چمدان: بی‌بی‌سی نوشت: این گنجینه کمیاب به همراه یک گوشواره طلا در کوزه‌ای برنزی میان سنگ‌های یک دیوار پیدا شد. به نظر می‌رسد که شخصی این گنجینه شامل 24 سکه را در جایی پنهان کرده به این امید که بعدا به آن رجوع کند، اما هرگز موفق به این کار نشده است.

به گفته باستان‌شناسان، صاحب این سکه‌ها به هنگام حمله ارتش صلیبی‌ها به شهر قیصریه در سال 1101 کشته شده است.

 

[caption id="attachment_193686" align="aligncenter" width="624"]سکه‌های طلای دوره عباسی در دیواری در سرزمین‌های اشغالی سکه‌های طلا در ظرفی برنزی پیدا شده است | AFP[/caption]

این مجموعه از سکه‌های مربوط به سده یازدهم در میان سنگ‌های دیوار یکی از خانه‌های مسکونی دوره خلفای عباسی پیدا شده است.

منابع مکتوب نشان می‌دهد که اکثر ساکنان شهر قیصریه در جریان حمله ارتش بالدوین اول به این شهر قتل عام شدند. بالدوین اول بین سال های 1100 تا 1118 حاکم پادشاهی صلیبی بیت المقدس بود.

این گنجینه پنهان در نزدیک مکان کشف دو گنجینه دیگر مربوط به همان دوران پیدا شده است. دو گنجینه دیگر کوزه‌ای از جواهرات طلا و نقره را که در سال های 1960 کشف شد و نیز مجموعه‌ای از ظروف برنزی پیدا شده در سال های 1990 را شامل می‌شد.

[caption id="attachment_193687" align="aligncenter" width="624"]سکه‌های طلای دوره عباسی در دیواری در سرزمین‌های اشغالی یک گوشواره طلا هم در میان سکه‌های پیدا شده است | AFP[/caption]

هر دو مجموعه در حال حاضر در موزه سرزمین‌های اشغالی در بیت المقدس به نمایش گذاشته شده است.

در سال 2015 نیز غواصان به طور تصادفی بزرگترین گنجینه از سکه‎های طلا را که تاکنون به دست آمده است، در نزدیکی ساحل مدیترانه در بخش فلسطینی این دریا کشف کردند. این گنجینه نیز دو هزار قطعه با قدمت بیش از یک هزار سال را شامل می‌شد.
کد خبر 193652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =