چمدان: عمارتی تاریخی‌ در جداره خیابان جمهوری در تقاطع پل حافظ و روبروی مجتمع چارسو پنهان شده است. تمام ورودی‌های این عمارت که احتمالا مربوط به اواخر قاجار یا اوایل پهلوی است، مسدود شده و راهی برای شناسایی آن وجود ندارد و حتی کوچه منتهی به این عمارت در اقدامی غیرقانونی تبدیل به فروشگاه شده است.

این بنا نیز تا زمان احداث مجتمع تجاری چارسو (که خود روی یک بنای تاریخی ساخته شده) از نظر‌ها پنهان بود و حالا از طبقات بالای این مجتمع تجاری می‌توان وضعیت وخیم این بنا را دید. بنایی که شواهدی از تخریب عمدی در آن دیده می‌شود و از اطراف روی آن زباله ریخته شده تا سقف آن تخریب شود و راه برای دریافت مجوز ساخت و ساز باز شود.

عمارت تقاطع جمهوری و حافظ روبروی چارسو

این بنا که ثبت ملی نشده پیش از این برای پیگیری وضعیت به فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی معرفی شده بود اما اتفاقی برای حفظ این بنا رخ نداد. بالکن مجتمع چارسو باعث جلب توچه این بنای تاریخی شده است.

عمارت تقاطع جمهوری و حافظ روبروی چارسو

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که برای تماشای مستندی به پردیس چارسو رفته بود با اطلاع خبرنگار چمدان از وجود چنین بنایی، وضعیت آن را مشاهده و قول پیگیری برای حفظ این بنای ارزشمند در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ داد.

عمارت تقاطع جمهوری و حافظ روبروی چارسو


[related-post id="41691"]
کد خبر 195481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =