چمدان: سید جلال ملکی گفن: ساعت 16:03 امروز حادثه آوار در بازار تهران، سبزه میدان به سامانه 125 اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان سه ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران خاطرنشان کرد: محل حادثه یک ساختمان دو طبقه قدیمی با سقف‌های چوبی است که ریزش کرده و کسبه محل می‌گویند چند نفر در این ساختمان مشغول به کار بودند. اکنون جست‌وجو و آواربرداری برای یافتن محبوسان احتمالی زیر آوار ادامه دارد.

به گزارش چمدان، در دوره زندیه و اوایل قاجار در محوطه سبزه میدان و حوالی آن، سبزی خوردن برای مصرف مردم تهران می‌کاشتند و علت نامگذاری آن به سبزه میدان نیز به همین دلیل بوده است.

تا زمان محمد شاه قاجار این مکان تنها میدان عمومی شهر تهران و نیز محل مجازات محکومین بود. در این میدان گاو و گوسفند و مرغ، کشته و فروخته می‌شد. در زیر سایه‌بان‌های کرباسی بر پا شده در میدان نیز برخی کسبه چون کاه‌فروشان و نعلبندها و جگرک پزها به کسب و کار مشغول بودند. این وضع از میدان محله‌ای کثیف با منظره‌ای زشت پدید آورده بود.



در سال 1268ق، به دستور میرزا تقی خان قاجار امیرکبیر به نظافت میدان و ساختن حجره‌هائی دو طبقه در اطراف میدان پرداختند که اغلب آنها به دکان‌های بلورفروشی اختصاص یافت و محصولات متنوع ایرانی و فرنگی نیز در آنها عرضه می‌شد. تا چند سال پس از اتمام بنای میدان 1269ق در ماه رمضان هر سال نمایشگاهی از کالاهای ساخت ایران و اروپا در حجره‌ها و چادرهائی که سبزه میدان برپا می‌کردند تشکیل می‌شد.

در وسط میدان نیز حوضی بزرگ احداث شد. تغییرات به دست حاج علیخان حاجب الدوله صورت گرفت که تیمچه حاجب الدوله در سمت جنوب سبزه میدان از ساخته‌های اوست. امروزه از میدان فقط بخش جنوبی آن (ورودی بازار) به جا مانده است.

سبزه میدان تهران یکی از با ارزش‌ترین یادگار به جای مانده از تهران قدیم است که همچنان پر رفت و آمدترین بخش بازار تهران است. بسیاری از ساختمان‌های اطراف سبزه میدان مانند بانک ملی ایران (شعبه بازار)، کاخ گلستان و ورودی بازار کفاش‌ها از آثار تاریخی و معماری مهم پایتخت هستند.

کد خبر 194980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =