چمدان: زیان سرخه‌ای یک زبان غیر قابل فهم برای غیر سرخه‌ای‌ها و حتی فارسی زبانان است. پیچیدگی‌‌هایی که این زبان را تبدیل به وسیله‌ای برای مذاکرات و گفت‌وگوهای محرمانه کرده است.

گفته می‌شود در زمان جنگ بیسیم‌چی‌ها برای انتقال اطلاعات حساس و جلوگیری از شنود از این زبان استفاده می‌کردند. پیش از این نقل شده بود که حضور بردار رییس جمهور در مذاکرات هسته‌ای نیز برای مشورت با رئیس جمهور با زبان سرخه‌ای و جلوگیری از شنود مکالمات بوده است. نقل قولی که امروز حسن روحانی در جمع مردم استان سمنان آن را تایید کرد و با این زبان به شوخی پرداخت.

ویدئو اظهارات روحانی را در زیر ببینید:

معنای عبارت «زن و نون» در لطیفه امروز رییس‌جمهور چه بود؟

حسن روحانی لطیفه‌ای با دستمایه قرار دادن دشواری‌های‌ زبان سرخه‌ای تعریف کرد. در این لطیفه رئیس‌جمهوری بارها از عبارت «زن و نون» استفاده کرد. روحانی قبل از تعریف این لطیفه گفت: قبلا در سرخه حکایتی مرسوم بود که بارها از سالخوردگان و قدیمی‌های سرخه نیز شنیده‌ام و معمولا در این مواقع می‌گفتند: «زن و نون».

با توجه به پیچیدگی‌های زبان سرخه‌ای، معنی این عبارت برای عموم قابل فهم نبود اما بررسی‌های زبانی نشان می‌دهد معنای فارسی «زن و نون»، «می‌دونم اما نمیگم» است.

 

ویدئویی از سرخه‌ای صحبت کردن اهالی سرخه را ببینید:

سرخه شهر کوچکی در نزدیکی سمنان و حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان متولد این شهر است. زبان سرخه‌ای به‌شماره 1398 در 22 اسفندماه سال 95 در فهرست آثار ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور به‌ ثبت رسیده است.

[caption id="attachment_193875" align="aligncenter" width="844"] شهر سرخه در استان سمنان[/caption]
کد خبر 193867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =