تپه ترخان­‌آباد ؛ استقراری موقت متعلق به قرون میانه اسلامی

چمدان: زاهد کریمی، سرپرست کاوش تپه ترخان­‌آباد مریوان در کردستان امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: حاشیه­ اثر امروزه به طور کامل در تصرف بافت معماری شهری است و باتوجه به شرایط اثر و توسعه بافت شهری در دامنه تپه و با توجه به نتایج برنامه­های پژوهشی و مطالعاتی پیشین تپه ترخان­آباد و دخالتهای انسانی در سطحی وسیع، برنامه کاوش این اثر به منظور تعیین وضعیت لایه‌­های فرهنگی و مطالعه­ باستان­شناختی آن محقق شد.

به گفته این باستان شناس، براساس بررسی سطحی تپه ترخان آباد و مطالعه پیشینه پژوهشی آن، مشخص شد که لایه­‌های فرهنگی بر سطح پشته طبیعی با بستر صخره­ای شکل گرفته است.

وی گفت: در بیشتر جهات تپه خصوصا تمامی سطح آن برون زد بستر صخره­ای کاملا مشهود و مشخص است.

کریمی افزود: با توجه به گفته های اهالی و مرز مشترک این شهرستان با کشور عراق، در طی جنگ تحمیلی سطح تپه و شیب یال­های اثر، توسط ماشین­آلات یگان­های نظامی تسطیح و خاکبرداری شده و واریزه­‌های آن به شیب دامنه‌­های اثر منتقل شده است.

وی با اشاره به کاوش هفت ترانشه در ابعاد مختلف و در تمامی جهات شیب یال­های اثر گفت: ترانشه­‌های ایجاد شده در شیب یال شرقی و جنوبی فاقد بقایای فرهنگی بوده و بستر صخره طبیعی را مشخص می کند.

او افزود: نتیجه کاوش ترانشه­‌های بخش شمالی و غربی، بقایای فرهنگی را به صورت واریزه و بافت آشفته پدیدار کرد.

کریمی اظهار داشت: نتایج کاوش این فصل نشان می دهد که تپه ترخان آباد با بستر طبیعی دربرگیرنده بقایای استقراری موقت و فصلی در قرون میانه اسلامی است که در اثر خاکبرداری و دخل و تصرفات صورت گرفته به طور کامل تخریب شده و از بین رفته است، به گونه‌­ای که مواد فرهنگی این دوران به صورت واریزه و آشفته در سطح شیب سال­های اثر قابل مشاهده است.

او گفت: قطعات سفالی معرف دوران تاریخی و عصر آهن منطقه نیز در حجم محدود از بافت‌­های آشفته تپه به دست آمد که با مطالعه داده های سفالی بیشتر در این خصوص می توان اظهار نظر کرد.

او با اشاره به این نکته که در حال حاضر اثری از لایه­‌های فرهنگی برجا در تپه ترخان آباد قابل دسترسی نیست گفت: از جمله آثار فرهنگی معرف دوران تاریخی و اسلامی نزدیک به تپه ترخان آباد، تپه گلین کبود در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شمال غرب و محوطه تاریخی- اسلامی قلعه ایمام در دو نیم کیلومتری جنوب اثر است.

کریمی با اشاره به ثبت این اثر در سال 1377 در فهرست آثار ملی گفت: مجوز کاوش تپه ترخان آباد  توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
کد خبر 193463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =