بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مشکلات به وجود آمده برای تعدادی از شهروندان ایرانی در صربستان و گرجستان گفت: نگاه ما در خصوص ایرانیان و شهروندان ایرانی در اقصی نقاط مختلف جهان روشن است. ما سیاست شفافی در این زمینه داریم و وظیفه خود می‌دانیم که از آنها حمایت کنیم. وزارت خارجه در راستای حمایت از شهروندان ایرانی در نقاط مختلف جهان وظایف مشخصی دارد.

وی ادامه داد: در مورد صربستان قبلا صحبت کرده‌ام. صربستان چندی پیش روادید خود برای اتباع ایرانی را لغو کرد و این کار را به دلایل خاص داخلی خود و همچنین ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم برای ورود به اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو جدید انجام داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با موضوع گرجستان گفت: این موضوع نیز در حال بررسی است و دو روز پیش به سفارت ایران در گرجستان دستور داده شد که این موضوع را پیگیری کند و بعد از پیگیری‌های لازم می‌توانیم اظهارنظر قطعی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که طبق برخی اخبار گفته می‌شود که حدود 200 نفر از شهروندان ایرانی طی هفته‌های اخیر در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده‌اند، ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد و گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم که برای سفر به این کشور دقت لازم را داشته باشند و از تمام مدارک لازم برخوردار باشند و مراقب باشند که فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.

قاسمی ادامه داد: برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند از مدارک کافی و لازم برخوردار بودند و این‌که چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مند هستیم و در حال پیگیری که ببینیم علت این موضوع چه بوده مذاکراتی را با طرف گرجی آغاز کرده‌ایم تا علت مساله مشخص شود.

وی با اشاره به مذاکرات سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان برای پیگیری این موضوع ادامه داد: در این میان گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که افرادی علی‌رغم داشتن مدارک، مواد مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری است و سفارت ما وظیفه دارد که پیگیری‌های لازم در مورد این موضوعات انجام دهد.

کد خبر 193568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =