چمدان: فرانس 24 اعلام کرد: این نوع موسیقی که ریشه در کشور جامائیکا دارد، به فهرست گنجینه فرهنگی ملل متحد که در برگیرنده بیش از 300 اثر مختلف است، افزوده شد.

یونسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک شایان موسیقی رگه به گفتمان بین المللی در مورد موضوعاتی چون بی‌عدالتی، مقاومت، عشق و انسانیت، موید پویایی این موسیقی است.

ر ِگِی یا رگه یت رگا (Reggae) یک سبک موسیقی است که در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ (میلادی) درجامائیکا پایه‌گذاری شد. [ویکی پدیا]

عبارت رگه نشانه نوعی سبک مخصوص موسیقی که سرچشمه از دوره توسعه اسکا و راک استدی می‌گیرند است. [ویکی پدیا]

این نوع موسیقی اغلب به عنوان موسیقی ستم دیدگان شناخته می‌شود و موضوعات اجتماعی-سیاسی، نابرابری و حبس و زندان را مورد توجه قرار می‌دهد.

از مشهورترین خوانندگان این سبک، باب مارلی است. آبجیز، شگی، شان پال، لارین هیل، یوبی نیز در این سبک فعالیت می‌کردند.



ریشه‌های رگا را می‌توان در آفریقای غربی بازجست. در سده هفدهم، شمار زیادی از اهالی آفریقای غربی توسط استعمارگران بریتانیایی به بردگی گرفته شدند و با کشتی برای کار در مزارع شکر به هند غربی برده شدند. با اینکه بریتانیایی‌ها سعی داشتند مانع از اجرای موسیقی سنتی افریقایی توسط بردگان شوند، چون بیم آن داشتند که این موسیقی فریاد اعتراض و دعوت به انقلاب باشد، اما این بردگان سنت طبل افریقایی را زنده نگه داشتند و گتاهی آن را با سبک های موسیقی اروپایی که برده داران به آنها تحمیل می کردند، در هم می آمیختند.

در جامائیکا برده‌داران با آهنگ طبل یک گروه از برده ها، یعنی بوروها، به راحتی مدارا می‌کردند چون ضرباهنگ طبل آنها به اندازه گیری سرعت کار کمک می‌کرد و بالاخره در ۱۸۳۴ بردگی در جامائیکا لغو شد اما سنت طبل نوازی بورویی ادامه یافت. حتی وقتی مردان بورویی از نواحی روستایی به حاشیه‌های فقیرنشین کینگستن مهاجرت کردند. [جامعه شناسی، آنتونی گیدنز- کارن بردسال، ویراست چهارم، ترجمه حسن چاوشیان، نشر نی، صفحه ۴۱ ]

آنها در شهرهای ویژه خود که چیزی شبیه به گتوها (محله‌های یهودی نشین که در دوران نازیسم از محلات دیگر تفکیک و محاصره می‌شد)، اما گتوهای فرهنگی بود، زندگی می‌کردند. جوانان سیاه پوست محروم‌ترین اقشار جامعه را تشکیل می‌دادند، بیشترین آمار بیکاری را داشتند و دائما تحت تعقیب پلیس به سر می‌بردند. در نتیجه برای خودبیانگری و حفظ ویژگی‌های ملی، نیاز به موسیقی، ستاره‌ها و ظاهر خود داشتند. [تاریخچه موسیقی راک - صفحه ۲۸۳]

رگا آنگونه که باب مارلی ترسیم می‌کرد، ماهیت آشکارا «ضدامریکایی» داشت، چنانکه در ترانه مشهورش در آخرین آلبوم خود (۱۹۸۰ Uprisin-) می‌گوید:

نگذارید شما را فریب بدهند

یا حتی شما را آموزش دهند!

نگذارید شما را تغییر بدهند

یا به شما "نظم نوین" بدهند!

جامائیکا سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور ماه) در اجلاس سازمان ملل در جزیره موری تیوس، درخواست گنجاندن نام موسیقی رگا در فهرست میراث فرهنگی این سازمان را مطرح کرد.

یونسکو در سال 2008 و پس از برگزاری کنگره ای بین المللی برای محافظت از میراث فرهنگی جهان، ابتکار عمل پایه گذاری فهرست میراث فرهنگی ملل متحد را به دست گرفت.

قرار گرفتن موسیقی رگا در فهرست میراث فرهنگی سازمان ملل هرچند بیشتر جنبه نمادین دارد، می تواند در ارتقای جایگاه و وجهه کشور جامائیکا موثر واقع شود. [ایرنا]

 
کد خبر 193441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =