صیانت از میراث هنر ایرانی در حرم مطهر کاظمین

چمدان: ستاد بازسازی عتبات عالیات، عباس رضائی نسب با بیان اینکه حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین، موزه‌ای از جلوه‌های متعدد هنر معماری ایرانی و اسلامی متعلق به عصر صفوی و قاجار است، گفت: یکی از شاهکارهای هنری عصر صفوی، کتیبه قرآنی بی‌نظیر روی دیوار اطراف ضریح مطهر است.

وی افزود: در بالای این کتیبه کاشی‌کاری شده زیبا، آئینه‌کاری منحصر به فردی نیز اجرا شده که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

رضائی نسب گفت: متاسفانه رطوبت بالای زیرسطحی، به سنگ‌های اطراف و کف حرم امامین جوادین سرایت کرده به‌طوریکه نم موجود در کف و دیوارها، این آثار ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی را با خطر نابودی مواجه کرده است، از این رو طرح مقاوم‌سازی دیوارهای اطراف ضریح مطهر امامین جوادین و رطوبت زدایی از بستر در دستور کار ستاد بازسازی عتبات قرار گرفت.

وی با بیان اینکه وجود رطوبت در زیر حرم کار را سخت کرده است، گفت: آب زیرسطحی در شهر کاظمین، مانند کربلا و سامرا بالاست به‌طوری که فنداسیون ساختمان‌ها در رطوبت قرار دارد و در عمق سه متری به آب می‌رسیم.

رضائی نسب گفت: با اتمام عملیات زیرسازی، استحکام بخشی و دفع رطوبت از کف و محوطه دیواره‌های اطراف ضریح مطهر امامین جوادین (ع) در هفته‌های گذشته، هم اکنون کار نصب سنگ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 20 استادکار و مهندس ایرانی مشغول اجرای این طرح هستند، گفت: عملیات نصب سنگ کف و ازاره (دیوارهای اطراف ضریح مطهر) در 4 فاز طراحی و اجرا می‌شود.

بر اساس گزارش ایرنا، مدیر پروژه‌های کاظمین افزود: در فاز نخست که دربرگیرنده نیمی از فضای اطراف ضریح است، سمت شرقی مضجع مطهر به روی زائران بسته شده و عوامل اجرایی مشغول سنگ‌کاری دیوار هستند.

وی گفت: در فاز دوم، نیمه غربی دیوار اطراف ضریح، در فاز سوم سنگ کف قسمت شرقی و در فاز چهارم سنگ کف قسمت غربی نصب خواهد شد.

رضائی نسب دلیل این تقسم‌بندی را فراهم کردن امکان زیارت برای زائران همزمان با اجرای طرح اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز اول این طرح تا چند روز دیگر به اتمام برسد.
کد خبر 193528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =