آرمین ایثاریان، مستند ساز در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان درباره مستند اسرار دریاچه و انتشار نتایج بدست آمده از کف دریاچه تخت سلیمان گفت: این نخستین بار است که فیلم نمایش داده می‌شود. امروز با دکتر لباف خانیکی که سرپرست ایرانی تیم پژوهش در تخت سلیمان هستند و دکتر شاه محمدپور صحبت‌هایی کردیم و قرار شد که پس از این جلسات مشترکی برای بررسی نتایجی که از کف دریاچه بدست آوردیم برگزار کنیم.

چمدان  - او درباره نظر باستان شناسان درباره تصاویری که از دریاچه تخت سلیمان بدست آمده، گفت: پیش از این به طور خصوصی با چند باستان شناس صحبت کردیم و آنها معتقدند که نیاز به پژوهش بیشتر وجود دارد و برای سنجش قدمت قطعات باید آنها استخراج و در فرآیند تخصصی بررسی شوند.

ایثاریان درباره امکان خارج کردن اشیاء از دریاچه تخت سلیمان گفت: من فیلمسازم و این موضوع تخصصی باستان شناسی زیرآب است اما تقریبا با امکاناتی که الان ارزیابی می‌کنیم امکان استخراج آثار در آن عمق دریاچه وجود ندارد. چون ماهیت خیلی از اشیاء معلوم نیست و در تاریکی مطلق و فشار حداقل 9 تا 10 اتمسفر قرار دارند و ممکن است خروج آنها منجر به نابودی‌شان شود.

این فیلمساز درباره مدت حضورش در تخت سلیمان و احتمال ادامه این کار نیز گفت: حدود سه سال و نیم در تخت سلیمان حضور داشتیم و همکاری سازمان میراث فرهنگی خیلی خوب بود، ما دیگر بخشی از سازمان میراث فرهنگی بودیم و فقط حقوق نمی‌گرفتیم. اگر قرار است کار ادامه پیدا کند، ترجیحم این است که ما دیگر حضور نداشته باشیم.

ایثاریان همچنین درباره تاکید روی تصاویر خاص و هوایی در ابتدای فیلم از محوطه تخت سلیمان گفت: دلیل اصرار روی تصاویر در دقایق اول فیلم این است که دریاچه به لحاظ باستانی اهمیت دارد و باید منطقه را تعریف کنیم تا دریاچه را بتوانیم در ادامه به خوبی نشان دهیم.

این مستند ساز همچنین در حاشیه نمایش فیلم درباره اکران عمومی این فیلم گفت: پیش از به طور مثال با نشنال جئوگرافیک ارتباط داشتیم و آنها نیز فیلم را می‌خواستند اما تحریم مانع خرید فیلم از سوی آنها بود. فعلا به دنبال پخش کننده مناسب برای اکران این فیلم هستیم.

تیزر این فیلم را در زیر ببینید:




مستند اسرار دریاچه در جسنواره حقیقت با استقبال قابل توجه مخاطبان روبرو شده است. تصویر زیر صف انتظار مخاطبان برای تماشای این مستند را می‌بینید:
 

سینما حقیقت

کد خبر 194792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =