چمدان: سالومه زورابیشویل در انتخابات هفته گذشته این کشور با کسب 59.5 درصد از آرا پیروز شد و گریگول واشایذز 40.5 درصد از آرا را کسب کرد. اما واشایذز و طرفدارانش معتقدند که در این انتخابات تقلب صورت گرفته است و این نتایج را مشروع نمی‌دانند.

تحلیلگران مسائل سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که نتیجه انتخابات به آشوب‌های جدی در گرجستان که یکی از هم‌پیمانان مهم ایالات‌متحده در منطقه قفقاز است منجر نخواهد شد.

روزابیشویل که آماده است تا به‌ اولین رییس‌جمهوری زن گرجستان تبدیل شود از حامیان سیاست‌های ضد مهاجرتی‌ است.

براساس قانون اساسی گرجستان، اداره قوه مجریه به عهده نخست‌وزیر و دولت است. با وجود این، ریاست‌جمهوری نقش مهمی در چهره بین‌المللی کشور ایفا می‌کند و رییس‌جمهوری جدید قصد دارد روابط با غرب را بهبود بخشد تا به‌این‌ترتیب با تاثیر مسکو بر گرجستان مقابله کند.

روزابیشویل که بین سال‌های 2004 تا 2005 وزیر امور خارجه گرجستان بود در گفت‌وگو با رویتزر گفته است: «مخالفانی که مردم را برای به‌رسمیت نشناختن نتیجه انتخابات به خیابان‌ها فراخوانده‌اند در جهت خواسته‌های روسیه عمل می‌کنند.»



در روزهای اخیر همزمان با انتخابات گرجستان و تظاهرات مردم این کشور به نتیجه انتخابات، برخی شهروندان ایرانی که قصد سفر به این کشور را داشته‌اند در مرزهای زمینی و هوایی دیپورت شده‌اند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص دلایل این دیپورت توضیح داده است: «گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به این کشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارک لازم برخوردار باشند و مراقب باشند که فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.»

با وجود سخنان قاسمی، به‌نظر می‌رسد که تظاهرات معترضان انتخابات اخیر گرجستان به دیپورت برخی از مسافران به این کشور بی‌ارتباط نباشد.

[related-post id="193689"]

[related-post id="193568"]
کد خبر 193734

برچسب‌ها