چمدان:  قونیه در آستانه «بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین سالگرد درگذشت مولانا جلال الدین بلخی رومی» که از 7 تا 17 دسامبر جاری برگزار می‌شود، آماده انجام مراسم و برنامه‌های در نظر گرفته شده، است.

این شهر در چارچوب مراسم امسال که محتوای اصلی آن «به وقت سلام» است، میزبان جمع کثیری از دوستداران مولانا و گردشگران داخلی و خارجی در «شب عروس»‌ خواهد بود.

رئیس اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه (TÜRSAB) در قونیه به آناتولی گفت: شب عروس، یکی از مهم‌ترین مراسمی است که برای بزرگداشت مولانا ترتیب داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: برگزاری آئین سماع، کنفرانس، اجرای تئاتر و نمایش و بالغ بر سه هزار برنامه مختلف دیگر یکی از بخش‌های جنبی مراسم امسال خواهد بود.

کاراحان همچنین خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد هتل‌ها و اماکن اقامتی شهر در طول هفته بزرگداشت رزرو شده‌اند. امسال میزبان گردشگرانی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی و از داخل نیز شهرهای ازمیر، آنکارا و استانبول خواهیم بود.

رئیس اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه در قونیه همچنین گفت:‌ شمار میهمانان ایرانی به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور کاهش چشمگیری یافته است. اما ایرانیان ساکن کشورهای دیگر همانند سال‌های پیش استقبال گسترده‌ای از برنامه داشته‌اند.

[caption id="attachment_194310" align="aligncenter" width="1024"]موزهٔ مولانا در قونیه موزهٔ مولانا در قونیه[/caption]

 

مراسم بزرگداشت مولانا شاعر ایرانی

جلال الدین محمد بلخی که به مولانا معروف است، از مهمترین و پرآوازه‌ترین شاعران ایرانی در قرن نهم بوده است. مولانا در شهر بلخ چشم به جهان گشود و در همان سن کودکی به شهر سمرقند سفر کرد و در آنجا سکونت گزیدند. اما چیزی نگذشت که این شهر را ترک کرد و به سمت شهر قونیه در ترکیه امروزی رفت.

همه ساله از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر ( ۱۹ تا ۲۶ آذر) مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود. این مراسم شامل آئین‌ها و مناسک خاصی است که گردشگران زیادی را جهت تماشا به  سمت خود می‌کشاند. از جمله برنامه‌های این مراسم پخش موسیقی‌های عرفانی، حرکات سماع در جهت مدح پروردگار و سخنرانی‌هایی به منظور شناخت این شاعر بزرگ ایرانی است.

مراسم سماع را پیروان مذهبی مولانا هر شب در سالن مرکز فرهنگی مولانا برگزار می‌کنند به صورت فرضی مرکزی را به منظور خورشید در نظر می‌گیرند و افرادی به دور آن همانند گردش سیاره‌ها بر روی مدار به دور خورشید می‌چرخند. حالت دست‌ها در حرکات سماع یکی به سمت بالا (آسمان) و دیگری به سمت پایین (زمین) قرار می‌گیرد که این معنای دریافت انرژی‌های مثبت از آسمان و دفع انرژی‌های منفی به سمت زمین است.

نکاتی درباره سفر ایرانی‌ها به قونیه

خانم‌ها در مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه ترکیه باید روسری بر سر کنند و جدا از مردان بنشینند.

مراسم مولانا در فصل سر سال برگزار می‌شود. اگر مسافر قونیه هستید لباس گرم حتما به همراه داشته باشید.
کد خبر 194307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =