کاوش ‌برای شناخت وضعیت آب‌ وهوایی پیش ‌از ‌تاریخ در دشت ورامین

چمدان:مرتضی حصاری، سرپرست ایرانی دومین فصل کاوش در دشت ورامین امروز شنبه با اعلام این خبر گفت: شناخت آب ‌و‌ هوای باستانی ایران و تغییرات آن، برای درک بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی این سرزمین ضروری است و بدون پژوهش ژرف در آب‌و‌هوای دوران باستان، نمی‌توان دلایل بسیاری از رویدادها را شناخت و تجزیه و تحلیل کرد.

به گفته این باستان شناس، این پژوهش در راستای طرح پژوهشی گمانه زنی با هدف نمونه برداری از رسوبات دشت ورامین به انجام رسید و بر این اساس هیأتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و با همکاری باستان‌شناسانی از دانشگاه برلین به سرپرستی راینهارد برنبک با هدف شناخت وضعیت آب ‌و هوای باستان در دورة پیش‌از‌تاریخ در دشت ورامین به این منطقه اعزام شدند.

او با بیان این نکته که مسأله شناخت آب ‌و هوا در این منطقه در پیش ‌از تاریخ از چالش‌ های اصلی باستان‌شناسی مرکز فلات است، ابراز امیدواری کرد که در سایة نتایج این پژوهش بتوان به برخی از پرسش‌ها، پاسخ مناسب داد.

وی علت متروک شدن برخی از محوطه‌ها و نبود بعضی از دوره‌ها در دشت ورامین را از جملة تعدادی از این پرسش‌ها اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حصاری این کار پژوهشی را در شمار پژوهش ‌های نوین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست که در آن علاوه ‌بر ارزش‌های علمی فراوان، به موضوع مطالعات نظری و میدانی نویننیز توجه جدی شده است.

او اظهار داشت: با نمونه‌برداری ‌ها، مستندنگاری و تجزیه و تحلیل یافته‌ها، اطلاعات پایه برای شناسایی اقلیم، زیست ‌محیط و ریخت ‌شناسی زمین فراهم می‌شود و با شناخت این عوامل می‌توان مسیر رودخانه‌های باستان را شناسایی و همچنین به استقرارگاه ‌های در حاشیه این رودها که معمولاً در زیر رسوبات چندمتری مدفون شده‌اند، دسترسی یافت.

وی با اشاره به همکاری های فرمانداری ورامین و دهیاری خالدآباد به گروه کاوش افزود: مجوز دومین فصل کاوش‌های مشترک هیئت ایران و آلمان در دشت ورامین توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد.
کد خبر 193145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =