تا توپ در زمین مدیرکل فعلی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و معاون میراث فرهنگی او بیفتد.

به گزارش چمدان، مونسان از خیابان ناصر خسرو راهی شد تا از مرمت و و آغاز استارتاپ در خانه سرهنگ ایرج در محله پامنار کوچه صوفیانی بازدید کند که علیرضا قلی نژاد یکی از اعضای شورای فنی تهران و امضا کنندگان ساخت و سازهای اطراف کاخ گلستان مسوولیت آن را به عهده داشت.

ویدئوی اظهارات مونسان را در زیر ببینید:
کد خبر 195698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =