چمدان: برخی رسانه‌ها از اعتراض فعالان محیط زیست استان‌های کهگیلویه وبویراحمد و خوزستان نسبت به ساخت طرح گردشگری در تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داده بودند. حتی بی بی سی نیز گزارشی انحرافی از از اعتراض‌ها به این طرح منتشر کرد.

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مجوز سرمایه‌گذاری در منطقه خائیز و تنگ تکاب کاملا قانونی بوده و تمامی سلسله مراتب قانونی و اداری در آن رعایت شده است. بخشی ازجوسازی‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره تنگ تکاب برای متهم کردن دولت به بی‌قانونی است و بنگاه‌های خبری بیگانه نیز مترصد سوء استفاده رسانه‌ای هستند.

وی ادامه داد: بخشی از جوسازی‌ها را نیز گروه‌هایی انجام می‌دهند که به دلیل شفاف‌سازی در محیط زیست رانت‌هایشان حذف شده و منافع خود را از دست داده‌اند.

معاون رئیس جمهوری گفت: در این موضوع مسئولان نیز مقصر بودند چرا که اطلاعات کامل طرح را به اطلاع مردم و رسانه‌ها نرساندند و در نتیجه شبکه‌های داخلی و خارجی به علت اطلاعات ناقصی که درباره تنگ تکاب داشتند واکنش‌هایی نشان دادند.

وی با اشاره به مصوبه سال 87 هیات وزیران که در آن اعلام شده بود در تنگ تکاب مستنثیاتی 32 هکتاری وجود دارد که طبق قانون صنایع رده یک از جمله توریسم را می‌توان در قالب زیستگاه‌ها در آن پیاده کرد. این مستنثیات متعلق به همه مردم است و در این چارچوب در آن مجوز سرمایه‌گذاری اکوتوریسم و توریسم زیست محیطی داده شده و سرمایه‌گذار هم در آن مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن کوهپایه و دره‌ها مناسب سرمایه گذاری در زمینه اکوتوریسم است به ایرنا گفت: دارایی ارزشمند این استان محیط زیست است و باید از آن استفاده اقتصادی شود. بخش اکوتوریسم تاکنون در این استان نادیده گرفته شده و محیط زیست در اقتصاد استان سهیم نشده است.

کلانتری تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های اکوتوریسم و توریسم محیط زیست حق منطقه است تا مردم داخل و خارج کشور با حفظ ضوابط و مقررات زیست محیطی از آن استفاده کنند. می‌توان هم محیط زیست استان را حفظ کرد و هم از طبیعت استان در توسعه صنعت توریسم استفاده کرد. توریسم زیست محیطی می‌تواند برای این استان درآمدزا باشد.

منطقه کوه خیز و سرخ (خائیز) در سال 77 با مصوبه شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیربنایی دولت) به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست. این منطقه با مساحت 32 هزار و 332 هکتار در غرب کهگیلویه و بویراحمد و مرز این استان با شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار دارد. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان‌های خائیز حضور دارند.

[related-post id="193187"]

روستای تنگ تکاب کجاست؟

روستای تنگ تكاب از توابع بخش مركزی شهرستان بهبهان از جنوب شرقی به كوه تنگ تنكاب و از شمال به روستای گیوه چرمی محدود می‌شود. رودخانه مارون از یك كیلومتری غرب روستا عـبور می‌كند. با توجه به آثار باقی‌مانده از ادوار گذشته و وجود قلعۀ ارجان و كتیبه‌های كشف شده، روستای تنگ تکاب از قدمتی 1000 ساله برخوردار است.

حاشیه‌های رودخانه مارون، چشمه‌های جاری در جای جای روستا، دامنۀ سرسبز كوه‌های مشرف بر تنگ تکاب و چشم‌انداز باغ‌های انگور، لیموترش، انجیر و انار از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند.

پوشش انواع گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، كاسنی و گل بنفشه و منطقۀ حیات وحش با انواع گونه‌های جانوری از قبیل گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، گراز و كبك و نیز دریاچة زیبای سد مارون مجموعه‌ای ارزشمند از جاذبه‌های طبیعی پیرامون روستای تنگ تكاب به شمار می‌آیند.

[caption id="attachment_194534" align="aligncenter" width="840"]تنگ تکاب - کتیبه تنگ تکاب تنگ تکاب و بقایای ویرانه‌های ارجان (ارگان قدیم) در اطراف روستا و حاشیۀ رودخانة مارون قرار دارند[/caption]

تنگ تکاب و بقایای ویرانه‌های ارجان (ارگان قدیم) در اطراف روستا و حاشیۀ رودخانة مارون قرار دارند. در ورودی تنگ تكاب كه معبر كوهستانی جادة قدیمی بین‌النهرین - استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان - فارس بوده به فاصلة كمی از مدخل تنگ، دو كتیبه به خّط نستعلیق ساده برروی سنگ نقر شده است. کتیبه اول به شکل مستطیل است ولی طول سطور آخر آن کوتاه شده است. ارتفاع این کتیبه 2 متر و عرض آن 110 سانتیمتر است. کتیبه دوم نیز به صورت مثلث متساوی‌الساقین است.

قلعه ارجان بر بالای كوهی سـنگلاخی در مرتفع‌ترین قسمت کوه و متکی به یک تخته سنگ بزرگ ساخته شده است. برج‌های قلعه به شکل مكعب بنا شده‌اند و در ساخت آن‌ها از اسلوب رومی اقـتباس شده است. در پیرامون صحن سه طبقه حجره به صورت یكی بالای دیگری دیده می‌شود. تمام حجره‌ها دارای طاق‌های رومی هستند که از محکم‌ترین طاق‌ها محسوب می‌شوند.

امامزاده بی‌بی زبیده خاتون و امامزاده میر علی حسینی با قدمتی بیش از نیم قرن از اماکن زیارتگاهی روستای تنگ تکاب شمرده می‌شوند و در میان مردم از احترام خاصی برخوردارند.

مردم روستا در مراسم عروسی و عزا موسیقی‌های خاص خود را می‌نوازند. اجرای موسیقی در اعیاد ملّی و آیینی جلوه‌ای چشمگیر دارد. حصیربافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و خراطی از جمله صنایع دستی روستای تنگ تکاب است.

[caption id="attachment_194535" align="aligncenter" width="840"]تنگ تکاب - کتیبه تنگ تکاب روستای تنگ تکاب با توجه به آثار باقی‌مانده از ادوار گذشته و وجود قلعۀ ارجان و كتیبه‌های كشف شده از قدمتی 1000 ساله برخوردار است[/caption]

انواع آش، آب بادامی، حره، نان محلی با كباب، دلمه و آبگوشت از معروف‌ترین غذاهای محلی روستای تنگ تکاب محسوب می‌شوند.  محصولاتی از قبیل عسل، بادام، ناردانه، بنك و انواع گیاهان دارویی، سوغات معمول این روستا را تشکیل می‌دهند.
کد خبر 194531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =