چمدان: خبری عصر روز گذشته با این مضمون درباره موزه آموزش و پرورش اصفهان واقع در خیابان شمس آبادی- مرکز تحقیقات معلمان دست به دست شد: «شنیده شده است آموزش و پرورش ‎اصفهان قصد تخریب کامل این بنای منحصر به فرد تاریخی را دارد و‏ برای این امر پیشتر بناهای کوچک تاریخی اطراف این ساختمان تخریب شده است.»

محل اين موزه منزل مسكوني شادروان عطاءالملك دهش از شخصيت‌هاي اجتماعي اواخر دوره قاجاراست كه دارای مجموعه‌ای از هنر ايرانی و اروپايي است. اين ساختمان پس از پيروزی انقلاب اسلامی به مدرسه تبديل شد كه پس از بازسازی در سال ۱۳۷۸ به عنوان جايگاه موزه آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفت.

این خبر در حالی دست به دست شده که تا کنون هیچ مرجع رسمی از سوی میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان اصفهان این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است. از سویی این بنا کاملاً سالم بوده و با کاربری موزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

احسان رعنایی فعال میراث فرهنگی اصفهان در این باره به چمدان می‌گوید: «بعید است چنین خبری اساساٌ صحیح باشد. من این خبر را به چند تن از مسوولان آموزش و پرورش ارسال کردم و آنها از این خبر اظهار تعجب کردند. حتی اگر چنین قصدی هم بوده با انتشار خبر در فضای مجازی عقب نشینی شده است.»

شاهین سپنتا دیگر فعال میراث فرهنگی اصفهان هم احتمال چنین اقدامی را تقریباً منتفی دانست و گفت: «کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان احتمال چنین اقدامی را بسیار کم و خبر را نادرست می دانند چراکه این بنا کاملاً سرپا است. در اواخر دهه هفتاد و  اوایل دهه 80 مرمت شده است و اکنون کاربری موزه‌ای دارد. رابط‌های خبری در شهرداری هم از چنین اقدامی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. اما در عین حال میراث فرهنگی یگان حفاظت خود را روانه محل مذکور کردند تا بررسی بیشتری انجام شود. اما در مجموع دریافت شخصی‌ام از واکنش‌ها این است که این خبر صحیح نیست و اگر حتی از گوشه ذهن کسی هم چنین طرحی گذشته با رسانه‌ای شدن منتفی شده است.

در آخرین لحظات تهیه این گزارش ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان هم ضمن تکذیب این خبر به خبرنگار چمدان گفت: من صبح با مسوولان آموزش و پرورش صحبت کردم و آنها این خبر را تکذیب کردند. در ضمن این بنا ثبت ملی است و هرگونه اقدامی اعم از دخل و تصرف و ... بدون مجوز میراث فرهنگی غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد. در ضمن براساس برنامه ششم توسعه مرمت بناهای تاریخی دستگاه‌های مختلف زیر نظارت سازمان میراث فرهنگی بر عهده خود این دستگاه‌ها است. ما هم در بازدید از بنای مذکور تذکرات لازم در حوزه مرمت را دادیم اما در عین حال اعلام می‌کنیم هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این بنا صورت نگرفته و نخواهد گرفت و آموزش و پرورش این خبر را تکذیب کرد.







 

 

 
کد خبر 194114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =