کیهان: شعار مضحک «رضاشاه روحت شاد» را تصویرسازی کردند | دبیر جشنواره حقیقت: بگوییم پل ورسک را نادرشاه ساخته خوب است!

چمدان: روزنامه کیهان 23 آذر ماه در نقدی به جشنواره «سینما حقیقت» مطلبش را با تیتر «جشنواره سینما حقیقت، علیه حقیقت!» اینگونه آغاز کرد: نمایش آثار مستهجن و در جعل تاریخ در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت ...

روزنامه کیهان که این مطلب را به نقل از سینما پرس منتشر کرده نوشته است: مستند ورسک محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمودی بارز از نفوذ فرهنگی است. نفوذی که تا عمق جان مدیریت فرهنگی و سینمایی حال حاضر کشور رسوخ نموده و سبب شده تا در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی تولیدات حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند به این نحو به جعل تاریخ بپردازد و با نادیده انگاشتن خیانت‌های فراوان و بی‌شمار پهلوی اول، اقدام به ترسیم و تصویرسازی قدیس‌گونه از این دیکتاتور نماید و این همه در لوای یک فیلم تاریخی با موضوع پایان گارانتی ۷۰ ساله «پل ورسک» پنهان گردد. به راستی چگونه می‌شود که در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی مدیریت سینمایی کشور این چنین همسو با بیگانگان درآمده و به صورتی این چنین شفاف شعار مضحک و مجعول شبکه‌های معاند سلطنت‌طلب در قالب «رضاشاه روحت شاد» را با بودجه‌های فرهنگی کشور تصویرسازی و به مخاطب مسلمان ایرانی حقنه می‌نماید!»

سید محمدمهدی طباطبائی‌نژاد دبیر این جشنواره در واکنش به این مطب کیهان می‌گوید: سال گذشته فیلم «پل ورسک» فرم حضور در جشنواره را پر کرد اما فیلمش آماده نشد. بنابراین سال گذشته ما این مستند را از لیست خارج کردیم و امکان حضورش را برای دوره بعد فراهم کردیم. این اتفاق برای خیلی از فیلم‌ها می‌افتد.

او درباره انتقاد و اعتراض‌ها به اکران این مستند و حذفیات این اثر به ایرنا نیز می‌گوید: این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان می‌شود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟

طباطبایی‌نژاد اضافه می‌کند: خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرف‌ها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.

به گزارش چمدان، پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید. پل ورسک در شمار مهم‌ترین آثار فنی مهندسی راه‌آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده‌ است.

ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط شرکت دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد. این پل در دوران جنگ جهانی دوم توسط چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلیس پل پیروزی لقب گرفت.  همچنین در ۲۳ تیرماه ۱۳۲۴ بنابر پیشنهاد وزارت راه، پل ورسک به نام پل پیروزی نامیده شد.

این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‎شود. نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده‌ است.

در زمان حکومت رضاشاه و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ یورگن ساکسیلد به عنوان مدیرعامل شرکت دانمارکی کمپساکس (Kampsax) قرارداد احداث راه‌آهن شمال ـ جنوب ایران را امضا کرد. تا قبل از آن برخی شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در ساخت راه‌آهن از میان کوه‌های البرز ناکام مانده بودند.

سرانجام این پل در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۱۵ گشوده شد. در زمان افتتاح پل ورسک رضاشاه به سوادکوه رفت.

[related-post id="194353"]

[related-post id="194792"]
کد خبر 195586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =