چمدان:به مناسبت هفته پژوهش و پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران، نمایشگاه«میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ـ فرهنگی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران، دکتر دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و مهرشاد کاظمی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان تهران و دبیر جشنواره پژوهشی جایزه تهران، امروز جمعه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، دکترجبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: همیشه تصور بر این بوده است که تهران شهری جدید است و بنا به ذائقه و سلیقه آقامحمدخان قاجار به پایتختی برگزیده شده است و این تصوری نادرست از پایتخت ایران است. در مخازن موزه ملی ایران آثار و شواهدی وجود دارند که گواه تاریخ هشت هزار ساله تهران است.

این نمایشگاه که با همکاری معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و شهرداری تهران به مناسبت هفته پژوهش و پنجمین جشنواره پژوهشی جایزه تهران در موزه ملی ایران برگزار شد، ۱۴۷ اثر شاخص از یافته‌های حاصل از فعالیت‌های باستان‌شناختی در مناطق چشمه‌علی ری، دروس، سلطنت‌آباد، قیطریه و ری باستان به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه دو اثر کمتردیده شده چشمه‌علی به چشم می‌خورد که اهمیت پژوهشی ویژه‌ای دارند. نخست بوته سفالی ذوب فلز که مدرکی برای آشنایی مردمان این ناحیه با ذوب فلزات در بیش از ۵۷۰۰ سال پیش است و دوم کاسه لبه‌واریخته چشمه‌علی که نشان می‌دهد این منطقه در ۵۲۰۰ سال پیش وارد فاز فرهنگی آغاز نگارش شده و از این منظر با مناطق باستانی شوش، چغامیش، سیلک، ملیان و یحیی قابل مقایسه است.

بنا به همین گزارش، پیروز حناچی، در ۱۷مین روز کاری خود در مقام شهردار تهران، در راستای برنامه‌های تهران گردی، علاوه بر شرکت در افتتاح این نمایشگاه، از بانوی هفت هزارساله تهران و نمایشگاه‌های جانبی موزه ملی ایران از جمله نمایشگاه “هنرمندان خودآموخته” و “نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند” در موزه ملی ایران بازدید کرد و در دفتر یادبود موزه چنین نوشت:

بسمه‌تعالی

بازدید از موزه‌ها، مرور تمدن پر ارج بشری و الهام از طبیعت و تاریخ انسانی است. از همکاران موزه ملی ایران برای راه‌اندازی نمایشگاه تهران تشکر می‌کنم.

پیروز حناچی. 23/9/1397

شایان ذکر است نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی تهران در موزه ملی ایران» از امروز به مدت دو هفته تا ۷ دی‌ماه ۹۷ به روی عموم علاقه‌مندان از ساعت ۹ تا ۱۷ گشوده است.







 



 



 
کد خبر 195384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =